2015-02-25, 06:23
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Låt mig förklara ett och annat för dig. Det finns många människor som TROR. Många har BRIST på tro, men de tror ändå på nånting. Jesus förklarar:

Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket. Matt 5: 17-20

Så den som lär människorna FEL saker ska INTE hamna i helvetet PÅ GRUND AV TRO. De tror, alltså dör de inte. De som INTE tror är redan dömda. Men vilken belöning de som tror får och var de hamnar, i himmelriket eler paradiset på jorden (som är den minsta belönngen), det avgörs först vid Domens dag, som Paulus skrev Vad jag vet? Judar och muslimer har blivit lovade en plats i paradiset på jorden. Kristna har blivit lovade en plats i himlen. Det finns flera olika himlar, och Gud bor förstås i den högsta. Några få, de mest trogna, kommer att hamna där, andra kommer att hamna i den andra, tredje osv himlen, allt efter hur de har levt. Så de fromma har inte mer att se fram emot än de rättfärdiga.

Det är vad du tror ingen vet överhuvudtaget vad som händer efter döden, vem som hamnar där och vem som hamnar på något annat ställe Paradis Helvete eller Himmel. Och som jag skrivit så många gånger tidigare Abrahamitiska läror är för Semiterna och dom har inte Gud den högste som Gud. Men Gud den högste är en Gud för alla Människor.
Citera
2015-02-25, 07:22
Medlem
ShaidarHarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Är det bara jag som tycker att en allsmäktig gud som är oberoende av tid och rum, borde ha skickat sitt sista budskap till alla människor i alla tider i alla länder så att alla människor i alla tider i alla länder hade begripit detta budskap utan tolkning av experter på forntidsarabiska?

Är det bara jag som anser att en allsmäktig guds sista budskap till alla människor i alla tider i alla länder borde handla om mera än en beduinrövares krigshärjningar i Arabien på 600-talet?

Är det bara jag som anser att en allsmäktig guds sista budskap till alla människor i alla tider borde handla om sådant som är allmängiltigt för alla människor i alla tider i alla länder?

Vilken av de runt 3000 bekräftade gudar mänskligheten ägnat sig åt att dyrka någon gång under historien, pratar vi om?
Citera
2015-02-25, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaidarHaran
Vilken av de runt 3000 bekräftade gudar mänskligheten ägnat sig åt att dyrka någon gång under historien, pratar vi om?
Du får några ledtrådar om du läser TS inlägg.....
Citera
2015-02-25, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Vad händer med alla som dött utan att ens hört talas om Jesus ? De uppstår till dom, på domens dag. Var är dina inlägg om vad Jesus och Paulus sa ?

de uppstår till dom = dömas genom lagen. HELA romarbrevet handlar om lagen !

Läs och fatta. Lite mer teologi trodde jag du kunde.

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Om de är rättfärdiga får de leva och lära känna Gud. Du kan ju inte döma någon innan de har kunnat ta ställning. De är lika barn i det avseendet. Och Guds rike tillhör barnen. De är alltså lagens görare utan att ha varit lagens hörare. Varför är det för svårt för dig att fatta?De har tro men levitera...lever inte som de lär. Men de dör inte, deras belöning blir mindre.
Citera
2015-02-25, 08:28
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
skitsnack, det var Gud eller jahave som bestämde att människorna skulle offra - lamm eller duva.

" Från början ville Gud ingenting " det var därför han förbjöd Adam och eva att äta från kunskapens träd.
Aha, du känner alltså guds vilja. Du är en mycket priviligierad person som har fått den kunskap som ingen annan levande människa har
Citera
2015-02-25, 08:32
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaidarHaran
Eftersom det handlar om en allsmäktig gud som bara förstår arabiska, leder tankarna till en av många tusen ökengudar, husgudar, och stamgudar, som upphöjdes till muhammeds favoritgud allah.
Citera
2015-02-25, 08:34
Medlem
Citat:
Aha, du känner alltså guds vilja. Du är en mycket priviligierad person som har fått den kunskap som ingen annan levande människa har

har du överhuvudtaget läs 1 moseboken ?
allmänbildning, läs innan du uttalar dig.
Citera
2015-02-25, 08:36
Medlem
Citat:
Eftersom det handlar om en allsmäktig gud som bara förstår arabiska, leder tankarna till en av många tusen ökengudar, husgudar, och stamgudar, som upphöjdes till muhammeds favoritgud allah.

Hur vet du om Gud bara förstår arabiska ? Har du snackat med Gud ?
Citera
2015-02-25, 08:44
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Hur vet du om Gud bara förstår arabiska ? Har du snackat med Gud ?
Det är inte jag som har uppfunnit islams gud men islams skapare muhammed(mhbih) bestämde att alla skulle be som han för att allah skulle höra bönerna.
Citera
2015-02-25, 08:49
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
har du överhuvudtaget läs 1 moseboken ?
allmänbildning, läs innan du uttalar dig.
Om du fördjupar det argumentet landar du i att guds vilja beskrivs i bibeln och att guds exístens beskrivs i bibeln.
För en normalbegåvad person kan detta leda till tro.
För de enfaldiga kan det leda till "vetande".

Dina ord:
Citat:
" Från början ville Gud ingenting " det var därför han förbjöd Adam och eva att äta från kunskapens träd

De fromma vet att det tror men de högmodiga och enfaldiga tror att de vet
Citera
2015-02-25, 08:50
Medlem
Citat:
Det är inte jag som har uppfunnit islams gud men islams skapare muhammed(mhbih) bestämde att alla skulle be som han för att allah skulle höra bönerna.

då kan man säga att det finns en gud för arabiska. ( språket )
Citera
2015-02-25, 08:53
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
då kan man säga att det finns en gud för arabiska. ( språket )
Du kan säga det som har privilegiet att veta något om gudar men vi som i bästa fall tror, kan säga att muhammedanerna hävdar det.

Om du tror att du vet något om gud, är du antingen felprogrammerad eller korkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in