2014-12-16, 23:15
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Och om du utses till 'medlare' med total bestämmanderätt, hur löser du upp situationen i Ukraina?
1) Omedelbar vapenvila.
2) Internationell fredsbevarande trupp.
3) Beslutande folkomröstningar i de aktuella regionerna om deras nationella tillhörighet.
2014-12-16, 23:30
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
1) Omedelbar vapenvila.
3) Beslutande folkomröstningar i de aktuella regionerna om deras nationella tillhörighet.
"Aktuella regionerna", avser du då de av terroristerna ockuperade områdena eller hela östra Ukraina?
Jag tolkar dig som att du stöder principen (förespråkad av Ryssland) att vilket omåde eller region som helst med någorlunda homogen befolkning ska anses ha rätten att rösta sig ur "moderlandet". Rätt?
2014-12-16, 23:30
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
1) Omedelbar vapenvila.

Nationella tillhörighet? Du har tydligen frångått din gamla linje där du låtsades om att det handlade om ökad självständighet inom Ukraina... Fredsbevarande antiterrorist-styrkor jobbar redan på att jaga bort de ryska inkräktarna som Putin skickat och förstärkning är på väg från USA. Ryssland är nere på knä inom en snar framtid för att be om nåd, när de ryska trupperna lämnar Ukraina så blir det fred och det i ett fritt EU- och NATO-anslutet land! Det blir värt att fira.
2014-12-16, 23:32
Bannlyst
Vilken är bakgrunden till konflikten? Hade Putin helt enkelt velat köra över Ukraina hade han väl gjort det för länge sedan.

Hade mr Putin inte räknat med grova sanktioner?
2014-12-16, 23:35
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nationella tillhörighet? Du har tydligen frångått din gamla linje där du låtsades om att det handlade om ökad självständighet inom Ukraina... Fredsbevarande antiterrorist-styrkor jobbar redan på att jaga bort de ryska inkräktarna som Putin skickat och förstärkning är på väg från USA. Ryssland är nere på knä inom en snar framtid för att be om nåd, när de ryska trupperna lämnar Ukraina så blir det fred och det i ett fritt EU- och NATO-anslutet land! Det blir värt att fira.
Du blandar ihop mig med någon annan - eller halucinerar - det har du gjort förut. Min linje har hela tiden varit att det är folken i de aktuella regionerna som skall bestämma sin nationella tillhörighet - Ukraina, Ryssland eller självständighet är väl de rimliga alternativen.
2014-12-16, 23:40
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
"Aktuella regionerna", avser du då de av terroristerna ockuperade områdena eller hela östra Ukraina?
Jag tolkar dig som att du stöder principen (förespråkad av Ryssland) att vilket omåde eller region som helst med någorlunda homogen befolkning ska anses ha rätten att rösta sig ur "moderlandet". Rätt?
Tja, det är väl de regioner som uttrycker intresse av en sådan folkomröstning, men jag antar att det skulle vara Krim, Donbass och någon eller några granregioner.

Principen om folkens självbestämmanderätt gäller givetvis överallt, och där den tillämpats har det lett till politiskt stabila och fredliga lösningar - när man använder våld för att hålla samman en statsbildning mot folkens vilja blir det sällan lyckat.
2014-12-16, 23:50
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Du blandar ihop mig med någon annan - eller halucinerar - det har du gjort förut. Min linje har hela tiden varit att det är folken i de aktuella regionerna som skall bestämma sin nationella tillhörighet - Ukraina, Ryssland eller självständighet är väl de rimliga alternativen.

... Förutom när det gäller att lämna den ryska federationen, till exempel Sibirien och Tjetjenien, eller hur?
Jag har inte hallucinerat (notera stavningen) och omröstning om vilken nation man ska tillhöra är inte aktuellt för Donetsk och Luhansk eftersom de ockuperas av ryska trupper som ingen velat ha på ukrainsk mark. Ni vet mycket väl att anschluss till Ryska Riket aldrig varit populärt i östra Ukraina och efter alla mord på Ukrainare som de ryska trupperna är ansvariga för så lär omröstning om dylikt inte efterfrågas för fem öre när amerikanska fredsbevarande styrkor patrullerar Donetsk gator och de ryska trupperna kommer inte lyckas påtvinga befolkningen en sådan riggad omröstning som den vi såg på Krim.
Senast redigerad av Xelious 2014-12-16 kl. 23:52.
2014-12-17, 00:03
Medlem
Xeliouss avatar
Bra artikel från Wolfgang Hansson:

Nu får Putin betala priset för Ukraina
Citat:
Börsen i Moskva störtdyker. Den ryska valutan, rubeln, har förlorat nästan halva sitt värde på ett år.
Rysslands ekonomi står inför en djup nedgång.
Nu får president Putin betala priset för invasionen av Ukraina och starten av ett nytt kallt krig.

