2012-07-09, 09:19
Medlem
Gift44s avatar
Nr 96: Abbas Soltani var tillsammans med dottern till morsans andre man. Medan han skaffade en son med henne så brukade även spotta och slå henne. När hans gamla familj dök upp (två pojkar och fru från Iran) så "tog han hand" om pojkarna ett tag. Bla medelst iskalla duschningar och piskning med bälte.
Dottern (till morsans man) lämnade honom i samband med detta och han blev ihop med sin fru igen, hon ville dock lämna honom vilket var anledningen till att han högg ihjäl henne (Farideh).
Han missbrukade även droger, stal och var allmänt dum i huvudet.
Citera
2013-02-21, 20:56
Medlem
En liten uppdatering. Antalet livstidsdömda har sjunkit till 152 efter att flera dömda fått sina straff tidsbestämda. Bara under de första två månaderna under 2013 har fyra fångar fått straffen omvandlade.
Citera
2013-02-21, 21:31
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnson88
En liten uppdatering. Antalet livstidsdömda har sjunkit till 152 efter att flera dömda fått sina straff tidsbestämda. Bara under de första två månaderna under 2013 har fyra fångar fått straffen omvandlade.
Vilka är dom fyra som snart är fria?
Citera
2013-02-21, 21:36
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Mattias Flink och Leif Axmyr vet jag såhär på rak arm.
De andra två vettja tusan.
Citera
2013-02-22, 07:46
Medlem
Citat:

De fyra som fått tidsbestämt i år är:
Peter Jonasson (mord på thailändsk ex-fru 2001)
Mikael Lindgren (väktarmordet i Rotebro 2002)
Ruslan Wabnik (yxmord i Norrtälje 1996)
Jimmy Isaksson (mord på homosexuell man i Katrineholm 2002)

Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Mattias Flink och Leif Axmyr vet jag såhär på rak arm.
De andra två vettja tusan.

Fel. Flink räknar jag inte med där, han fick straffet tidsbestämt tidigare. Axmyr har inte fått straffet omvandlat.
Citera
2013-02-25, 19:41
Medlem
Johnson88
Du som sitter på imponerande info om allt, har du något matnyttigt om Ste*an Gusta*sson? Har inte sett att han ansökt om nåd eller att han fått det. Han har ju suttit snart 13 år så det förvånar mig att han inte figurerar i dessa sammanhang. Har du någon info?
Citera
2013-02-25, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorkenno1
Johnson88
Du som sitter på imponerande info om allt, har du något matnyttigt om Ste*an Gusta*sson? Har inte sett att han ansökt om nåd eller att han fått det. Han har ju suttit snart 13 år så det förvånar mig att han inte figurerar i dessa sammanhang. Har du någon info?

Han har ansökt om tidsbestämt straff. Såvitt jag kan se har dock fallet inte varit uppe till prövning än.
Citera
2013-02-28, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorkenno1
Johnson88

Johnson88 sitter på mkt stor info om livstidsdömda.. vill fråga om det finns ngn som inte vill komma ut? Ngn som hade kunnat ansöka om nåd hos Örebro TR men inte gjort det...
Citera
2013-02-28, 08:36
Medlem
Citat:
Johnson88 sitter på mkt stor info om livstidsdömda.. vill fråga om det finns ngn som inte vill komma ut? Ngn som hade kunnat ansöka om nåd hos Örebro TR men inte gjort det...

Så här på rak arm kommer jag att tänka på Andreas Axelsson.
Citera
2013-05-07, 10:11
Medlem
Blev någon dömd till livstid förra året? Kan inte komma på ngn...
Citera
2013-05-07, 13:23
Medlem
Citat:
Blev någon dömd till livstid förra året? Kan inte komma på ngn...

P*ter M*ngs
Citera
2013-05-30, 16:45
Medlem
RevolverRoffes avatar
J*n-Erik Br*ndt söker tidsbestämt:
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonlögnen
Jan-Erik dömdes till livstid – ansöker om tidsbegränsat straff
Tvåbarnsmamman Marie, 27, försvann spårlöst från hemmet i Äppelbo utanför Vansbro i Dalarna i juli 2003. Polisen och hela byn engagerade sig i sökandet liksom hennes då 39-årige sambo, Jan-Erik Brandt.

Han gick ut i medier och vädjade om hjälp med sökandet. Och framför kameran poserade han med en bild på sambon.

– Något måste ha hänt, hon skulle aldrig lämna sina barn, sa han till Aftonbladet.

Men efter 66 dagar greps han - misstänkt för mord. En dag senare gjorde polisen ett makabert fynd bakom parets gemensamma hus. Maries kropp var inplastad med sopsäckar och nergrävd under en eka vid de två döttrarnas kaninbur.

Jan-Erik Brandt dömdes mot sitt nekande till livstids fängelse för mordet i både tingsrätten och hovrätten. Inför resningsansökan ändrade han sig plötsligt och erkände att han ströp sin sambo med en telefonsladd hemma i sovrummet 14 juli 2003. Anledningen: Hon tänkte lämna honom och ta med sig barnen. Källa

Mördade Maries pappa säger föga förvånande:
Citat:
– Jag tycker att han gott kunde sitta lika länge till, om han nu ska ut alls. Jag kan inte förstå hur de skulle ha kunnat bota honom, säger Maries pappa.

Familjen är besviken på Kriminalvården.

– Förra helgen var han hemma på permission en mil från oss och vi fick inte reda på någonting. Vi var många som mådde jättedåligt över det, säger pappan och fortsätter:

– Det är alldeles för tidigt. När man har kommit över det här så kommer det permissioner och ansökningar. Vi behöver få lugn och ro.
Man frågar sig hur Maries pappa kunnat veta om att JEB hade permission om de nu inte får någon underrättelse om detta...Dessutom är det så att de anhöriga har lagstadgad rätt att i god tid få underrättelse om permissioner, om pappan tycker detta är jobbigt så finns det ju ett alternativ - avsäga sig kriminalvårdens underrättelser. Det är så att endast den som anmält intresse (och är målsägare) har rätt att få underrättelse om permissioner, dvs man måste ha ett aktivt intresse. Och detta har uppenbarligen pappan och då är det fånigt av honom att klaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in