2015-02-24, 09:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
om du byter ut ordet kärlek mot Gud...

" Man kan känna Gud, den kan beskrivas, därför bevisas "

Inte en enda religiös människa på detta forum har än så länge definierat Gud till den grad att någonting påtagligt fastnat. Inte i världen utanför forumet heller för den delen.
Det är ju ert problem. Ni tror på någonting utan att ha några rationella anledningar till det.
Citera
2015-02-24, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Inte en enda religiös människa på detta forum har än så länge definierat Gud till den grad att någonting påtagligt fastnat. Inte i världen utanför forumet heller för den delen.
Det är ju ert problem. Ni tror på någonting utan att ha några rationella anledningar till det.

Då kanske det är dags att religiösa människor tar och definierar Gud.
Ni ? Vem skriver du om, när har jag sagt något om att jag är religiös ?
Citera
2015-02-24, 09:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Om du vill leka semantik får du göra det med någon annan.
Citera
2015-02-24, 10:34
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
när har jag sagt något om att jag är religiös ?

Finns väl ingen ickereligiös människa som slänger ur sig saker som "Jag skriver att Jesus är Gud.
Om du söker Jesus med ett öppet hjärta kommer han att svara dig." eller har jag fel?
Citera
2015-02-24, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om du vill leka semantik får du göra det med någon annan.

Ja MH verkar tro att han är listig när han påstår saker (som han inte kan veta) som om det vore dagens sanning samtidigt som han undviker att skriva "jag tror" (vilket han borde gjort för att vara trovärdig).

Han gör så för att undvika ett ifrågasättande av sina påståenden. Men det är såklart ett ohederligt slingrande, inget annat.

Det man kan göra är att svara med ett motpåstående och det vore precis lika trovärdigt. Men då är det som två barn som står i sandlådan och skriker -jo -nej, -jo -nej. Det är på den nivån det rör sig.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-02-24 kl. 11:42.
Citera
2015-02-24, 11:21
Medlem
Citat:

Sluta upp med att postulera trossatser då, tills du kan stå för att det är din tro. Dina påståenden blir inte mer sanna för att du undviker att erkänna din egen ståndpunkt.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-02-24 kl. 11:41.
Citera
2015-02-24, 12:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ju mer man ser universums komplexitet ser man att chansen för att allt är endast slumpmässig sammansättning av partiklar sjunker till , tja......GUD igen.

Så nu skall "finetunings"-argumentet dammas av igen, trots att det tidigare aldrig har fungerat.

Du har tydligen nått slutet av missionsmanualen så nu börjar du om från ruta étt.

Citat:
Människan använder ca 3 procent av sin lilla så att säga intelligenta hjärna ändå kan vi skapa flygplan oj, oj,oj.....GUD. Man kan ju inte bära in Gud på ett laboratorium och fastställa... nej men titta där är ju Gud.
Med vårt 3% :a hjärnklumperi så kan vi ana att Gud finns där men det sista steget till Gud får vi allt lov att ta själva. Kanske de 97% tillhör Gud då.........
Ja det är mina bevis för idag.

"Finetunings-argumentet"? (Eftersom den senasta paragraf bara är retorisk trams).
Citera
2015-02-24, 13:17
Medlem
Ereses avatar
Tror han har dragit
Citera
2015-02-24, 13:40
Medlem
Citat:
snacka om att göra sig till åtlöje, det är självklart att du har liv inom dig, hur tror du annars dina organ ska fungera om det inte är liv inom dig.
det är kanske du springer igång ditt hjärta.
Det som är inom mig är allt fysiskt som jag består av, inget annat, och ingen av dessa fysiska kroppsdelar och vätskor definieras inom biologin som mitt liv. Det är alltså inget liv inom mig.

(mer än de bakterier osv som lever i symbios med oss förstås, samt att man säger att de flera miljarder celler som varje person består av lever och dör, samt kanske något virus som infekterar kroppen temporärt).

Som person definieras mitt tillstånd däremot som "levande" eftersom jag är inte död. Då pratar man inte om något liv inom mig, utan om mitt tillstånd.

Mina organ fungerar pga att jag äter mat som omvandlas till näring som kroppen kan ta tillvara på osv? Vill du veta mer om varför det fungerar så kan du ju försöka läsa biologi t.ex. Det är den naturvetenskap som berör läran om livet. Du får säkerligen bättre svar av biologer än av teologer.
Senast redigerad av Macbajs 2015-02-24 kl. 13:55.
Citera
2015-02-24, 16:56
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Jag tror på Gud inte på människor. När skall du börja förstå det?

Så gud skrev bibeln då eftersom du tycks tro på den?
Citera
2015-02-24, 17:07
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Så gud skrev bibeln då eftersom du tycks tro på den?
Nej jag tror inte att Bibeln är skriven av Gud. Men Budskapet man bör ta med stor tillförsikt och verkligen leta efter Satan och Gud i både budskapet och livet. Under tiden man lever.
Jag är övertygad om att vissa människor har budskapet helt klart inom sig och UTAN en tro/religion bakom sig. De har det naturligt inom sig.
Medan vissa får kämpa som sjutton med livets alla galenskaper. En del ser eller förstår inte alls. En del vill inte ha med det att göra( själv varit där). Osv.
Vi har alla vår egen väg att gå.Tror jag!
Och ingen kan säga att den har mer rätt än någon annan.
Citera
2015-02-24, 17:09
Medlem
Citat:
Nej jag tror inte att Bibeln är skriven av Gud. Men Budskapet man bör ta med stor tillförsikt och verkligen leta efter Satan och Gud i både budskapet och livet. Under tiden man lever.
Jag är övertygad om att vissa människor har budskapet helt klart inom sig och UTAN en tro/religion bakom sig. De har det naturligt inom sig.
Medan vissa får kämpa som sjutton med livets alla galenskaper. En del ser eller förstår inte alls. En del vill inte ha med det att göra( själv varit där). Osv.
Vi har alla vår egen väg att gå.Tror jag!
Och ingen kan säga att den har mer rätt än någon annan.

OK, det står i bibeln att varje bok i skiften är inspirerad av den Helige Ande ( Gud )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in