2015-02-23, 19:38
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tror att TS menade väktare som dödats i sin yrkesutövning. Sant är att den kvinna som sköts ihjäl i Rotebro var väktare, och sant är också att hon var i tjänst när hon sköts. Men så vitt jag begriper så hade han lika gärna kunnat skjuta ihjäl henne när hon inte var i tjänst, och hon hade lika gärna kunnat jobba med något annat.

Motivet var att han var skyldig henne pengar, och så vitt jag förstår inte relaterat till hennes yrke. Se vidare: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10281062.ab

Men det kan hända att jag missförstår TS, och jag känner heller inte alls till mycket om det mordet.

Förstod som Trojan att TS menade väktare som dödats i sin yrkesutövning. Motivet var pengar, ingen större summa - 6000 kr om jag inte missminner mig. De båda var kollegor. Senare så försökte GM skjuta en person till om jag inte minns helt fel. Kulan splittrade en glassvägg på en T-bane/Pendeltågs station och offret klarade sig. Även denna gång skulle motivet varit pengar som GM lånat. Någon som har exakta uppgifter?
Senast redigerad av substitute 2015-02-23 kl. 19:41.
Citera
2015-02-23, 22:15
Medlem
Citat:
Känns ju inte som att det har så mycket att göra med att hon var väktare dock. Men visst.
Kände henne privat, ja hon blev mördad i tjänsten
Citera
2015-02-23, 22:53
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979

Ja. Tekniskt sett så var hon i tjänst, det har du rätt i. Men motivet eller gärningen hade inte att göra med att hon just då jobbade. Så mordet skiljer sig därigenom mot trådens övriga fall.
Citera
2015-02-23, 22:55
Medlem
Troians avatar
Ett annat fall, två poliser och en väktare sköts ihjäl:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Handenmorden
Citera
2015-02-23, 23:01
Medlem
Citat:
Ja. Tekniskt sett så var hon i tjänst, det har du rätt i. Men motivet eller gärningen hade inte att göra med att hon just då jobbade. Så mordet skiljer sig därigenom mot trådens övriga fall.
Motivet, nej...
Men att hon dog där och då. Ja
Citera
2015-02-23, 23:08
Medlem
Webcomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979

Kände du Helena Thölix väl? Var det bara för pengarna som han sköt henne?
Citera
2015-02-24, 06:46
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Förstod som Trojan att TS menade väktare som dödats i sin yrkesutövning. Motivet var pengar, ingen större summa - 6000 kr om jag inte missminner mig. De båda var kollegor. Senare så försökte GM skjuta en person till om jag inte minns helt fel. Kulan splittrade en glassvägg på en T-bane/Pendeltågs station och offret klarade sig. Även denna gång skulle motivet varit pengar som GM lånat. Någon som har exakta uppgifter?

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10281062.ab

Finns även i NKK, årgång 2003.

GM nämns i #17 https://www.flashback.org/p42137689#p42137689

NKK som ovan, mordet och omständigheterna väl beskrivna.
Citera
2015-02-24, 10:02
Medlem
Två fall på 50 år. Är det verkligen alla?
Citera
2015-02-24, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Jag, kände båda sen många år
Citera
2015-02-24, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webcomic
Kände du Helena Thölix väl? Var det bara för pengarna som han sköt henne?
Ja jag kände henne väl. Och micke.
Nej inte enbart pengarna
Citera
2015-02-24, 11:16
Medlem
itsallalies avatar
Nej.

Men överfall/misshandel har skett. Alla de gånger det varit (överfallslarm utlöst) har det rört sig om något grundande i det privata - dock har dådet utförts under tjänstgöring (väldigt korkat)

För att nämna en var det en tjej som blev påhoppad i Örebro för några år sedan.

Vet även några som haft en jävla tur genom åren, bl.a. en som var en dörröppning ifrån att bli skjuten.
Citera
2015-02-24, 14:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2014-12-09
Två fall på 50 år. Är det verkligen alla?

Två? Det listas fler än två fall bara i denna tråd.

Stureplan
Utanför Åhléns
Stockholm 2004
Handenmordet 1967
Hansacompagniet
(Rotebro)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem