2015-02-24, 01:29
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vart är bevisen som är trådämnes-centrala?
Det finns inga som du bevisligen vet. Men jag pratar om det jag vet från Bibeln och livet. Mer kan jag inte göra eller kan du?

Du om någon håller dig ju från ämnet bevisa GUD:s existens.

Var så god att börja trådprata om beviset/icke beviset.
Vad tycker du om trådens fråga? Vad skall du motbevisa om det inte finns bevis? Vad vill du INTE prata om vad gäller Gud som inte finns för dig då? Cirklar?
Citera
2015-02-24, 01:30
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoshtiGir
Men vart skulle du lägga dig i skalan från 1 till 10 på hur säker du är att Gud finns?
Jag tar nog 100.
Citera
2015-02-24, 01:30
Medlem
Citat:
Om man anser att man ligger på 10 så måste man ha självklara bevis på att Gud finns.

ja, du har rätt.
Citera
2015-02-24, 01:31
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
fråga Gud

"Äh. Orkar inte just nu. Fixar det imorrn"
Citera
2015-02-24, 01:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om man anser att man ligger på 10 så måste man ha självklara bevis på att Gud finns.

Men tråden rör sig om guds-bevis, inte om olika tråd-deltagares positioner i ett skala-förhållande till såna möjliga bevis.

Jag kan inte se vilken relevans en sån enkät skulle ha för framkomsten av ett bevis.
Citera
2015-02-24, 01:34
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
Men tråden rör sig om guds-bevis, inte om olika tråd-deltagares positioner i ett skala-förhållande till såna möjliga bevis.

Jag kan inte se vilken relevans en sån enkät skulle ha för framkomsten av ett bevis.

Så vart ligger du på skalan?
Citera
2015-02-24, 01:34
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Har Herrn några egna bevis att redovisa eller icke bevis?????
Citera
2015-02-24, 01:42
Medlem
Min teori är att Gud är en för oss osynlig kraft som är i en helt annan dimension än vi kan föreställa oss. Gud skickade Jesus till jorden för att människan skulle kunna få en väg till Honom igen eftersom mänskligheten valde synden istället för Gudstron. Jesus ger en möjlighet för människan att få förlåtelse för sina synder och åter bli odödlig, alltså få ett evigt liv. Detta liv är tillsammans med alla andra som dött under alla år och som bekänt den kristna tron. Detta liv är i en annan dimension än vad vår hjärna kan förstå.
Kan tillägga att jag inte är troende kristen, men intresserad av frågan och har gjort en del efterforskning. Man får själv välja att tro på Jesus som Guds son eller avstå. Väljer man att inte tro behöver inte alla troende ha fel för det. Då väljer man att inte tro men samtidigt tycker jag att man måste visa respekt mot de som tror och inte vara nedlåtande mot dom. Var och en har rätt att tro på det man känner är rätt för sig.
Senast redigerad av Michailoff 2015-02-24 kl. 01:43. Anledning: Komplettering
Citera
2015-02-24, 01:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och vart är bevisen som är trådämnes-centrala?

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det finns inga som du bevisligen vet.

Narurligvis inte; jag är agnostiker.

Citat:
Men jag pratar om det jag vet från Bibeln och livet.

Och det är "bevis"; hur? Du kanske skulle börja med din definition av "bevis".

Citat:
Du om någon håller dig ju från ämnet bevisa GUD:s existens.

Jag hållar mig till efterlysningen av BEVIS för 'guds' existens.

Citat:
Var så god att börja trådprata om beviset/icke beviset.

Japp: Kommer du med "bevis"?

Citat:
Vad skall du motbevisa om det inte finns bevis?

Jag ser det inte som min uppgift ... eller trådrelevant ... att motbevisa 'gud'. Det är bara i din ohederliga retorik detta trams manifesterar sig.
Citera
2015-02-24, 01:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Så vart ligger du på skalan?

Ungefär på: "Goddag ... yxskaft"-nivån.
Citera
2015-02-24, 01:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Har Herrn några egna bevis att redovisa eller icke bevis?????

Jag är fortfarande agnostiker (jag bytar inte som du position en gång eller två varje dag), och som agnostiker är min enda funktion i detta sammanhang att relatera till "bevis" som manifesterar sig.
Citera
2015-02-24, 01:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michailoff
Min teori är att Gud är en för oss osynlig kraft som är i en helt annan dimension än vi kan föreställa oss. Gud skickade Jesus till jorden för att människan skulle kunna få en väg till Honom igen eftersom mänskligheten valde synden istället för Gudstron. Jesus ger en möjlighet för människan att få förlåtelse för sina synder och åter bli odödlig, alltså få ett evigt liv. Detta liv är tillsammans med alla andra som dött under alla år och som bekänt den kristna tron. Detta liv är i en annan dimension än vad vår hjärna kan förstå.
Kan tillägga att jag inte är troende kristen, men intresserad av frågan och har gjort en del efterforskning. Man får själv välja att tro på Jesus som Guds son eller avstå. Väljer man att inte tro behöver inte alla troende ha fel för det. Då väljer man att inte tro men samtidigt tycker jag att man måste visa respekt mot de som tror och inte vara nedlåtande mot dom. Var och en har rätt att tro på det man känner är rätt för sig.

Väldigt "förstående", men har du några bevis att presentera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in