2015-02-25, 10:53
Bannlyst
Artikel: http://www.mashreghnews.ir/fa/news/392261/%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%8A%D9%84-%D8%A7%D8%B3%DB%B4%DB%B0%DB%B0-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7% D9%86-%DA%AF%D8%B2%D9%8A%D9%86%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DB%B2-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D9%8A% D9%87

Om jag förstår det rätt så kan Ryssland erbjuda Iran S400.. men det stod något om att det inte blir i år, om man blir överens som S400. Kan någon som talar flytande persiska översätta det bättre?
Citera
2015-02-25, 11:14
Bannlyst
Iran övar idag på att sänka sitt mock-up hangarfartyg 1300 km från kusten. Övningen blir intressant att följa, fastän man kanske inte håller med om att det är effektivt. Det skulle vara exempel på vad som krävs för direktträff för att sänka hangarfartyg.

http://217.218.67.233//photo/20150225/3ba4e403-59f9-4dee-a967-f71dfede202f.jpg
Citera
2015-02-25, 11:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Iran övar idag på att sänka sitt mock-up hangarfartyg 1300 km från kusten. Övningen blir intressant att följa, fastän man kanske inte håller med om att det är effektivt. Det skulle vara exempel på vad som krävs för direktträff för att sänka hangarfartyg.

http://217.218.67.233//photo/20150225/3ba4e403-59f9-4dee-a967-f71dfede202f.jpg
Vad är det för intressant med att de sänker en modell av trä och tyg eller vad den nu är gjord av när denna modell inte gör ett smack för att bita tillbaka? Det är ju precis lika intressant som om en tanig skolunge gör en uppblåsbar docka av en världsmästare i MMA, slår ner dockan och lägger ut filmen på Youtube. Ingen utom kompletta idioter blir imponerade.
Citera
2015-02-25, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad är det för intressant med att de sänker en modell av trä och tyg eller vad den nu är gjord av när denna modell inte gör ett smack för att bita tillbaka? Det är ju precis lika intressant som om en tanig skolunge gör en uppblåsbar docka av en världsmästare i MMA, slår ner dockan och lägger ut filmen på Youtube. Ingen utom kompletta idioter blir imponerade.
Fartyget saknar skyddet som ett amerikanskt hangarfartyg har. Men skrov-mässigt är fartygen nog nära varandra.
Citera
2015-02-25, 12:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Fartyget saknar skyddet som ett amerikanskt hangarfartyg har. Men skrov-mässigt är fartygen nog nära varandra.
Ja just det vilket gör att min invändning kvarstår och liknelsen med den uppblåsbara MMA-fightern också. Kommentar på det?
Citera
2015-02-25, 12:58
Medlem
Citat:
Jag tror inte för en sekund att det där är nya flygplan, jag tror de är byggda av Northrop i USA senast på 70-talet och bara lätt ombyggda i Iran. Ditt fjanteri med att F-5 är så bra så det är en naturlig form att ta efter när Iran bygger egna flygplan är det bara barn och utvecklingsstörda som går på så sluta förnedra dig själv och den Iranska nationen med sådant trams.

Hade det varit första gången era lögnaktiga ledare påstod att de producerat något själva fast det ser ut som gammal känd materiel som de köpt från utlandet kanske misstanken om lögn den här gången bara hade varit 99,99999 %. Nu har de redan gått full tilt i den grenen så då är vi uppe i 100 % blankt.

Jag förstår inte vad du menar. Tycker att du lever i en förnekelse.
Nu finns det människor som verkligen jobbat med projekten sedan 80-90-talet. Att hävda att alla ljuger, har jag svårt att acceptera.
Vad det gäller Saeqeh så liknar versionerna dessa F-5or, men att det är F-5, nej..och F-5 piloter får inte flyga dessa. Det finns en separat utbildning för Saeqeh.

Citat:
Länk: http://military.no-ip.info/index.html
Här kan man bla. se vissa satellitbilder på strategiska platser, både Iranska och från övriga världen.
Decoy för det mesta..

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Irans kopior på äldre amerikansk mtrl är mest pinsam och tyder på låg teknisk innovationskraft.
Att ens slösa pengar på kopior på gamla ryska tunga Lv pjäser från 50 talet är rent slöseri med resurser.
Iran borde inse sin inkompetens och köpa av Kineserna eller Ryssarna.

Kompetens i detta avseende är ingenting man köper. Innovation i vad? Från vad? Varifrån? Detta är inte en kommersiell produkt som vem som helst kan köpa och använda. Iran kan t.ex bygga något som F 16 men räcker detta? Om man bygger ett F 16 , kan man verkligen tillgodose landets behov i ett krig?

Att kunna bygga något är en sak medan att använda den en annan, speciellt när vi pratar militära ändamål. Du måste börja bygga något som du känner till och har erfarenhet av, säkrare kort, du måste anpassa bygget efter andra system du tänker utrusta plattformen med. Du måste först inse vad du kan erbjuda under dina utbildningar.. Det är inte bara bygget som är grejen, du behöver helt enkelt ta hänsyn till många faktorer.

