Citat:
Ursprungligen postat av
Bassiehof
Låt mig förklara ett och annat för dig. Det finns många människor som TROR. Många har BRIST på tro, men de tror ändå på nånting. Jesus förklarar:
Jaja, en del tror på en del sagor och andra tror på saker som ligger närmare verkligheten, vad är nytt med det?
Citat:
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket. Matt 5: 17-20
Jahapp, träffade matt hej jesus någon gång? Nej trodde väl inte det, hur vet matt att hej jesus sa det då? Typ, 10:e hands information i bästa fall kanske, det lär ju givetvis inte ha skett någon förvrängning eller falsk vittnesbörd på vägen (obs ironi).
Citat:
Så den som lär människorna FEL saker ska INTE hamna i helvetet PÅ GRUND AV TRO. De tror, alltså dör de inte. De som INTE tror är redan dömda. Men vilken belöning de som tror får och var de hamnar, i himmelriket eler paradiset på jorden (som är den minsta belönngen), det avgörs först vid Domens dag, som Paulus skrev Vad jag vet? Judar och muslimer har blivit lovade en plats i paradiset på jorden. Kristna har blivit lovade en plats i himlen. Det finns flera olika himlar, och Gud bor förstås i den högsta. Några få, de mest trogna, kommer att hamna där, andra kommer att hamna i den andra, tredje osv himlen, allt efter hur de har levt. Så de fromma har inte mer att se fram emot än de rättfärdiga.
De som inte tror på vad är redan dömda? Vilket svammel om flera himlar det var då, tror du på riktigt att det finns "flera himlar"? Du inser inte att det var ungefär så långt de kunde tänka sig att världen sträckte sig, till himlen, och där måste gusse vara så klart, sittandes på det allra fiiinaste av alla molnen. jaja
Om några hundra år skulle det väl i och för sig inte förvåna om nån börjar tro på att Sagan om ringen är en "helig bok" som förkunnar sanningen också då folk tror på sådant där nonsens.