2015-02-25, 16:48
Medlem
Verkar som det är dags att damma av sniper männen i Kiev någon är ute efter poroshenkos huvud. Som sagt en av nackdelarna med att ta hjälp av olika grupper vare sig det är högerextremister i Ukraina eller fotbollsfans för sina politiska viljor är att det blir ett helvete när de vill ha tillbaka en del av kakan.

https://www.youtube.com/watch?v=zYtJqGILNec
2015-02-25, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuattroCarl
Svårt att tolka någonting ur de där vidsen när hälften är Ryska o hälften Ukrainska.
Det är en f.d. ukrainsk militärbas i Debaltseve.
2015-02-25, 17:12
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Det är en f.d. ukrainsk militärbas i Debaltseve.
Förändrar inte det faktumet att vi har fordon som har ryska markeringar, inte riktigt 50/50 utan snarare 60/40 fördel Ryssland. Eller tror du att det är förhållandevis säkert att angripa en fortifierad plats eller att hålla den när man tagit den?

/Micke
2015-02-25, 17:13
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TikkunOlam
Fast hur går det ihop med era påståenden om att Ryssland invaderat Ukraina. Man har alltså enligt dokumentet haft planer på att invadera Ukraina men dessvärre inte genomfört dessa vilket måste betyda att man inte invaderat Ukraina. Enligt foliehattarna i tråden så strider ju till och med den ryska armén inne i Ukraina med stridsvagnar, stridsflyg, helikoptrar, artilleri och hela rubbet.
En plan förändras när den möter verkligheten. Planen är utförd i delar men förändrades i takt med att zinkkisterna kom till användning.
2015-02-25, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Eller så är det bara politiska motståndare med en agenda? /Micke

Enligt ett VICE News reportage med löjtnanten i Kolomoyskys armé Dnipro Battalion så finns det inga fysiska bevis som ger stöd åt foliehatts teorin om att Ukraina strider mot ryska styrkor. De enda "belägg" man har att stödja sig på är att separatisterna strider med "ryska vapen".

https://www.youtube.com/watch?v=-LzEx03UQFI&feature=player_detailpage#t=242
2015-02-25, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Förändrar inte det faktumet att vi har fordon som har ryska markeringar, inte riktigt 50/50 utan snarare 60/40 fördel Ryssland. Eller tror du att det är förhållandevis säkert att angripa en fortifierad plats eller att hålla den när man tagit den?

/Micke
Fordonen är ukrainska. Troligen förstörda av artilleri.
2015-02-25, 17:27
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Enligt ett VICE News reportage med löjtnanten i Kolomoyskys armé Dnipro Battalion så finns det inga fysiska bevis som ger stöd åt foliehatts teorin om att Ukraina strider mot ryska styrkor. De enda "belägg" man har att stödja sig på är att separatisterna strider med "ryska vapen".

https://www.youtube.com/watch?v=-LzEx03UQFI&feature=player_detailpage#t=242
Det är väl rätt rimligt att anta att inte Pisky har sett några ryska trupper då den befinner sig bakom fronten och fungerar som artilleribas. Nu vet jag inte när det är filmat, det kan du säkert informera mig om som inte orkar söka. Och som han säger själv, han har inte sett något annat än mindre grupper av observatörer som arbetar i skydd av prickskyttar. Så det var ett ärligt svar av löjtnanten.

/Micke
2015-02-25, 17:28
Medlem
Kommer uppgifter nu på kvällen om att det pågår strider och hörs explosioner utanför flygplatsen vid Kharkiv. Samtidigt övar 2.000 man från fallskärmsjägarnas bas i Pskov att anfalla och hålla en flygplats med skarp ammunition.

Dessutom har ryssarna attackerat ukrainska ställningar utanför Mariupol med stridsvagnar.

Är det en ny framryckning vi ser?

http://liveuamap.com/en/2015/25-february-reports-of-explosion-or-shooting-near-kharkiv?ll=49.92609;36.27025&zoom=8
2015-02-25, 17:30
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Fordonen är ukrainska. Troligen förstörda av artilleri.
Så du kan skilja på ukrainska och ryska markeringar? Kan du då redogöra för oss vad de olika tecknen betyder? Jag ska ge dig lite olika att svara på.

* Ett horisontellt streck
* Två horisontala streck
* En prick
* En fyrkant med fyra streck i och fri mitt

Vi kan börja med de, så vet jag om du pratar skit eller inte.

/Micke
2015-02-25, 17:32
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Kommer uppgifter nu på kvällen om att det pågår strider och hörs explosioner utanför flygplatsen vid Kharkiv. Samtidigt övar 2.000 man från fallskärmsjägarnas bas i Pskov att anfalla och hålla en flygplats med skarp ammunition.

Dessutom har ryssarna attackerat ukrainska ställningar utanför Mariupol med stridsvagnar.

Är det en ny framryckning vi ser?

http://liveuamap.com/en/2015/25-february-reports-of-explosion-or-shooting-near-kharkiv?ll=49.92609;36.27025&zoom=8
Det är lite värre nu än för bara några dagar sedan då det fanns förhoppning om en kortvarig vapenvila, säkerhetsläget är höjt och man misstänker ryska terrordåd på Ukrainska kontrollerade områden. Normalt sett brukar jag åka tåg när jag ska hålla utbildningar eller röra mig mellan Kyiv och öst men har nu fått order om att bara förflytta mig med bil trots att jag alltid åker beväpnad med prickskyttegeväret och pistol.

/Micke
2015-02-25, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
En plan förändras när den möter verkligheten. Planen är utförd i delar men förändrades i takt med att zinkkisterna kom till användning.

Huruvida några kistor kommit till användning är inte ett empiriskt bevis för att ryska soldater strider inne i Ukraina. Att ett flertal ryska volontärer begett sig av för att ansluta sig till de ryska separatisterna i Ukraina är däremot ett faktum som så vitt jag vet varken förnekats av ryskt håll eller av någon här inne i tråden. Vill ni rymdödlor att man verkligen skall ta er på allvar behöver ni skärpa er och börja debattera sakligt utan att komma med befängda och rent grundlösa påståenden som saknar verklighetsförankring.
2015-02-25, 17:39
Medlem
Citat:
Fast hur går det ihop med era påståenden om att Ryssland invaderat Ukraina. Man har alltså enligt dokumentet haft planer på att invadera Ukraina men dessvärre inte genomfört dessa vilket måste betyda att man inte invaderat Ukraina. Enligt foliehattarna i tråden så strider ju till och med den ryska armén inne i Ukraina med stridsvagnar, stridsflyg, helikoptrar, artilleri och hela rubbet.

Stridsvagnar och artilleri helt klart.

Stridsflyg och helikoptrar har sporadiskt deltagit vid gränsen men inte sedan sommaren eftersom det i nuvarande form skulle bli omöjligt för Kreml att bortförklara något sådant.

Hur kan en plan för att invadera Ukraina vara ett motbevis för att något sådant skett? Putin har ju inte följt planen till punkt och pricka. Det står ju till exempel ingenting om att man skall skjuta ner ett passagerarplan och hur man reagerar på det.

MH17 var "collateral damage" och om jag inte minns helt fel stannade striderna nästan helt av under den veckan.

Förmodligen var Putin rädd för hur omvärlden reagerade (han fick alla ögon på sig) när han sedan insåg att väst inte ens bryr sig om han skjuter ner ett passagerarplan med 200 människor så fortsatte han med planerna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in