2015-02-25, 12:59
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Han frågar dig var bilderna är och du länkar till en artikel?

Kan du inte ge oss bilder på att Novoazovsk föll den 27 augusti så kan vi blåneka att så faktiskt har skett. En artikel betyder med dina egna ord inte att en erövring har hänt.

Samma argument om vi ska vara konsekventa.

Nu är vi inte så dumma så att vi faktiskt nekar till det uppenbara.
Lite dumma är vi faktiskt eftersom vi vill att fakta ska vara rätt, att Novoazovsk numera lyder under rysk trupp är helt korrekt men datumen är långt ifrån korrekta.

Men eftersom västerländsk media är så viktig när det gäller att bevisa att det inte finns rysk trupp i Ukraina så undrar jag om samma länkar som presenteras som bevis även duger som bevis för motsatsen? Samma länk som presenteras som ett absolut bevis, gör även gällande att rysk trupp finns i Ukraina, frågan blir då om Stabskaptenen även accepterar det citatet i artikeln som sanningsenligt, eller om han gillar att plocka russinen ur kakan?

Citat:
New York Times correspondent in Novoazovsk, Andrew Kramer, reported that Russian troops have invaded Ukraine and that under pressure from Russian tanks, artillery and infantry, Ukrainian troops were forced to retreat from Novoazovsk on Tuesday.

Men eftersom sanning är A och O så ska i ärlighetens namn sägas att den östra vägspärren övergavs flera dagar innan rysk trupp rullade in i Novoazovsk, detta efter att man blivit utsatt för massiva artillerianfall från den ryska gränsen.

/Micke
2015-02-25, 13:00
Moderator
Unitys avatar
Det känns som att tråden behöver bli påmind om den här artikeln med tillhörande video som bevisar att ryskt artilleri besköt Ukraina, från ryskt territorium.

http://www.theguardian.com/world/2015/feb/17/russia-shelled-ukrainians-from-within-its-own-territory-says-study
2015-02-25, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Min referens till Grekland syftade enbart på IMF hårda villkor, annars är det att jämföra äpple och vindruvor. Du kan inte jämföra ett EU-land som dessutom tillhör EU-monetära union med Ukraina som står utanför EU.

Nej du har helt rätt, EU-länder skall särbehandlas. Det komiska är ju att Grekland fick finansiella problem redan 2010 men situationen blev som mest akut för två år sedan och då hade man redan fått IMF lån.

Om du tycker att Ukraina inte är värt att belånas kan man ju undra varför du drar en sådan löjlig referens till Grekland. Det måste väl ändå finnas bättre exempel än ett land som efter 5 års stödlån forfarande riskerar statlig bankrutt?
2015-02-25, 13:03
Medlem
M.Skillts avatar
Eftersom jag ständigt ser till att ta med mig dollar och euro tillbaka till Ukraina när jag åker till Sverige för att hämta militärt materiel, vilket ger mig en anledning att hålla koll på hur den ukrainska valutan förhåller sig till just euro och dollar, och de senaste dagarna har hryvnan störtdykt i förhållande till de två nämnda men idag så var det tvärt om och hryvnan stärktes markant mot dollarn. Vad har jag missat?

/Micke
2015-02-25, 13:06
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Eftersom jag ständigt ser till att ta med mig dollar och euro tillbaka till Ukraina när jag åker till Sverige för att hämta militärt materiel, vilket ger mig en anledning att hålla koll på hur den ukrainska valutan förhåller sig till just euro och dollar, och de senaste dagarna har hryvnan störtdykt i förhållande till de två nämnda men idag så var det tvärt om och hryvnan stärktes markant mot dollarn. Vad har jag missat?

/Micke
Kan möjligen bero på nyheten att USA & Storbritannien ska skicka trupp till Ukraina för att utbilda Ukrainas armé.
2015-02-25, 13:08
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Kan möjligen bero på nyheten att USA & Storbritannien ska skicka trupp till Ukraina för att utbilda Ukrainas armé.
En kan ju hoppas iaf, det är ingen bra utveckling när en valuta har mindre värde än en rulle skithuspapper, så vore jag rysk skulle jag packa väskan och dra till något trevligare land då Rubeln lär sjunka till den nivå att man får mäta dess värde i papperspriset per kilo.

- Hej, jag skulle vilja köpa ett paket cigarretter!
- Ja, då blir det 2 kg Rubel

/Micke
2015-02-25, 13:08
Medlem
Citat:
Stänger de av Ryssland från SWIFT så blir det svettigt då även ryska interna system använder det, och det skulle innebära att ALL rysk handel som inte innefattar kontanter skulle stå lamslaget de veckor det skulle ta att omformatera ryskt bankväsende till ett helt nytt system. Det är början till Rysslands undergång och förmodligen tredje världskriget, spännande tider.

/Micke

Du får vänta ett tag till på Rysslands undergång!
Ryssland har redan skaffat sig ett ersättning för SWIFT för interna banktransaktioner. Det är planerat att i maj i år ska helt lämna SWIFT.
Du och övriga glömmer bort att amerikanerna inte kan kontrollera betalningarna om Rysslands slängs ut från SWIFT
2015-02-25, 13:12
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Du får vänta ett tag till på Rysslands undergång!
Ryssland har redan skaffat sig ett ersättning för SWIFT för interna banktransaktioner. Det är planerat att i maj i år ska helt lämna SWIFT.
Du och övriga glömmer bort att amerikanerna inte kan kontrollera betalningarna om Rysslands slängs ut från SWIFT
Nu vet vi ju hur det gick när Ryssland gick över från VISA och Mastercard till sitt egna system för betalkort, det var ju ingen hit direkt så jag misstänker att deras egna system som ska ersätta SWIFT kommer att bli något liknande. Men problemet blir även om man klarar den inhemska marknaden helt okej är den internationella och då gäller det även handel med BRICS-länderna som idag använder SWIFT helt uteslutande.

