2015-02-25, 13:18
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ok, så ryssarna triggar alltså igång kuppen i Kiev. De östra regionerna säger då "njet, detta maktövertagandet i Kiev accepterar vi inte", och sätter sig sen ner på strategiska platser och inväntar Kiev's pansarkolonner, samtidigt som man själv omärkligt smugglar in lite ryska tanks över gränsen som sedan på nåt mystiskt vis förvandlar Kiev's vagnar till förvridet järnskrot. Ja, han är inte lite fräck den där Putin som kan komma på en så djävulsk plan.
Nu gick det ju inte riktigt så snabbt, men vi har ju de ryska dokumenten som rysk media släppte som i detalj redogör för hur det ska gå till och du är ju inte helt ute och cyklar.

Så vad säger du om de ryska dokumenten som publicerats, är de falska eller äkta?

/Micke
2015-02-25, 13:26
Moderator
Unitys avatar
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ryska-experter-om-putins-plan_4361967.svd
Citat:
– Jag tvivlar inte det minsta på att det här papperet har legat på Putins bord. Men det är helt normalt. Det ligger alltid en massa olika papper på Putins bord då han ska fatta viktiga beslut, säger Dmitrij Oresjkin till SvD. Oresjkin är oberoende analytiker som leder tankesmedjan Mercator i Moskva.

Dokumentet som Novaja Gazeta publicerar ska enligt tidningens källor ha legat Putin tillhanda mellan den 4 och 12 februari, det vill säga innan Viktor Janukovytj flydde från Ukraina och Ryssland annekterade Krim. I dokumentet går man detaljerat igenom hur Ryssland bör agera i en situation då demonstranterna på Majdan vinner och Ukraina tas över av en västvänd regering.

[...]

Mycket av det som står i dokumentet stämmer väldigt väl med hur det i verkligheten gick till, med ett undantag: I dokumentet uppmanas Kreml att överta bland annat Krim, Luhansk, Mykolajiv, Dnepropetrovsk, Zaporizjzja och Charkiv. Donetskområdet lämnas utanför "eftersom det kontrolleras av oligarken Achmetov som har kontakter till oppositionen".

I verkligheten lyckades Ryssland annektera Krim och skapa en separatiströrelse i Luhansk-och Donetskområdet, men inte i Dnepropetrovsk, Mykolajiv eller Zaporizjzja.
2015-02-25, 13:27
Medlem
QuattroCarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Men alla dina källor säger ju att det är en rysk invasion? Eller är det bara delar av dina källor som är trovärdiga? Men du har helt rätt i att personal från vägspärrarna drogs bort för att inte utsättas för ytterligare artilleribeskjutning, därefter följde strider där bla. Azov minerade broar. Den ryska truppen placerades utanför Novoazovsk under tiden man gjorde sin klassiska truppuppbyggnad.

Under den här tiden misste 8 ukrainska gränssoldater sina liv i strider med framförallt ryska BMP och BTRs, även en soldat från Azov greps och togs som krigsfånge en dödades i eldstriden och den andre avrättades på plats.

/Micke

Alltså vad i hlv, är vi tillbaka till förnekandet av rysk invasion? Det va ju tyst om det i ett par dagar för det kom ju ut bevis både på det och att Putin hade en plan sedan några år tillbaka att ta över Ukraina.. Är de alltså tillbaka till sin tjackpsykos där de inte kommer vidare?

Tack för satellit bilderna Micke, just de där hade jag ej sett.
http://aco.nato.int/new-satellite-imagery-exposes-russian-combat-troops-inside-ukraine.aspx#prettyPhoto

Det här är alltså resultatet av ryssens gröna korridor.
http://www.liveleak.com/view?i=b9b_1424862737
2015-02-25, 13:33
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Eftersom jag ständigt ser till att ta med mig dollar och euro tillbaka till Ukraina när jag åker till Sverige för att hämta militärt materiel, vilket ger mig en anledning att hålla koll på hur den ukrainska valutan förhåller sig till just euro och dollar, och de senaste dagarna har hryvnan störtdykt i förhållande till de två nämnda men idag så var det tvärt om och hryvnan stärktes markant mot dollarn. Vad har jag missat?

/Micke
Är inte ekonom men har inte med olje/gas leveranserna och att troligen blir de betalda i dollar, ett stort inflöde med dollar i landet och Ukraina betalar gasräkningen i dollar. Euro är inte med i spelet..
2015-02-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Nej du har helt rätt, EU-länder skall särbehandlas. Det komiska är ju att Grekland fick finansiella problem redan 2010 men situationen blev som mest akut för två år sedan och då hade man redan fått IMF lån.

