2015-01-07, 14:17
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför jag tror min mamma existerar? För att hon också har föräldrar.......
Om du däremot undrar varför just JAG tror hon existerar så är det för att jag har sett henne. Jag kan ringa till henne när som helst. Hälsa på när som helst. Jag har många bevis på att hon existerar.
Hon är även synlig , vilket är en stark ledtråd......
Behöver du sitta bredvid din mamma och se henne för att kunna älska henne? Du har känslan där alltid, även då hon inte finns hos dig, eller hur?
Citera
2015-01-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Behöver du sitta bredvid din mamma och se henne för att kunna älska henne? Du har känslan där alltid, även då hon inte finns hos dig, eller hur?

Precis som med myter! Man behöver inte tro på myten! Men man måste älska den för att förstå den. Lite off topic, men i alla fall
Citera
2015-01-07, 14:25
Medlem
Citat:
Japp,men vad har det med saken att göra? Om jag chansar att jag hade en mamma,men aldrig sett henne eller om ingen annan heller sett henne,då skulle jag ha svårare att älska henne. Till slut skulle jag nog inte tro att jag hade någon mamma! (nu vet vi ju att alla har/haft en mamma,men det är inte det exemplet går ut på...)
Citera
2015-01-07, 14:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag föreslår du hittar en mera lämplig tråd för ditt evinnerliga och identiska tros-"vittnande".

Citat:
Kan det finnas någon mer lämpligare tråd än denna? BEVISA ATT GUD FINNS TRÅDEN.
Hur har du det med den mentala biten i klumpen som kallas cerebrum?

Naturligvis är det relevant att konstatera, att det egentligen är omöjligt att "bevisa" existensen av ett transcendent 'guds'-koncept ... men det är inget legitimerande av ditt ändlösa "vittnande" som en ersättning för 'guds'-bevis.

Så mitt förslag står kvar.
Citera
2015-01-07, 14:29
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför jag tror min mamma existerar? För att hon också har föräldrar.......
Om du däremot undrar varför just JAG tror hon existerar så är det för att jag har sett henne. Jag kan ringa till henne när som helst. Hälsa på när som helst. Jag har många bevis på att hon existerar.
Hon är även synlig , vilket är en stark ledtråd......

Där har återigen svaret.
Gud är synlig för den som tror.
Citera
2015-01-07, 14:30
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Naturligvis är det relevant att konstatera, att det egentligen är omöjligt att "bevisa" existensen av ett transcendent 'guds'-koncept ... men det är inget legitimerande av ditt ändlösa "vittnande" som en ersättning för 'guds'-bevis.

Så mitt förslag står kvar.
Ditt? Varför då? Jag följer min egen väg, har jag nog bevisat tydligt, tycker jag.
Jag har bevis inom mig på GUDS existens oavsett hur mycket du gråter, eller tjoar och hoar.
Citera
2015-01-07, 14:34
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Där har återigen svaret.
Ja så är det och man ser Gud med känslorna, inte med ögonen.
Citera
2015-01-07, 14:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tänk att det bestämmer inte du.
Beviset att GUD finns är att vi homosapiens efter fler tusen år pratar om detta objekt/GUD ännu och att ALLA pratar om honom, även de som påstår sig INTE tror på GUD. De pratar mest och högst om detta i sina ögon så att säga ICKEOBJEKT. Hur ologiskt som helst

Du har fortfarande inte förstått vad käll-granskning och -kritik är.

Citat:
Kan det logiskt sett finnas större bevis än detta? NEJ!

Så det finns inte en uns "logik" eller "bevis" i din retorik.
Citera
2015-01-07, 14:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
I inlägget innan gnyr du på min oförmåga att förstå att Gud inte kan bevisas... lol
Och i nästa inlägg "bevisar" du Gud med ett argumentationsfel av typen argumentum ad populum och till på köpet hävdar du att det är logiskt

Citat:
Här föll ännu en teist i ett tappert försvarstal. Ännu ett BEVIS på att GUD ÄR och verkar i allt.

Kritik av argumentationsfel är inte ett "bevis" för 'gud.

Din substanslösa retorik skenar bara som vanligt.
Citera
2015-01-07, 14:40
Medlem
Citat:
Ja så är det och man ser Gud med känslorna, inte med ögonen.

Det handlar om tro! Inte vetskap! Därmed inte sagt att det inte fyller en funktion hos den troende, oavsett om Gud finns eller ej.
Citera
2015-01-07, 14:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Exakt samma som dig nämligen din personliga åsikt är att GUD inte finns och massor av andra åsikter i en "salig" röra.
OCH min personliga åsikt är att GUD finns.
Ta tag i din existentiella ångest nu istället för att spy ur dig den här i religionsforumet.

Ta nu hand om din egen bevisbörda istället för att börja att jonglera retorisk med bevisbörda-konceptet.
Citera
2015-01-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Där har återigen svaret.
Jag känner troende som inte vet hur Gud ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in