2015-02-24, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Från början ville Gud ingenting, men människor började offra till hans ära, därför fick de fortsätta med det tills Gud tröttnade på det.

skitsnack, det var Gud eller jahave som bestämde att människorna skulle offra - lamm eller duva.

" Från början ville Gud ingenting " det var därför han förbjöd Adam och eva att äta från kunskapens träd.
Citera
2015-02-25, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
skitsnack, det var Gud eller jahave som bestämde att människorna skulle offra - lamm eller duva.

" Från början ville Gud ingenting " det var därför han förbjöd Adam och eva att äta från kunskapens träd.
Backa tillbaka bandet llite så ska du se att din kunskap börjar med när Gud gav lagen genom Moses. Men om du hade läst vad Noa (Gen 8) gjorde INNAN Moses fick lagen så hade du fattat att altare och offer INTE var enligt Herrens befallning. Gud såg på det med välvilja först, och senare gav han de regler, men de följde inte reglerna och då förkastade han hela offerkulturen. Människor började alltså offra självmant INNAN lagen. Nu var det väl offer vi snackade om, inte vilka bud Adam och Eva fick.
Citera
2015-02-25, 00:54
Medlem
Citat:
du kan inte bara tro på Gud / Jesus - du ska även tro rätt om Jesus.

Du ska känna Jesus för att komma in i Guds rike.
Om du hade förstått nånting om rättvisa hade du inte sagt så. Vad händer med alla som dött utan att ens ha hört talas om Jesus? Alla får nämligen en uppståndelse. Är de orättfärdiga bara för att de inte tror på Jesus? Jesus sa att du inte kommer in i HIMMELRIKET om din rättfärdighet inte är större än de skriftlärdas, men den minsta belöningen är paradiset på jorden, dit rövaren på korset skulle. Det finns flera olika himlar, NT talar om minst 3, Koranen om 7 om jag har fattat det rätt. Så lär dig skilja på paradisiska äpplen och himmelksa päron! Läs mina inlägg om vad Jesus sa och Paulus skrev en gång till så kanske det klarnar.
Citera
2015-02-25, 00:57
Medlem
Citat:
Backa tillbaka bandet llite så ska du se att din kunskap börjar med när Gud gav lagen genom Moses. Men om du hade läst vad Noa (Gen 8) gjorde INNAN Moses fick lagen så hade du fattat att altare och offer INTE var enligt Herrens befallning. Gud såg på det med välvilja först, och senare gav han de regler, men de följde inte reglerna och då förkastade han hela offerkulturen. Människor började alltså offra självmant INNAN lagen. Nu var det väl offer vi snackade om, inte vilka bud Adam och Eva fick.

Var har du läst det ?
Citera
2015-02-25, 01:00
Medlem
Citat:
Om du hade förstått nånting om rättvisa hade du inte sagt så. Vad händer med alla som dött utan att ens ha hört talas om Jesus? Alla får nämligen en uppståndelse. Är de orättfärdiga bara för att de inte tror på Jesus? Jesus sa att du inte kommer in i HIMMELRIKET om din rättfärdighet inte är större än de skriftlärdas, men den minsta belöningen är paradiset på jorden, dit rövaren på korset skulle. Det finns flera olika himlar, NT talar om minst 3, Koranen om 7 om jag har fattat det rätt. Så lär dig skilja på paradisiska äpplen och himmelksa päron! Läs mina inlägg om vad Jesus sa och Paulus skrev en gång till så kanske det klarnar.

Vad händer med alla som dött utan att ens hört talas om Jesus ? De uppstår till dom, på domens dag.

Var är dina inlägg om vad Jesus och Paulus sa ?
Citera
2015-02-25, 01:39
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
ja, eller en snubbe som lallar runt och snackar om Guds rike och som tack ska du ha - spikas upp på ett kors.

Nej då, det låter inte otroligt att de spikade upp psyksjuka tokar på kors på den tiden, en av dem kanske hette något som liknande jesus.
Citera
2015-02-25, 01:45
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Låt mig förklara ett och annat för dig. Det finns många människor som TROR. Många har BRIST på tro, men de tror ändå på nånting. Jesus förklarar:

Jaja, en del tror på en del sagor och andra tror på saker som ligger närmare verkligheten, vad är nytt med det?

Citat:
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket. Matt 5: 17-20

Jahapp, träffade matt hej jesus någon gång? Nej trodde väl inte det, hur vet matt att hej jesus sa det då? Typ, 10:e hands information i bästa fall kanske, det lär ju givetvis inte ha skett någon förvrängning eller falsk vittnesbörd på vägen (obs ironi).