Om du tycker att Ukraina inte är värt att belånas kan man ju undra varför du drar en sådan löjlig referens till Grekland. Det måste väl ändå finnas bättre exempel än ett land som efter 5 års stödlån forfarande riskerar statlig bankrutt?

Syftet var att visa att IMF villkor/krav är fel sätt att "hjälpa". De ända som blir "hjälpta" av IMF lån är bankerna/kreditgivarna.

Citat:
Sedan skuldkrisen i tredje världen på 1980-talet och mot bakgrund av nyliberalismens allt starkare prägel på internationell ekonomisk politik har IMF i samarbete med Världsbanken låtit utvecklingsländer gå med på "strukturanpassning" i utbyte mot fortsatta internationella lån. Detta innebär att utvecklingsländerna tvingas till en samhällsomfattande ekonomisk avreglering, kraftiga nedskärningar av offentliga utgifter, borttagande av alla handelshinder och subventioner och i många fall även skattesänkningar.[4]

Effekterna av strukturanpassningsprogrammen har lett till att de har blivit hårt kritiserade för att förvärra fattigdomen i de u-länder där de implementeras istället för att förbättra det samhällsekonomiska läget.[5] Enligt en utvärdering beställd av IMF 1999 var den huvudsakliga kritiken helt obefogad man menade att det inte alls gick att belägga att fattigdomen förvärrades under strukturanpassningsprogrammen.[6] Enligt utvärderingen är snabb ekonomisk tillväxt det enda sättet att bekämpa fattigdom.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Internationella_valutafonden

OT Edit: Greklands problem inte är av samma natur som Ukrainas. "Vi kommer inte att ha likviditetsproblem för den offentliga sektorn. Men vi kommer definitivt att ha problem med att återbetala lånen till IMF nu och ECB i juli", sade han.
Grekland ska återbetala lån till IMF på runt 1,6 miljarder euro i mars samt återbetala lån till ECB och räntor på runt 7,5 miljarder euro i juli och augusti."
http://www.di.se/artiklar/2015/2/25/definitivt-problem-att-aterbetala-lanen-till-imf/

Har Ukraina någonsin kommit så pass lång som Grekland?
Senast redigerad av zy45N 2015-02-25 kl. 14:32.
2015-02-25, 13:40
Medlem
Undrar vad Novaja Gazeta har att vänta från Kreml. Stämmer tidningens uppgifter så blir ju Putin ett större allmänt åtlöje än vad han redan är. Men Ukrainas aktier i omvärlden stärks rejält och konflikten kan vändas till Rysslands nackdel än mer. Dessutom visar tydligen dokumenten att allt var regisserat från Moskva och att prorysk befolkning och rebeller bara använts som statister av Putin. Bara det kan skada Ryssland för långliga tider. Dom lättlurade vägrar nog inse sanningen, men vi i väst nickar bekräftande åt avslöjandena. Som lök på laxen visar det ju också att Kiev inte farit med lögn om rysk inblandning vilket givetvis stärker respekten för Kievregimen.
2015-02-25, 13:47
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Är inte ekonom men har inte med olje/gas leveranserna och att troligen blir de betalda i dollar, ett stort inflöde med dollar i landet och Ukraina betalar gasräkningen i dollar. Euro är inte med i spelet..
Möjlig förklaringsmodell

/Micke
2015-02-25, 13:53
Medlem
Säga vad man vill om jänkarna men de kan i alla fall skicka ett budskap när det behövs.

Känns på något sätt skönt att se ett stridsfordon i Europa utan rysk flagg.

http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2015/02/24/u-s-military-vehicles-paraded-300-yards-from-the-russian-border/

Rykten gör gällande att konvojen med Strykers körde upp mot den ryska gränsposteringen och vände.

Jag kan tänka mig att de ryska gränsvakterna nervöst hade handen på telefonen, alternativt ringde och berättade om detta för sina överordnade. Putin fick säkert höra om det lagom till morgonkaffet.

Vi har väl att vänta en hämndprovokation antar jag.
2015-02-25, 13:55
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuattroCarl
Mahah, du gav mig ett skratt och så är det, men du får nog dela ner det i kvartssanningar.
Micke, du har rätt, det är en spännande tid, en fråga.
Hur kan en svensk gå med i Ukrainska försvaret när man varken kan Ukrainska eller Ryska, och har eller inte har militärtjänst i bakgrunden?

