2015-04-10, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorak
före eller efter värvningen av pesonen? lär ha kostat en del

Före säsongstart, vet ej dock om Pesonen översteg budgeten eller om den inte var fylld till max.
Fanns inte så många i säsongens trupp med topplöner jämfört med tidigare.
Citera
2015-04-11, 01:46
Medlem
Moroten89s avatar
Kan man ta del i SHL/HA/Div.1-klubbarnas ekonomiska resultat, egna kapital osv. någonstans utan att själv behöva ögna igenom årsredovisningar ifrån olika lag?

Om ett lag, t. ex i Hockeyettan, inte postat en pdf av sin årsredovisning på sin hemsida, har man då som utomstående och privatperson rätt att få se den om man ber om den, eller får klubbarna hemlighålla sådant om de vill för privatpersoner?
Citera
2015-04-11, 10:58
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moroten89
Kan man ta del i SHL/HA/Div.1-klubbarnas ekonomiska resultat, egna kapital osv. någonstans utan att själv behöva ögna igenom årsredovisningar ifrån olika lag?

Om ett lag, t. ex i Hockeyettan, inte postat en pdf av sin årsredovisning på sin hemsida, har man då som utomstående och privatperson rätt att få se den om man ber om den, eller får klubbarna hemlighålla sådant om de vill för privatpersoner?
Är föreningen bolagiserad kan du vända dig till bolagsverket och begära ut årsredovisningen, aktiebolag måste sända in sin dit. Andra offentliga uppgifter knutna till ekonomin hos lagen är ev. aktieägare och deras andel (aktieboken, begärs direkt av klubben), skattekontot/diverse skatterelaterat (skatteverket) och ev. skulder, skuldhistorik och beslut hos kronofogden.

En förenings årsbokslut är inte i sig självt offentlig. Större föreningar (se 6 kap bokföringslagen för kriterier) måste däremot skicka in årsredovisning till bolagsverket likt aktiebolag. Mindre föreningar kan behöva hålla årsredovisning offentlig för var och en i enlighet med årsredovisningslagen (om de frivilligt väljer att upprätta sådan årsredovisning) Också genom förenings deklaration kan du försöka få ut vad du söker. Som medlem kan man såklart förvänta sig att få ta del av årsbokslut inför årsmötet, men som icke-medlem har du ingen formell rätt till årsbokslut. I praktiken har jag däremot inte stött på någon idrottsförening som vägrar visa den om du ringer snällt och frågar. (Om än att du kan behöva ta dig till deras kansli. Kansliet är dit du kan behöva ta dig för årsredovisning och aktiebok också, skyldighet att hålla offentlig innebär inte skyldighet att skicka hem till dig.).
Senast redigerad av sm910dif 2015-04-11 kl. 11:57.
Citera
2015-04-11, 13:21
Medlem
Moroten89s avatar
Jag kikar igenom lite årsredovisningar över 13-14 nu, men tror att jag inte förstått ett par saker riktigt.

Moderföreningarna Mora IK, Modo hockey och Djurgårdens IF hockey uppvisar följande i eget kapital.

Mora: ca 24600000
Modo: ca 36000000
Djurgården: ca 86000000

De tre ovan nämnda lagen har förvisso skulder som överstiger de angivna resultaten, men hur f*n räknar man ut det egna kapitalet då? De kan ju inte ligga minus med flera miljoner i eget kapital liksom?
Citera
2015-04-11, 14:22
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Jag kikar igenom lite årsredovisningar över 13-14 nu, men tror att jag inte förstått ett par saker riktigt.

Moderföreningarna Mora IK, Modo hockey och Djurgårdens IF hockey uppvisar följande i eget kapital.

De tre ovan nämnda lagen har förvisso skulder som överstiger de angivna resultaten, men hur f*n räknar man ut det egna kapitalet då? De kan ju inte ligga minus med flera miljoner i eget kapital liksom?
Eget kapital är tillgångarna minus skulderna. Resultaträkningen visar en vinst eller förlust under året som gått.

