2015-02-24, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ska och ska. Du får ska om du vill. Jag är fri att tolka som jag vill. Det är jag som skall stå framför GUD sedan, inte du ÅT mig. Du får stå där själv sedan med ditt och dina tolkningar av det hela.

ja, om GUD finns så kommer du kanske att stå framför GUD, du har tror bara.
du vet inte.
Citera
2015-02-24, 22:14
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
det beror på vilken verklighet man lever i.

Tror du din faktiska verklighet skiljer sig väsentligt från alla andras faktiska verklighet utöver alla andra sagor du köper?

Att folks hjärnor upplever sig vara i någon sorts alternativ verklighet räknas givetvis inte. I den här verkligheten vet vi med hög säkerhet att det inte fanns någon adam, eva, talande orm, enorm syndaflod som dränkte världen utom cpgubben noa etc.
Citera
2015-02-24, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Tror du din faktiska verklighet skiljer sig väsentligt från alla andras faktiska verklighet utöver alla andra sagor du köper?

Att folks hjärnor upplever sig vara i någon sorts alternativ verklighet räknas givetvis inte. I den här verkligheten vet vi med hög säkerhet att det inte fanns någon adam, eva, talande orm, enorm syndaflod som dränkte världen utom cpgubben noa etc.

ja, eller en snubbe som lallar runt och snackar om Guds rike och som tack ska du ha - spikas upp på ett kors.
Citera
2015-02-24, 22:27
Medlem
goran744s avatar
Citat:
ja, om GUD finns så kommer du kanske att stå framför GUD, du har tror bara.
du vet inte.
Helt korrekt.
Citera
2015-02-24, 22:40
Medlem
Citat:
Helt korrekt.

Matt 13:36

36Sedan lät han folket gå och återvände hem. Hans lärjungar kom då till honom och sade: ”Förklara liknelsen om ogräset i åkern för oss.” 37Han svarade: ”Den som sår den goda säden är Människosonen, 38åkern är världen, den goda säden är rikets barn, och ogräset är det ondas barn. 39Fienden som sådde det är djävulen. Skördetiden är världens slut, och skördefolket är änglarna. 40Som när ogräset rensas bort och eldas upp skall det bli vid världens slut. 41Människosonen skall sända ut sina änglar, 42och de skall rensa hans rike från alla som förleder människorna och bryter mot lagen, och de skall kasta dem i den brinnande ugnen. Där skall man gråta och skära tänder. 43Och då skall de rättfärdiga lysa som solen, i sin faders rike. Hör, du som har öron.

detta kommer att ske enligt bibeln. Åsikter ?
Citera
2015-02-24, 22:43
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Matt 13:36

36Sedan lät han folket gå och återvände hem. Hans lärjungar kom då till honom och sade: ”Förklara liknelsen om ogräset i åkern för oss.” 37Han svarade: ”Den som sår den goda säden är Människosonen, 38åkern är världen, den goda säden är rikets barn, och ogräset är det ondas barn. 39Fienden som sådde det är djävulen. Skördetiden är världens slut, och skördefolket är änglarna. 40Som när ogräset rensas bort och eldas upp skall det bli vid världens slut. 41Människosonen skall sända ut sina änglar, 42och de skall rensa hans rike från alla som förleder människorna och bryter mot lagen, och de skall kasta dem i den brinnande ugnen. Där skall man gråta och skära tänder. 43Och då skall de rättfärdiga lysa som solen, i sin faders rike. Hör, du som har öron.

detta kommer att ske enligt bibeln. Åsikter ?
vill du att jag skall översätta det åt dig?
Citera
2015-02-24, 22:46
Medlem
Citat:
vill du att jag skall översätta det åt dig?

Gärna, vad menas med Matt 13:26 och det ondas barn, för du SKA tro på jesus Kristus Guds son, för att komma in i Guds rike, enligt bibeln.
Citera
2015-02-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Lyyyysande plan av gusse att bara ge den gåvan till ett fåtal, samt dömer ut miljarder av hinduer, buddister etc. Hur tänkte gusse där egentligen? Eller snarare, hur hög var hästarna trumpeterna och pauluns besteg?
Låt mig förklara ett och annat för dig. Det finns många människor som TROR. Många har BRIST på tro, men de tror ändå på nånting. Jesus förklarar:

Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket. Matt 5: 17-20

Så den som lär människorna FEL saker ska INTE hamna i helvetet PÅ GRUND AV TRO. De tror, alltså dör de inte. De som INTE tror är redan dömda. Men vilken belöning de som tror får och var de hamnar, i himmelriket eler paradiset på jorden (som är den minsta belönngen), det avgörs först vid Domens dag, som Paulus skrev Vad jag vet? Judar och muslimer har blivit lovade en plats i paradiset på jorden. Kristna har blivit lovade en plats i himlen. Det finns flera olika himlar, och Gud bor förstås i den högsta. Några få, de mest trogna, kommer att hamna där, andra kommer att hamna i den andra, tredje osv himlen, allt efter hur de har levt. Så de fromma har inte mer att se fram emot än de rättfärdiga.
Citera
2015-02-24, 22:53
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Gärna, vad menas med Matt 13:26 och det ondas barn, för du SKA tro på jesus Kristus Guds son, för att komma in i Guds rike, enligt bibeln.
Tro på Jesus Kristus Guds son är att tro på det han sa och gjorde. Svårt att ta sig igenom det passaget om man till exempel har hat inom sig, avund, girighet, högmod, med mera som Jesus pratade om och VILLE att man skulle tro på eftersom han känner Fadern mer än mig till exempel eller dig.
Har man kvar hat så är man ond? eller God?
Citera
2015-02-24, 22:54
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Koranen: NEJ. jag känner inte till koranen Allah / Gud eftersom jag inte är muslim. Kommer aldrig att bli en muslim heller.

Så NEJ, jag känner inte till guds vilja, eftersom jag inte är muslim.
Det var det här inlägget från dig som ledde till frågan om du känner guds vilja
Citat:
synd är att inte tro på Gud.
från början ville Gud att människor skulle tro på honom, men det ändrade sig på vägen ( eva och Adam
)
Citera
2015-02-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Det var det här inlägget från dig som ledde till frågan om du känner guds vilja
)
Från början ville Gud ingenting, men människor började offra till hans ära, därför fick de fortsätta med det tills Gud tröttnade på det.
Citera
2015-02-24, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof

Så den som lär människorna FEL saker ska INTE hamna i helvetet PÅ GRUND AV TRO. De tror, alltså dör de inte. De som INTE tror är redan dömda. Men vilken belöning de som tror får och var de hamnar, i himmelriket eler paradiset på jorden (som är den minsta belönngen), det avgörs först vid Domens dag, som Paulus skrev Vad jag vet? Judar och muslimer har blivit lovade en plats i paradiset på jorden. Kristna har blivit lovade en plats i himlen. Det finns flera olika himlar, och Gud bor förstås i den högsta. Några få, de mest trogna, kommer att hamna där, andra kommer att hamna i den andra, tredje osv himlen, allt efter hur de har levt. Så de fromma har inte mer att se fram emot än de rättfärdiga.

du kan inte bara tro på Gud / Jesus - du ska även tro rätt om Jesus.

Du ska känna Jesus för att komma in i Guds rike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in