Citat:
Ursprungligen postat av
NixYO
Jag tycker att man ofta hör att folk som har väldigt krångliga språk som modersmål (som exempelvis polska, tjeckiska, ryska, ungerska, estniska eller finska) har väldigt svårt att bemästra sina egna modersmål.
Sedan finns så lär sig inte alla barn sina modersmål lika snabbt. Det finns ljud i tjeckiskan som är så svåra att knappt tjeckerna själva klarar av dem, och jag vill draga mig till minnes att Hamilkar har nämnt att det finns vissa ljud som tjeckiska barn inte lär sig att bemästra förrän i femårsåldern. Danska och brittiska barn lär sig att behärska sina modersmål senare än svenskar och amerikaner emedan deras uttal är krångligare än vad vårt och jänkarnas är.
Det där motbevisas av t.ex. Pisa resultat och nationella prov som visar att hur barn behärskar sina respektive språk inte har mycket att göra om huruvida man har en "svår" grammatik. Att vissa ljud kan vara svåra att forma pga att talorganen inte är fullt utvecklade är i det fallet relativt ointressant. Nästan alla språk har ljud som barn har svårt att uttala även svenska. Det är dessutom nte uttal tråden handlar om.
När barn är 7-8 år kan de kommunicera ungefär lika korrekt oavsett språk. Åtminstone ser man inte korrelation med kausus tyngda språk etc. Finska barn är tex bättre på Finska än svenska barn på svenska trots att finska är ett grammatiskt sett överjävligt språk.
Kina, Korea, Polen, Finland, Estland, Japan är i absolut topp i sina respektive språk, trots att de anses "svåra". Tjeckien som du nämnde kommer barnen före Sverige i språkdelen.
Andra faktorer är betydligt viktigare än "grammatisk komplexitet"