2015-02-24, 20:18
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Två? Det listas fler än två fall bara i denna tråd.

Ett av fänrik Flinks offer var en väktare som sköts ihjäl i sitt tjänstefordon. Vid ett värdetransportrån i Sollentuna, bör ha varit senare delen av 70-talet, blev den ene väktaren skjuten till döds och ca tio år senare blev en väktare dödad i samband med ett butiksrån, i Bromma tror jag.
Citera
2015-02-26, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Ett av fänrik Flinks offer var en väktare som sköts ihjäl i sitt tjänstefordon. Vid ett värdetransportrån i Sollentuna, bör ha varit senare delen av 70-talet, blev den ene väktaren skjuten till döds och ca tio år senare blev en väktare dödad i samband med ett butiksrån, i Bromma tror jag.

Sollentuna: 29 december 1981, Ove Vesterberg, 47.
Citera
2015-02-28, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Sollentuna: 29 december 1981, Ove Vesterberg, 47.

Han jobbade för ABAB och kom med dagskassan från Systembolaget när två män, 28 och 38 år, rånade honom. Han sköts av 38-åringen. En tredje person, 41 år, var get-away-driver och deltog så att säga inte aktivt i våldet mot väktaren.

När man fick slag på gärningsmännen vet jag inte riktigt men på våren 1982 anhölls 41-åringen i sin frånvaro och kom sedan att utlämnas från Panama till Sverige. Rättegången inleddes i Sollentuna fredagen den 13 december 1982.
Citera
2015-02-28, 18:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mallig och dryg GM.

Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Han jobbade för ABAB och kom med dagskassan från Systembolaget när två män, 28 och 38 år, rånade honom. Han sköts av 38-åringen. En tredje person, 41 år, var get-away-driver och deltog så att säga inte aktivt i våldet mot väktaren.

När man fick slag på gärningsmännen vet jag inte riktigt men på våren 1982 anhölls 41-åringen i sin frånvaro och kom sedan att utlämnas från Panama till Sverige. Rättegången inleddes i Sollentuna fredagen den 13 december 1982.

Den ene av dessa män har jag själv träffat många gånger. En mallig och dryg person som ofta hängde nere på "Plattan".

Bor än idag kvar i Stockholmsområdet.
Citera
2015-02-28, 22:02
Medlem
Osäker på om det här passar in.

29 maj 1973 utsätts Sörmlands Sparbank i Eskilstuna för ett rånförsök varvid 64-årige Sven Karlsson skjuts ihjäl. Han var vakt eller vaktmästare.

En 30-årig finländsk man fick 12 års fängelse.
Citera
2016-05-06, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webcomic
Kände du Helena Thölix väl? Var det bara för pengarna som han sköt henne?

Sitter mördaren inne än idag?
Citera
2016-05-06, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Nej, han släpptes 2014
Citera
2018-05-21, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webcomic
Kände du Helena Thölix väl? Var det bara för pengarna som han sköt henne?

Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Ja jag kände henne väl. Och micke.
Nej inte enbart pengarna

Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax

Citat:
Nej, han släpptes 2014

Misstänkt igen men kom undan med böter:
Citat:
Mördaren greps med vapen – fick böter

Citat:
I fängelset *pluggade han upp gymnasiebetygen, tog körkort och påbörjade en högskoleutbildning.
Efter att han avtjänat tolv år av sitt straff blev han i mars 2014 villkorligt frigiven då han fått sitt livstidsstraff tidsbestämt.
Risken för återfall i allvarlig brottslighet bedömdes vara låg.
Han så kallade ”prövotid”, alltså den tid han är villkorligt frigiven går ut i mars 2020.
Nu har mannen ånyo straffats för brott.
Den 16 april i år stoppade vakter på Landvetts flygplats utanför Göteborg mannen när han kom i sin lastbil för att lämna varor. I lastbilen hittade de flera knivar, ett knogjärn och en batong varför polis tillkallades.
Den dömde mördaren erkände i förhören brott mot knivlagen och förklarade varför han hade vapnen.
– För att jag sover i lastbilen. Det känns tryggare utifall att någon stjäl diesel eller om man ska upp och kissa mitt i natten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/BJEkW0/mordaren-greps-med-vapen--fick-boter
Citera
2018-06-08, 23:31
Medlem
Citat:
Nej, han släpptes 2014

Hur kände du Micke? Har också gjort det och skulle vilja veta mer om Helena..
Citera
2018-09-17, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justme234
Hur kände du Micke? Har också gjort det och skulle vilja veta mer om Helena..
Hur behöver jag inte gå in på här mer än att jag kände bägge väldigt väl.
Skicka pm om du undrar något
Citera
2018-09-18, 20:43
Medlem
M.B som sköts till döds av Flink i Falun -94 var väl i tjänst ?
Citera
2018-09-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den ene av dessa män har jag själv träffat många gånger. En mallig och dryg person som ofta hängde nere på "Plattan".

Bor än idag kvar i Stockholmsområdet.

Har för mig att dessa GM var chilenare någon som vet namnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in