Iran är inte ett land som har följt upp detta sedan början av 1900-talet. Jämförelserna och vissa förväntningar är helt orealistiska..
Här pratar vi om övergången mellan olika generationer..Iran håller just nu på med andra projekt , behöver dock dessa erfarenheter för andra projekt och även så sina utbildningar. Piloter växer inte på träd man måste utbilda dessa.

Den första F-5 som var F-5 och som iran hade byggt..byggdes någongång i början av 90-talet. Under 80-talet började projektet med "underhåll". Därefter började man komma in på andra banor bla ett projekt som htte Oj.

Iranska F-4or, F-14 och MIG är uppgraderade. Irans F-4or och dess cockpit har genomgått stora förändringar. Men flygplan du ser som Iran tillåter filmas, är oftast inte dessa uppgraderade versionerna.
Citera
2015-02-25, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ja just det vilket gör att min invändning kvarstår och liknelsen med den uppblåsbara MMA-fightern också. Kommentar på det?
Skillnaden är väl att den uppblåsbara MMA-fightern har ett mycket svagare kropp än eventuellt en riktig MMA-fighter, vilket inte gäller fartyget, då skrovet är lika starkt i båda hangarfartygen, även om den första har luftvärnsskydd och den andra modellen saknar det. Jag tänkte från mitt perspektiv snarare än en Iransk, att vi kan se hur mycket skrovet klarar sig.
Citera
2015-02-25, 15:52
Medlem
Citat:
Skillnaden är väl att den uppblåsbara MMA-fightern har ett mycket svagare kropp än eventuellt en riktig MMA-fighter, vilket inte gäller fartyget, då skrovet är lika starkt i båda hangarfartygen, även om den första har luftvärnsskydd och den andra modellen saknar det. Jag tänkte från mitt perspektiv snarare än en Iransk, att vi kan se hur mycket skrovet klarar sig.
http://presstv.com/Detail/2015/02/25/399085/Iran-to-test-20-new-missiles

Fighter gör ingen större skillnad i liknande fall. Fördel Iran ifall dessa lyfter sina leksaker. Att öht försöka skapa en motstrategi med hangarfartyg eller större fartyg vore ett stort misstag.
Citera
2015-02-25, 19:17
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Det andra teorin är nog helt uteslutet då Ryssland inte tillverkar S300 längre åt sina förband, utan endast S400.
Vad säger att Ryssland går in med egna trupper i Syrien? Räcker det inte att beväpna pro-ryska separatister i stil med vad man gör i ett grannland vid Svarta havet? Då är det ju mer självklart att man säljer/skänker bort ett äldre, mindre potent system än de man tillverkar åt sig själv, eller hur? Tänk om separatisterna inte är så pro-ryska om nått år eller två, då vill man ju inte stå emot samma vapen man själv förfogar över, eller hur?
Senast redigerad av Wishie 2015-02-25 kl. 19:30.
Citera
2015-02-25, 19:27
Medlem
Wishies avatar
Citat:

Nu måste du väl ändå ge dig? Menar du på fullaste allvar att Iran byggt ett komplett hangarfartygsskrov, med vattentäta skott och fullvärdigt pansar? Hela klabbet utan då beväpning och eskortfartyg, bara för att öva målskytte på det? Seriöst? Ett uttalande i IR5 världsmästarstil
Senast redigerad av Wishie 2015-02-25 kl. 19:52.
Citera
2015-02-25, 20:07
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
http://presstv.com/Detail/2015/02/25/399085/Iran-to-test-20-new-missiles

Fighter gör ingen större skillnad i liknande fall. Fördel Iran ifall dessa lyfter sina leksaker. Att öht försöka skapa en motstrategi med hangarfartyg eller större fartyg vore ett stort misstag.

På videon att döma så verkar det som Iran får gå tillbaka till ritbordet vad det gäller sprängverkan och inriktning på sina "nya" missiler... Underbara kommentarer från handdukshuvuden under inslaget med. Förstår var du hämtar inspiration till dina inlägg ifrån käre IR5
Citera
2015-02-25, 20:09
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Nu måste du väl ändå ge dig? Menar du på fullaste allvar att Iran byggt ett komplett hangarfartygsskrov, med vattentäta skott och fullvärdigt pansar? Hela klabbet utan då beväpning och eskortfartyg, bara för att öva målskytte på det? Seriöst? Ett uttalande i IR5 världsmästarstil

Rent trams så klart. Den Iranska pråmen är inte byggd i samma skala, har garanterat inte samma kvalitetskrav på tex svetsningar, inte samma stål, inte samma tjocklek på stålet, inte samma mängd vattentäta skott på samma platser som det riktiga, inte lika många "länspumpar" med samma effekt på samma plats som det riktiga m.m.

Detta är på sin höjd ett propagandatilltag eller till en filminspelning som det pratades om innan. Att detta skulle vara ett test men någon som helst bärighet i verkligheten är just trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in