Citat:
Så den som lär människorna FEL saker ska INTE hamna i helvetet PÅ GRUND AV TRO. De tror, alltså dör de inte. De som INTE tror är redan dömda. Men vilken belöning de som tror får och var de hamnar, i himmelriket eler paradiset på jorden (som är den minsta belönngen), det avgörs först vid Domens dag, som Paulus skrev Vad jag vet? Judar och muslimer har blivit lovade en plats i paradiset på jorden. Kristna har blivit lovade en plats i himlen. Det finns flera olika himlar, och Gud bor förstås i den högsta. Några få, de mest trogna, kommer att hamna där, andra kommer att hamna i den andra, tredje osv himlen, allt efter hur de har levt. Så de fromma har inte mer att se fram emot än de rättfärdiga.

De som inte tror på vad är redan dömda? Vilket svammel om flera himlar det var då, tror du på riktigt att det finns "flera himlar"? Du inser inte att det var ungefär så långt de kunde tänka sig att världen sträckte sig, till himlen, och där måste gusse vara så klart, sittandes på det allra fiiinaste av alla molnen. jaja

Om några hundra år skulle det väl i och för sig inte förvåna om nån börjar tro på att Sagan om ringen är en "helig bok" som förkunnar sanningen också då folk tror på sådant där nonsens.
Citera
2015-02-25, 01:54
Medlem
Citat:
Var har du läst det ?
Läser du inte? Jag skrev Gen 8.
Citera
2015-02-25, 01:59
Medlem
Citat:
Vad händer med alla som dött utan att ens hört talas om Jesus ? De uppstår till dom, på domens dag.

Var är dina inlägg om vad Jesus och Paulus sa ?
Om de är rättfärdiga får de leva och lära känna Gud. Du kan ju inte döma någon innan de har kunnat ta ställning. De är lika barn i det avseendet. Och Guds rike tillhör barnen.

Alla som har syndat utan lag skall också gå under utan lag. Och alla som har syndat under lagen skall dömas genom lagen. Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan. Rom 2:12-16

De är alltså lagens görare utan att ha varit lagens hörare. Varför är det för svårt för dig att fatta?

Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i HIMMELRIKET. Matt 5:17-20

De har tro men levitera...lever inte som de lär. Men de dör inte, deras belöning blir mindre.
Senast redigerad av Bassiehof 2015-02-25 kl. 02:02.
Citera
2015-02-25, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabiat
Jaja, en del tror på en del sagor och andra tror på saker som ligger närmare verkligheten, vad är nytt med det?

Jahapp, träffade matt hej jesus någon gång? Nej trodde väl inte det, hur vet matt att hej jesus sa det då? Typ, 10:e hands information i bästa fall kanske, det lär ju givetvis inte ha skett någon förvrängning eller falsk vittnesbörd på vägen (obs ironi).

De som inte tror på vad är redan dömda? Vilket svammel om flera himlar det var då, tror du på riktigt att det finns "flera himlar"? Du inser inte att det var ungefär så långt de kunde tänka sig att världen sträckte sig, till himlen, och där måste gusse vara så klart, sittandes på det allra fiiinaste av alla molnen. jaja
Ponägen var att nån rabiat person hävdade att Gud skuldbelägger de som tror, nämligen buddister och liknande. Så är alltså inte fallet. Har de tro men INTE lärt människorna Guds sanna evangelium räknas de som minst.

Det behövs inte när Gud är den som vittnar om vad som sades.

De som INTE tror på någonting är redan dömda. De som har en tro eller i vissa fall brist på tro (agnostiker) har en bättre chans att komma till åtminstone paradiset. Deras tro håller inte för nån högre himmel, men paradiset kansske inte är helt fel det heller. Jesus sa att det finns många boningar, och Paulus skrev om den tredje himlen, Koranen talar tydöligen om 7. Så ja, det finns flera himlar och Gud bor i den högsta.
Citera
2015-02-25, 02:49
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ponägen var att nån rabiat person hävdade att Gud skuldbelägger de som tror, nämligen buddister och liknande. Så är alltså inte fallet. Har de tro men INTE lärt människorna Guds sanna evangelium räknas de som minst.

Det behövs inte när Gud är den som vittnar om vad som sades.

De som INTE tror på någonting är redan dömda. De som har en tro eller i vissa fall brist på tro (agnostiker) har en bättre chans att komma till åtminstone paradiset. Deras tro håller inte för nån högre himmel, men paradiset kansske inte är helt fel det heller. Jesus sa att det finns många boningar, och Paulus skrev om den tredje himlen, Koranen talar tydöligen om 7. Så ja, det finns flera himlar och Gud bor i den högsta.
Tror du verkligen på sagor som dessa?

Var hittar du sanningshalten i dessa påståenden förutom att de bara hävdar det?
Citera
2015-02-25, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tror du verkligen på sagor som dessa?

Var hittar du sanningshalten i dessa påståenden förutom att de bara hävdar det?
Det är inga sagor jag tror på, det är Guds sanna evangelium.

Jag har lärt mig att förlita mig på profeternas ord. Gud vittnar, och Gud kan inte ljuga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in