Priset är högt. Den ryska ekonomin står inför sitt värsta läge sedan Sovjetunionens kollaps.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article20031869.ab
2014-12-17, 00:09
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Tja, det är väl de regioner som uttrycker intresse av en sådan folkomröstning, men jag antar att det skulle vara Krim, Donbass och någon eller några granregioner.

Principen om folkens självbestämmanderätt gäller givetvis överallt, och där den tillämpats har det lett till politiskt stabila och fredliga lösningar - när man använder våld för att hålla samman en statsbildning mot folkens vilja blir det sällan lyckat.
Så om befolkningen i Narva, efter lite uppmuntran från Putin, vill rösta om anslutning till Ryssland så måste Estland tillåta en omröstning o släppa i väg staden till Ryssland, om det blir ett ja till anschluss?
Vad är f.ö. "folk"? Hur många folk borde få rösta sig ur Ryssland, om de nu så ville (fast de skulle ju aldrig få det för VP)? Alla muslimdominerade republiker i södra Ryssland kanske?
2014-12-17, 02:31
Medlem
Citat:
Bra artikel från Wolfgang Hansson:

Nu får Putin betala priset för Ukraina

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article20031869.ab

Rubeln rasar i värde ... Hur långt är det kvar ner till nivån där en vanlig Ukrainare är rikare än den vanlige ryssen? Vore intressant att veta ...

Tänk om ... västvärlden förbereder sig för att så snart Ryssland kollapsat pumpa in miljarder i Ukraina. Ryssarnas ekonomi ligger i ruiner medan Ukraina reser sig starkt och snyggt. Vilken snygg seger det skulle bli. Utan att ett enda Natogevär avlossats.

Kan det vara så att omvärldens militärer har blivit tillsagda att försöka undvika ryska provokationer. Det jag tänker på är våra svenska marina enheter som nog borde ha kunnat hitta den ryska miniubåten medan den var kvar i våra vatten. Tänk om de bara följde miniubåten med en "Big-Brother" kamera för att hålla koll på vad den gör men sedan bara släppa ut den. Ryssarna tror de är skitduktiga
Senast redigerad av amsta11en 2014-12-17 kl. 02:38.
2014-12-17, 06:52
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
... Förutom när det gäller att lämna den ryska federationen, till exempel Sibirien och Tjetjenien, eller hur?
Jag har inte hallucinerat (notera stavningen) och omröstning om vilken nation man ska tillhöra är inte aktuellt för Donetsk och Luhansk eftersom de ockuperas av ryska trupper som ingen velat ha på ukrainsk mark. Ni vet mycket väl att anschluss till Ryska Riket aldrig varit populärt i östra Ukraina och efter alla mord på Ukrainare som de ryska trupperna är ansvariga för så lär omröstning om dylikt inte efterfrågas för fem öre när amerikanska fredsbevarande styrkor patrullerar Donetsk gator och de ryska trupperna kommer inte lyckas påtvinga befolkningen en sådan riggad omröstning som den vi såg på Krim.
Som sagt så har jag flera gånger i denna tråd utryckt åsikten att självständighet för Tjetjeninen skulle kunna vara ett bra sätt att lösa den konflikten. Självstäddighetssträvanden för Sibirien vet jag mindre om, men har ingenting principiellt emot det naturligtvis. Principen om folkens självbestämmanderätt bör gälla överallt.

Vad folkets flertal i Donetsk egentligen vill... Ja, det är nog osäkert, men deras framtid är upp till dem att avgöra, och det är deras sak - inte min, inte din, inte Obamas, och inte maktklicken i Kievs. Amerikanska trupper skulle nog dessvärre inte uppfattas som fredsbevarande utan del i konflikten. FNtrupper vore nog bättre.

Och jo - du hallucinerar - åtminstone tillskriver du mig ständigt åsikter och egenskaper jag aldrig haft. I tidigare trådar har du bland annat menat att jag stödjer kannibalism, är serb och ljuger om könet på min korrekturläsare. Så jag undrar hur du mår egentligen...
Senast redigerad av Clodius 2014-12-17 kl. 07:01.
2014-12-17, 06:55
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Så om befolkningen i Narva, efter lite uppmuntran från Putin, vill rösta om anslutning till Ryssland så måste Estland tillåta en omröstning o släppa i väg staden till Ryssland, om det blir ett ja till anschluss?
Vad är f.ö. "folk"? Hur många folk borde få rösta sig ur Ryssland, om de nu så ville (fast de skulle ju aldrig få det för VP)? Alla muslimdominerade republiker i södra Ryssland kanske?
Tja - om folket i Narva vill ansluta sig till Ryssland, så skulle inte jag motsätta mig det. Inte heller om Ryska områden vill gå sin egen väg. Det är väl en rätt självklar inställning, men du tycker kanske motsattsen? Att folk skall tvingas in under en statsbildning de inte stödjer?

Storbritannien visade ju tidigare i år hur civiliserade stater sköter sådana här saker, när man hade omröstning om självständighet för Skottland.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in