2015-02-23, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sterner91
Lirar första säsongen med Gävle i AS och har ytterst lite pengar att spenderna. Har ni några gratis lirare att tipsa om?

Körde en säsong med HBK för att se hur högt jag kunde komma.
HBK har förstås inte några pengar heller, så jag värvade en kille som heter Agduelo om jag minns namnet rätt. Ingen hög lön och vann skytteligan och tog mig till en 5:e plats
Citera
2015-02-23, 05:47
Medlem
Pickmylussys avatar
Hahah

Jag värvade en spelare på fri transfer som hade en "global avstängning" till 2 månader innan säsongen slutar.
Citera
2015-02-23, 09:18
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guest02
Vad har dem gjort med scoutingdelen egentligen? Om jag har 100 spelare på min shortlist och 70 spelare har potential som KAN vara mellan 2 stjärnor och 4 1/2 stjärna, hur fan ska jag veta vem som blir bra? Attributerna är såklart 12-20 osv så de går inte heller kolla på. Det jag gör är att erbjuda regens provspel så att min assisterande får bedöma potentialen, men orka göra det med alla regens. Jag har bra scouter och att fuska med Genie Scout eller liknande är inte aktuellt.
Jag är av motsatt åsikt och tycker den nya scoutingen är riktigt bra och mycket mer realistisk. Det du behöver göra är att scouta spelaren/spelarna under längre tid (eller flera gånger) för att få större kunskap om attribut och nuvarande förmåga samt potential. Sätt en av dina scouter på att studera spelaren under några veckor så ska du se att du kommer få en betydligt bättre bild av hur han är som fotbollsspelare med både för och nackdelar inför en eventuell värvning.
Citera
2015-02-23, 11:19
Medlem
kaikzous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jag är av motsatt åsikt och tycker den nya scoutingen är riktigt bra och mycket mer realistisk. Det du behöver göra är att scouta spelaren/spelarna under längre tid (eller flera gånger) för att få större kunskap om attribut och nuvarande förmåga samt potential. Sätt en av dina scouter på att studera spelaren under några veckor så ska du se att du kommer få en betydligt bättre bild av hur han är som fotbollsspelare med både för och nackdelar inför en eventuell värvning.

Håller med! Tycker FM15 scouting är den bästa någonsin, faktiskt den bästa uppdatering i FM15 från FM14 till och med!

Så mycket mer realistisk, förut kunde man kräva en scoutrapport och tadaa jag kan veta nästa dag hur bra en spelare i ett afrikanskt lag är utan att scouten ens sett någon match?! Nu blir jag tvungen att skicka iväg en scout för att kolla på spelaren i 1-3 månader för att få en fullständig rapport. Precis som det är i verkligheten!
Citera
2015-02-23, 11:24
Medlem
kaikzous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Hahah

Jag värvade en spelare på fri transfer som hade en "global avstängning" till 2 månader innan säsongen slutar.

Minns det var en tysk spelare, tror faktiskt det var Arne Friedrich (osäker just nu) som hade 2 års avstängning i FM13 (även osäker på upplagan!)

Värvade honom när jag lirade Paderborn och jahapp betala lön till en spelare i 2 år utan att han får spela
Citera
2015-02-23, 16:29
Medlem
folkparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfff
Helvete vad trött jag börjar bli på allt jävla gnäll från alla håll och kanter. 50% av speltiden går ju åt till att ha terapisamtal med spelarna.

Jag har samma problem med min Charltonsäsong. Sedan kvittar det vad man säger för de blir ändå aldrig nöjda. Går det ett rykte att en bättre klubb vill ha dem så är de på mig direkt att de vill gå till den klubben och att de inte kan vänta ett år eftersom deras karriär är så kort. Vill fan sparka alla som gnäller!
Citera
2015-02-23, 17:51
Medlem
Vassknivs avatar
Skulle vela ha tips på unga talanger som går till Allsvenska lag! (Är Malmö FF första säsong)
Citera
2015-02-23, 20:03
Medlem
KnaazMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasskniv
Skulle vela ha tips på unga talanger som går till Allsvenska lag! (Är Malmö FF första säsong)
John hou Saeter från NORGE
Citera
2015-02-24, 12:53
Medlem
cooldogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasskniv

Erik Andersson, Kristoffer Ajer brukar inte gå att värva direkt men blir sjukt bra, samma sak med Sondre Rossbach
Citera
2015-02-24, 16:05
Medlem
Tjena . Finns det ingen som kör nått skönt onlinespel man kan joina ?
Citera
2015-02-24, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cooldog
Erik Andersson, Kristoffer Ajer brukar inte gå att värva direkt men blir sjukt bra, samma sak med Sondre Rossbach

Tack, värvade precis Ajer till AIK för 5,75mkr
Citera
2015-02-25, 13:16
Medlem
BirkaBagarens avatar
Jag och polaren har börjat en save. Vi körde tidigare en på FM13 och den höll på så länge att vi inte ens hann spela FM14. Får se hur denna går.

Valet föll på division 2 i Sverige med kravet att man bara får nyttja spelare med svensk nationalitet, så vida de inte kommer någon utlänning till sin egna akademi. Alltså den automatiska ungdomsrekryteringen, att köpa in en 15-åring är inte tillåtet.

Han har Ljungby och jag IFK Östersund. Märkte direkt att som lag i Norrland var det väldigt svårt att få in spelare på lån pga. den geografiska situationen. Enbart spelare från Sundsvall och Östersund ville gå till mig medan polaren kunde låna in från 5-6 klubbar.

Säsongen gick ändå rätt bra för oss, han slutade 2:a och jag 4:a. Då var han tippad 5:a och jag 7:a. Dessvärre tappade jag många bra spelare så truppen är tunn. Dock fick jag många bra juniorer från egna akademin men pga. den försvagade truppen är jag i år tippad 11 så gissningsvis blir man inblandad i bottenstriden. Polaren siktar på uppflyttning.

Ekonomiskt går det dock dåligt. Båda gick back ungefär en miljon trots att man höll budgeten som styrelsen satt upp vilket är mycket för en divison 2 klubb. Men det är väl så det är som liten förening i Sverige, får hoppas att kommunen kan gå in och stötta.

Generellt om FM15 så är första intrycket väldigt bra. Scoutingen känns mycket mer realistisk och gillar starkt att spelares potential inte är lika lätt att veta. Matchmotorn känns lite bättre, lite svårare att hålla spelare glada men även det känns mer realistiskt än föregångare. Klart det uppstår konflikter i en grupp på 25 individer.

Lite drygt bara med skinnet men det är ju en vanesak. Kör ni standard-skinnet eller har ni bytt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in