Tänkte bara om det brakar loss riktigt illa så man vet hur man ska gå till väga.
Alla behöver inte vara snipers utan det finns nog mycket att göra för ung frisk person i Ukraina. Konstigt att det inte har kommit igång något volontär arbeten från Väst. Det är stora omflyttningar med folk och troligen boskap som behöver vatten, mat värme. Också det Ukrainska civilsamhället som behöver stöd nu, militärt är det nog svårt att stödja som "civilist".

Möt våren i Ukraina- "en semester i Ukraina är aldrig fel - Russian Armed Forces"
2015-02-25, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Undrar vad Novaja Gazeta har att vänta från Kreml. Stämmer tidningens uppgifter så blir ju Putin ett större allmänt åtlöje än vad han redan är. Men Ukrainas aktier i omvärlden stärks rejält och konflikten kan vändas till Rysslands nackdel än mer. Dessutom visar tydligen dokumenten att allt var regisserat från Moskva och att prorysk befolkning och rebeller bara använts som statister av Putin. Bara det kan skada Ryssland för långliga tider. Dom lättlurade vägrar nog inse sanningen, men vi i väst nickar bekräftande åt avslöjandena. Som lök på laxen visar det ju också att Kiev inte farit med lögn om rysk inblandning vilket givetvis stärker respekten för Kievregimen.

Förstår inte vad man kommit fram till att relationen mellan Ukraina och Ryssland varit på väg neråt har väl pågått länge sedan 2009. I och med att Ryssland höjde gaspriserna eftersom landet ville till Eu sen att konflikten vi ser ut idag skulle hända visste väl alla no brainer liksom. Så vet inte vad i tidningens uppgifter som är breaking news det är inte så att allt är planerat vill USA få fördelar gentemot Ryssland så kommer ryssarna att agera finns inget att planera där.
2015-02-25, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuattroCarl
Det här är alltså resultatet av ryssens gröna korridor.
http://www.liveleak.com/view?i=b9b_1424862737
Det fanns ingen grön korridor för att de var inte omringade.
"Ukrainian President Petro Poroshenko announced Wednesday that the Ukrainian army was retreating from the area, while continuing to insist that the army had never been encircled and that the area had been under its control."
http://www.themoscowtimes.com/news/article/debaltseve-was-fatal-flaw-in-minsk-agreement-on-ukraine/516193.html
2015-02-25, 14:21
Medlem
QuattroCarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Det fanns ingen grön korridor för att de var inte omringade.
"Ukrainian President Petro Poroshenko announced Wednesday that the Ukrainian army was retreating from the area, while continuing to insist that the army had never been encircled and that the area had been under its control."
http://www.themoscowtimes.com/news/article/debaltseve-was-fatal-flaw-in-minsk-agreement-on-ukraine/516193.html

Jag ser på det med dessa ögon, det är propaganda krig, jag litar ju inte blint på varken det ena eller det andra, men däremot har jag tagit ställning i vad jag tycker är rätt och riktigt.
Det finns ingen som helst rätt och riktig orsak till varför Putins gröna grodmän invaderade Ukraina, ursäkter och rövhål har vi alla, vissa är mer rövhål och har sämre ursäkter bara.

Vi är alla uppväxta med att se på Ryssland/sovjet med kritiska ögon, om vi inte är uppväxta i familjeförhållande där de vuxna/föräldrarna är kommunister.
Jag gillar demokrati, här i Sverige börjar demokratin likna skit, och det vet vi alla anledningarna till oavsett på vilken sida vi sitter politiskt, men vissa gillar utvecklingen, andra gillar det mindre eller rentav genomskådar och verkligen ogillar det som händer.

Detta kan heller inte pågå hur länge som helst, för folket har vidöppna ögon och öron, de ligger i majoritet, de övriga som vill förtrycka folket är faktiskt i minoritet i frågan.
Ps. Så ser jag på den saken och jag tänker inte svara på argumentation.

Som jag sa, vi alla vet hur det ser ut, vi väljer bara sida, jag väljer att strida för att jag, du och alla ska kunna fritt säga vad den tycker och tänker utan att för den delen kanske bli mördad, misshandlad, få sin bostad och bil sönderslagna, bli av med jobbet och förstörd framtid.

Den som gillar sånt är en liten liten människa med behov av att förtrycka andra, och en sådan person är en psykopat. Den vinklar dessutom saker enligt eget tycke och när den får motstånd kan den dessutom vända för att passa in så att den får mindre kritik för att sen ha en dold agenda, för att antingen övervinna andras sympati för stunden.

Detta har blivit så satans tydligt i Sverige, hela Ryssland skriker ju förtryckar mentalitet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in