/Micke
2015-02-25, 13:12
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Icke, nu är det ju lite roligt att befälhavaren för Dnipro-1 kommer med informationen, då dessa var stationerade vid Mariupols flygplats samt vid ett par av de vägspärrar som omringar Mariupol innan de drog sig tillbaka och flydde hals över huvud när striderna började kring Sherokeno, om jag nu ska vara lite kritisk mot ukrainska styrkor.

I övrigt står det i artikeln att gröna män började dyka upp kring Novoazovsk, samtidigt som New York Times talar om rysk trupp som invaderar Ukraina.

Medan samma artikel även klargör följande:

Så kan du sluta fabulera nu?

/Micke

Att det den 27 augusti kom skilda besked från den ukrainska sidan visar ju bara att vissa fortfarande höll fast vid en propagandalögn om att man kontrollerade Novoazovsk, medan andra berättade sanningen. Men redan dagen därpå, den 28 augusti, klargjorde även denne Lysenko som du citerar att Novoazovsk hade fallit:

Citat:
"The border guards and the National Guard servicemen retreated without support of heavy weapons. The ATO command ordered to withdraw combined units of the ATO forces, Ministry of Internal Affairs and the State Border Guard Service from Novoazovsk to save lives of the Ukrainian military and to regroup forces. Both Russian convoys entered Novoazovsk later in the afternoon," Lysenko said.

http://en.censor.net.ua/news/300003/novoazovsk_and_other_towns_captured_by_russian_tro ops_nsdc_map

Så igen: Dina fotografier är totalt irrelevanta och ett medvetet försök att vilseleda trådens läsare. Och att du sitter och påstår att CNN och The Telegraph ljuger i syfte att skyla över en rysk invasion är rent ut sagt urlöjligt.
2015-02-25, 13:15
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Det finns ju bilder på ryska medborgare i Berkutuniformer, så det är ju inte omöjligt att det var de ryska poliserna(?) som öppnade eldgivningen för att skapa den sista provokationen som behövdes för att sätta igång de processer som behövdes för att skapa operation "Novorossiya".

/Micke

Ok, så ryssarna triggar alltså igång kuppen i Kiev. De östra regionerna säger då "njet, detta maktövertagandet i Kiev accepterar vi inte", och sätter sig sen ner på strategiska platser och inväntar Kiev's pansarkolonner, samtidigt som man själv omärkligt smugglar in lite ryska tanks över gränsen som sedan på nåt mystiskt vis förvandlar Kiev's vagnar till förvridet järnskrot. Ja, han är inte lite fräck den där Putin som kan komma på en så djävulsk plan.
2015-02-25, 13:16
Moderator
Unitys avatar
Citat:
En kan ju hoppas iaf, det är ingen bra utveckling när en valuta har mindre värde än en rulle skithuspapper, så vore jag rysk skulle jag packa väskan och dra till något trevligare land då Rubeln lär sjunka till den nivå att man får mäta dess värde i papperspriset per kilo.

- Hej, jag skulle vilja köpa ett paket cigarretter!
- Ja, då blir det 2 kg Rubel

/Micke
Man ska iofs vara försiktig med att dra för mycket slutsatser av ändringar över kort tid, det kan vara någon som spekulerar i valutor som tyckte att den fallit tillräckligt mycket nu och börjat köpa.

I Ryssland försöker folk göra sig av med sina överflödiga rubel genom att köpa saker som kan antas behålla sitt värde, som diskmaskiner och liknande. Det ryska folket är luttrat.
2015-02-25, 13:16
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Att det den 27 augusti kom skilda besked från den ukrainska sidan visar ju bara att vissa fortfarande höll fast vid en propagandalögn om att man kontrollerade Novoazovsk, medan andra berättade sanningen. Men redan dagen därpå, den 28 augusti, klargjorde även denne Lysenko som du citerar att Novoazovsk hade fallit:

Så igen: Dina fotografier är totalt irrelevanta och ett medvetet försök att vilseleda trådens läsare. Och att du sitter och påstår att CNN och The Telegraph ljuger i syfte att skyla över en rysk invasion är rent ut sagt urlöjligt.
Men alla dina källor säger ju att det är en rysk invasion? Eller är det bara delar av dina källor som är trovärdiga? Men du har helt rätt i att personal från vägspärrarna drogs bort för att inte utsättas för ytterligare artilleribeskjutning, därefter följde strider där bla. Azov minerade broar. Den ryska truppen placerades utanför Novoazovsk under tiden man gjorde sin klassiska truppuppbyggnad.

Under den här tiden misste 8 ukrainska gränssoldater sina liv i strider med framförallt ryska BMP och BTRs, även en soldat från Azov greps och togs som krigsfånge en dödades i eldstriden och den andre avrättades på plats.

/Micke
Senast redigerad av M.Skillt 2015-02-25 kl. 13:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in