Om jag t.ex äger en skoaffär, som har tillgångar på 7 miljoner (fastigheten, varulagret m.m) och skulder på 5 miljoner (banklån, leverantörsskulder m.m) är det egna kapitalet 7mkr - 5mkr = 2mkr. Under året som går gör jag sedan en vinst på 1mkr, vilket gör att det redovisade egna kapitalet ökar till 3mkr nästa år. Nästa årsredovisning skriver jag alltså in en vinst på 1mkr, och ett eget kapital på 3mkr.
Citera
2015-04-12, 03:04
Medlem
Mora börjar som asplöven nu att anställa med 8månaders kontrakt.
Det verkar ju bara som ännu ett bevis på att de har svajig ekonomi.
Citera
2015-04-12, 11:24
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:

Du bör kolla hela koncernen. Det är inte så ovanligt att föreningarna driver ett antal AB av skattetekniska skäl. Försäljning AB, Restaurang AB och så vidare. Det blir väldigt snett om du bara jämför föreningarnas ekonomi.
Citera
2015-04-12, 22:13
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Någon medlem i AIK som var på informationsmötet ikväll och som har lust att delge vad som sades? Hittar ingen sammanfattning på nätet, skulle gärna lyssna igenom en ljudfil om det fanns. AIK-såpan med alla skuggfigurer, pajkastningar på forumet och turer kring vilka som är uppsagda eller har sagt upp sig är det den märkligaste jag har försökt följa inom svensk hockey. Sandlåda är bara förnamnet.

Blev det något klarlagt på mötet? Vilka jobbar egentligen i AIK? Och med vad jobbar de? Vilka har fått sparken och vilka har sagt upp sig? Rekonstruktionen? Elitlicensen? Konkurs? (Nej jag önskar inte att SSK skall få en plats i Allsvenskan pga något sådant).
Citera
2015-04-12, 22:38
Medlem
€rics avatar
Elitlicensen kommer troligtvis klaras om vi klarar rekonstruktionen. 21 april får vi se hur fordringsägarna väljer att göra.

Resten, tja.. De e spännande tider.
Citera
2015-04-13, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dygdepladdrare
Blev det något klarlagt på mötet? Vilka jobbar egentligen i AIK? Och med vad jobbar de? Vilka har fått sparken och vilka har sagt upp sig? Rekonstruktionen? Elitlicensen? Konkurs? (Nej jag önskar inte att SSK skall få en plats i Allsvenskan pga något sådant).

Nä Sundsvall klarade ju sin plats av egen kraft annars hade de nog skickat ett brev
Citera
2015-04-16, 18:56
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Djurgården ökar spelarbudgeten med sex miljoner. Luleå Hockey har ambitionen att öka 20 % med hjälp av sponsorerna. Jag skulle gissa att man ökar ca 10 % med hjälp av Porser och i samma veva försöker man få ut lika mycket från resten.

Positivt att lag kan lyfta fram positionerna. Vi behöver ett SHL som kan konkurrera i Europa.

Till det negativa hör väl att Brynäs och Färjestad har ekonomiska bekymmer och måste, till en början, avskeda personal vilket är lite illavarslande. Det är inte bra. Det bästa vore ju om alla SHL-lag kunde visa tillväxt.

Då ska vi vara medvetna om att Luleå Hockey var på väg mot ett minusresultat men man har lyckats rädda det genom bland annat fastighetsförsäljning.
Citera
2015-04-16, 20:43
Medlem
Onkel Vanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte

Positivt att lag kan lyfta fram positionerna. Vi behöver ett SHL som kan konkurrera i Europa.

Så näst bäst i Europa duger inte?

Oavsett vad så finns det inte på kartan att man kan konkurrera rent ekonomiskt med Schweizerfrancen, D-marken och Rubeln. Vi har inte riktigt de förutsättningarna i vårat lilla land.

Satsa på att skapa en intressant liga och få upp intresset för sporten i sig och få upp den folkliga förankringen. Det är det viktiga. Och framförallt, fortsätt satsa på spelarutveckling, det är så vi förblir steget före andra länder som har större penningpungar och betydligt bättre förutsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in