2015-02-24, 01:52
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag är fortfarande agnostiker (jag bytar inte som du position en gång eller två varje dag), och som agnostiker är min enda funktion i detta sammanhang att relatera till "bevis" som manifesterar sig.
Jaha! Ja det var ju väldigt intelligent sagt. Mycket bevismaterial också, tycker jag. Vad sa du? Gud finns eller inte?
Citera
2015-02-24, 01:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jaha! Ja det var ju väldigt intelligent sagt. Mycket bevismaterial också, tycker jag. Vad sa du? Gud finns eller inte?

Jag sa att jag är agnostiker och att jag avvaktar dine eventuella bevis för 'gud'.
Citera
2015-02-24, 01:57
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag sa att jag är agnostiker och att jag avvaktar dine eventuella bevis för 'gud'.
Ja och jag tror på Gud! Så jag avvaktar och väntar snällt på Herr Agnostikers intelligenta motbevis.
Gud undrar lite vad du har för bevis på om han finns eller inte, skall jag hälsa från Herren.
Citera
2015-02-24, 01:58
Medlem
Citat:
Ja och jag tror på Gud! Så jag avvaktar och väntar snällt på Herr Agnostikers intelligenta motbevis.
Gud undrar lite vad du har för bevis på om han finns eller inte, skall jag hälsa från Herren.

Hälsa Herren att Herren ska ge dig bevis på sin existens.
Citera
2015-02-24, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
därför att Gud är livet.
Okej. Då är det enklare att använda det etablerade ordet livet som alla andra. Gör det så slipper du missförstånd. Livet tror jag på. Vi människor har definierat ordet liv utefter något vi har observerat i den fysiska verkligheten och valt att kalla för liv. Väldigt svårt att tvivla på att livet existerar, så vad är en ateist om man använder den definitionen av ordet gud?

Citat:
om du byter ut ordet kärlek mot Gud...

" Man kan känna Gud, den kan beskrivas, därför bevisas "
Samma sak gäller för ordet kärlek. Vi människor har definierat ordet kärlek som en känsla för när vi älskar någon/något. Det finns ingen som inte tror på känslan kärlek. Ordet Gud är helt irrelevant om det är känslan kärlek man menar när man säger Gud, istället för någon typ av allsmäktig skapare som ordet Gud vanligtvis brukar referera till.

Är en ateist någon som inte tror att känslan kärlek existerar enligt dig, samt att ingenting lever, eller vadå?
Senast redigerad av Macbajs 2015-02-24 kl. 02:03.
Citera
2015-02-24, 02:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det är tråd-irrelevant hur jag ställar mig till din TRO ... sålänga denna inte är ett försök på att pseudo-bevisa 'guds' existens.

Citat:

Låtsas 'gud' vara lika imbecil som du, sen han inte vet vad agnosticism är?
Citera
2015-02-24, 02:06
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det är tråd-irrelevant hur jag ställar mig till din TRO ... sålänga denna inte är ett försök på att pseudo-bevisa 'guds' existens.

Låtsas 'gud' vara lika imbecil som du, sen han inte vet vad agnosticism är?
Nej då förstår jag. Du har inget att komma med.
Inga bevis men heller inga motbevis.
Underlig figur du......
Jo agnosticism är skapad av människan men Gud har funnits sedan urminnes tider.
Kan jag få lite intelligenta bevis eller motbevis tack
Citera
2015-02-24, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Okej. Då är det enklare att använda det etablerade ordet livet som alla andra. Gör det så slipper du missförstånd. Livet tror jag på. Vi människor har definierat ordet liv utefter något vi har observerat i den fysiska verkligheten och valt att kalla för liv. Väldigt svårt att tvivla på att livet existerar, så vad är en ateist om man använder den definitionen av ordet gud? Samma sak gäller för ordet kärlek. Vi människor har definierat ordet kärlek som en känsla för när vi älskar någon/något. Det finns ingen som inte tror på känslan kärlek. Ordet Gud är helt irrelevant om det är känslan kärlek man menar när man säger Gud, istället för någon typ av allsmäktig skapare som ordet Gud vanligtvis brukar referera till.

Är en ateist någon som inte tror att känslan kärlek existerar enligt dig, samt att ingenting lever, eller vadå?

livet är inom dig, du tror på livet, vet att livet finns. Sen om du kallar livet för Gud eller - det är upp till dig.

Alla tror på känslan kärlek, även ateister. Alla människor skulle jag påstå.
Citera
2015-02-24, 02:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Inga bevis men heller inga motbevis.

Inte om en transcendent 'guds' existens/icke-existens. Däremot har jag en del att komme med vad angår försök på att komme med såna argument om det transcendenta. Alltså min vanliga roll som argumentations-granskare/-kritiker.

Citat:
Jo agnosticism är skapad av människan

Också min uppfattning.

Citat:
men Gud har funnits sedan urminnes tider.

Avser du postulat om 'gud' (som t.ex. i urkunder) eller om 'guds' faktiska existens?

Citat:

Bevis för eller emot vad? Tills vidare har det enda du har presenterat varit retorisk nonsens, och det finns det inte mycket att säga till om annat än att det är retorisk nonsens.
Citera
2015-02-24, 02:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
livet är inom dig, du tror på livet, vet att livet finns. Sen om du kallar livet för Gud eller - det är upp till dig.

Falsk semantisk analogiserande.
Citera
2015-02-24, 02:19
Medlem
Citat:

Hur ska du ha det, först skriver du att hen inte har något att komma med, i nästa stund vill du ha bevis från hen. Men hen har ju inget att komma med, eller hur var det?
Citera
2015-02-24, 02:20
Medlem
Citat:
Falsk semantisk analogiserande.

å var har du livet då, om inte inom dig ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in