2015-02-23, 14:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Då är det bara till att beklaga. Någon slags ömsesidig tillit eller erkännande av likvärdig förståelse för något, metafysiskt eller ej, är som sagt förutsättningen för fredlig överenskommelse ö h t.
Hoppas ändå du låter en vän bekräfta goda viljan för dig innan en anonym överhet tagit sig tolkningsföreträdet. Ömsesidiga ansvaret saknar man tydligen begrepp om på högre nivå.
Det vi kom fram till sist beträffande människovärdet exv. vill expertisen inte tillerkänna vem som helst - särskilt inte oss som anses vara x-rubbade på något sätt.......

Och vad har funderinger om människovärde för betydelse i ett möjligt 'guds'-bevis?

Är det ett försök på att smussla in "absolut etik" e. dyl. du byggar upp till?
Citera
2015-02-23, 14:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Dummare än vem? Vilka jämför man då?

Det går att dela upp huvudkategorierna inom teism och ateism i subkategorier, som t.ex. pådyvlande teism. Och pådyvlande teister är överlag "dummare" än det mänskliga genomsnittet.

Men det varken bevisar eller motbevisar 'gud'.
Citera
2015-02-23, 14:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Finns verkligen någon riktig icketroende människa?

Och vem/vad definieras som "icke-troende"? (Ta det gärna på nån lämplig tråd som t.ex. ateismens definition om du vill börja på en av dina vanliga flerstegs demagogi-konstruktioner).
Citera
2015-02-23, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vem/vad definieras som "icke-troende"?
Citat:
Hur dumma kan då inte de vara som har behov av och kan tro på sådana undersökningar?
Jag menade givetvis någon som inte är religiöst troende. Det är ju religiös tro vi pratar om så det borde vara helt självklart, och då är svaret ja, det finns jättemånga icketroende och det ser ju inte direkt ut att bli färre. Tvärtom.
Citat:
Den som redan vet allt om livet och inte behöver dela tro med någon annan måste väl vara gud själv?
Jag tycker frågan är idiotisk eftersom vi inte vet om gud/gudar finns/fanns, samt att en allsmäktig gud borde kunna tillverka någon annan människa eller annan varelse som "Vet allt om livet", vad nu det har med saken att göra.

Sen är ju "Vet allt om livet" irrelevant för det jag skrev helt och hållet. Jag sa att det finns studier som visar att religiöst troende statistiskt sett är dummare. Vad har "Vet allt om livet" med det att göra?
Citera
2015-02-23, 20:16
Medlem
Citat:
Hur dumma kan då inte de vara som har behov av och kan tro på sådana undersökningar?
Den som redan vet allt om livet och inte behöver dela tro med någon annan måste väl vara gud själv?

men många har en gnutta tro, även om de är ateister och ständigt förnekar Gud.
för man kan aldrig vara helt säker...
Citera
2015-02-23, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Fast en icketroende människa för mig kan vara en sån som inte tror på någon Gud... Du kan däremot tro på andra saker. Som att tro på din mamma, undersökningar och vetenskap t.ex.

tänk om det är så här att ateister har fel uppfattning om Gud ?
Citera
2015-02-23, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Jag menade givetvis någon som inte är religiöst troende. Det är ju religiös tro vi pratar om så det borde vara helt självklart, och då är svaret ja, det finns jättemånga icketroende och det ser ju inte direkt ut att bli färre. Tvärtom.
Jag tycker frågan är idiotisk eftersom vi inte vet om gud/gudar finns/fanns, samt att en allsmäktig gud borde kunna tillverka någon annan människa eller annan varelse som "Vet allt om livet", vad nu det har med saken att göra.

Sen är ju "Vet allt om livet" irrelevant för det jag skrev helt och hållet. Jag sa att det finns studier som visar att religiöst troende statistiskt sett är dummare. Vad har "Vet allt om livet" med det att göra?

därför att Gud är livet.
Citera
2015-02-23, 20:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Och du springer omkring och letar efter "Slenderman" i din bostad varje kväll innan du skall gå och lägga dig "för du kan inte vara helt säker"?

Vilket trams du ger...
Citera
2015-02-23, 21:08
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det går att dela upp huvudkategorierna inom teism och ateism i subkategorier, som t.ex. pådyvlande teism. Och pådyvlande teister är överlag "dummare" än det mänskliga genomsnittet.

Men det varken bevisar eller motbevisar 'gud'.
Ja om du tycker det så ok! Men du är ju inte Gud över hela världen. Så det du tycker biter inte så mycket på mig i alla fall.
Jag varken vill bevisa eller motbevisa Gud. Inte alls i mitt intresse. Jag tror endast på Gud.
Inte på dig.
Citera
2015-02-23, 21:12
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja om du tycker det så ok! Men du är ju inte Gud över hela världen. Så det du tycker biter inte så mycket på mig i alla fall.
Jag varken vill bevisa eller motbevisa Gud. Inte alls i mitt intresse. Jag tror endast på Gud.
Inte på dig.

Vad fick dig att tro på Gud? Vad var det som övertygade dig? Om du nu säger att du alltid har varit troende så berätta varför. Jag själv har svårt att tro på Gud utan bevis.
Citera
2015-02-23, 21:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp

Om du refererar till agnosticismen har du tydligen inte nån aning hur denna är funtad ... när den är aktivt formulerat.
Citera
2015-02-23, 21:13
Medlem
Jag tror endast på Gud. - hur kan man diskutera så.
Finns massor av människor jag tror på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in