Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
men var bor dessa idag då? Jag håller absolut inte med om att det är ett problem att inte alla kan bo i sthlms innerstad. Det är fortfarande billigare utanför och sparar man så har man råd.
Jaha så man ska ordna fram billiga lägenheter i sthlms innerstad till alla som vill ha så klarar vi äldrevården i framtiden? Vad är det för jävla logik?
Väderkvarnar och halmdockor. Jag har inte tagit upp innerstaden. Du svarar på så många inlägg att du inte kan hålla isär dem.
Dessa människor bor hos sina föräldrar eller i tillfälliga, tidsbegränsade boenden, som effektivt hindrar familjebildning. Etableringsålder likaväl som förstföderskeåldern bara stiger. Snart kommer födelsetalen att droppa också.
Ett vårdbiträde ligger runt 20 000 kr i bruttolön. Tänk dig en tjej på 23 bast som arbetat några år och fyller ut sin tid, men endast får visstidsanställningar. Hon har 19 000 kr i lön för att mata, tvätta och torka din gamla farsa i rumpan.
Jag söker på hemnet efter den billigaste brf:en alla storlekar i Kista/Hässelby/Vällingby/Spånga. Det blir en 1ROK på 35 m2 i Tensta, månadsavgift 2209 kr. Annonspris 995 000 kr.
På SBABs hemsida finns en bolånekalkyl. Jag fyller i vårdbiträdets uppgifter och då trillar det ut ett svar att hon får låna 731 000 kr och måste slanta upp 264 000 kr kontant. Huruvida borgen krävs framgår inte.
Vi kan ju leka med tanken på att tjejen bor hos sina föräldrar och har levnadsomkostnader på halva sin nettolön. Säg att hon spenderar 7000 kr per månad och kan lägga undan samma summa. Då behöver hon bara spara i tre år - medans hon som vuxen bor hos sina föräldrar - för att kvalificera sig till ynnesten att få låna 731 000 kr. För att bo i Tensta i 1 ROK.