2015-02-22, 19:18
Medlem
interiorcores avatar
Joakim Medin stoppades vid en provisorisk regim checkpoint i Qamishli. Han tillfångatogs för att han inte hade visum, men det är praxis att regimens säkerhetstjänst låter bli utländska jornalister som bjudits in av kurder. Detta enligt Kurt Pelda som är en schweizisk krigskorrespondent. Svensken var i Syrien för att gör ett repportag för Kyrkans tidning och hans arbete hade civilt syfte.

Union of Free Media (UFM) är en friviligorganisation som har ansvar för utländska jornalister i Rojava. UFM fick information om att två jornalister fastnade vid regimens checkpoint och de ringer den svenske tolkens mobil som fortfarande var påslagen. Då får dom reda på vilka som är iblandade, vad som hänt och vad som är på väg att hända. Då tar UFM kontakt med myndigheterna i Rojava och de säger att det som skett är lika mycket ett angrepp på oss som det är på er, vilket är i linje med det som Kurt Pelda sa.

Därefter börjar en förhandling med reigmen som inte går bra. Efter 4 dagar i regimens förvar i Qamishli så flögs han till en speciel byggnad utanför Damaskus där han var i 3 dagar. Det var i samband med detta som YPG tillfångatog en högtuppsatt regimoffecier eller två regimpoliser (olika uppgifter). Förflyttningen ansågs vara ett allvarlig steg och därmed var den fredliga vägen inte längre ett alternativ.

Medin får reda på att han skall släppas fri och skickas därefter till Damaskus. Där togs han till ett regim kontor och sedan vidare till flera andra kontor för att i slutändan träffa en kurd som tog honom till ännu ett kontor. Då var han fri.

Jag fattar inte vad syftet var med att hålla honom så länge samt till och med flygga honom till andra hörnet av landet? Han säger att han inte fick se ljus på 7 dagar. Kan det vara ännu en kamp situation som på sistone blivit allt mer påtaglig i Jazira eller vill regimen bara skräma iväg utländska jornalister? Dom lyckades då inte om det är det sistnämnde, för han ska tydligen ner igen. Kommer du att försöka ta dig in i Syrien igen?
Citat:
– Det är nog min avsikt. Jag har varit här flera gånger nu för att rapportera och tycker att det är väldigt viktigt att fortsätta göra det. Och det faktum att man kan bli arresterad på det här sättet och bortförd, och att de inte meddelar någon över huvud taget visar bara hur viktigt det är att inte låta sig tystas. När det är så få som redan åker hit så måste man fortsätta göra det, tycker jag.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article20356788.ab

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/forsvunnen-journalist-slappt_4355221.svd
http://www.expressen.se/nyheter/flogs-till-damaskus--da-agerade-kurderna/
Senast redigerad av interiorcore 2015-02-22 kl. 19:21.
Citera
2015-02-22, 19:37
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av financialcenter
Riktiga dårar kurderna är, nu slutade det bra för journalisten då syrierna inte ville eskalera det hela och man lämnade ut honom. Men tänk om man inte backat och flera dött i eldstriden, journalisten hade kunnat skadats och i värsta fall dött. Tänk vilket lidande för maman bara för att kurderna skulle få sin propaganda seger. Kan tänka mig Aftonbladets och Expressens rubriker dagen efter, "Regimen avrättar kallblodigt svensks journalist när kurdiska Navy Seals genomför fritagnings operation"
Vad jag vet så har det inte skett någon eldstrid och Medin själv säger att den kurdiska förhandlingsgruppen är förutsättningen för att han friades. Sedan så hade dina mardröms scenarion inte ens haft möjligheten att inträffa, ifall regimen följt den praxis som de har med PYD. Se det hela från en annan synvinkel. Tänk på alla dom personerna som inte har PYD/UFM/YPG när de hamnar på regimens undangömda byggnader där människor förvaras.
Citat:
Joakim Medin själv bedömer att den kurdiska förhandlingsgruppen är förutsättningen för att han friades.

– UD kände först inte till det, och sedan på grund av hur situationen i det här landet ser ut så hade UD också begränsade möjligheter att kunna agera på alla möjliga sätt tror jag, säger han till Expressens reporter Emelie Henricson och fortsätter:

– Som det såg ut var det här en fråga som bäst kunde lösas av aktörerna på marken, och det är ju då kurderna här. Jag är i deras trakter för att rapportera.
http://www.expressen.se/nyheter/flogs-till-damaskus--da-agerade-kurderna/
Citera
2015-02-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Peshmerga har tagit sig in i Jizire kantonen i jakten på IS. Man har använt artilleri till hjälp för YPG.

Citat:
Ursprungligen postat av Reber
vart hörde du detta heval?

Citat:
Rudaw faktiskt.

Ser ut som det stämmer:

www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article20358211.ab
Citera
2015-02-22, 20:36
Bannlyst
I natt så genomförde turkiska militären en insatts för att förflytta suleymans Sahs grav, jag var alltid skeptisk hur turkiska militären skulle ha så lätt utan motgång komma in i någon annans territorium utan motstånd?

Idag går YPG ut och erkänner att det var ett sammarbete mellan turkiska militären och kurdiska försvarstyrkan YPG,

Var det rätt av YPG att sammarbeta med turkarna, växer det fram något som vi inte vet? Tjänster gentjänster?

Källa: http://rudaw.net/kurmanci/kurdistan/220220155
Citera
2015-02-22, 20:48
Medlem
Costanza101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MazruqeShahine
Du gör det väldigt för dig när du slår undan YPG/PYD:s förtryck som "propaganda". Det är inte bara assyrier som förtryckts av PYD/PKK/YPG, utan andra kurder och kurdiska partier har också gjort det. Exempelvis blev KDP-S medlemmar tagna till fånga av PYD i december.

Det är rätt lustigt att se att alla som motsätter sig din fantasiidyll sprider "propaganda". Detta när du som aldrig satt din fot i Syrien eller har en enda släkting på plats tror att PYD/YPG/PKK utan hinder lyckats upprätta en regelrätt liberaldemokrati av västerländsk standard i nordöstra Syrien. Tror du själv på det?

Jag har mycket släkt kvar i Kamishli som bekräftat händelseförloppet.

Prästen var utsänd av patriarkatet för att träffa folk i Derik. Innan man tog sig dit sa man till dabet (generalen) som styr över Gozarto (Hasakeh) och fick grönt ljus. Han meddelade även Asayish att prästen tillsammans med 3-4 andra bilar skulle ta sig till Derik.

Man passerade genom 10 kurdiska checkpoints utan problem. När man sedan var framme i huset omringade Asayish huset och tog sig in, och började gorma hej vilt mot prästen som om han vore en femårig. Sen kom en kurdisk bonde ur Asayish och sa att han skulle spränga sina handgranater där inne så att deras kött skulle fastna i väggarna.

De tog sedan dessa till fängelset, men prästen har en del kontakter dels inom regimen, och jag har för mig att det var så att Qandil ringde ner till dessa lokala Asayish och satte press på dem så att han skulle släppas ("hur kan ni tillfångata en präst?!"). Detta kanske för att inte nyheten ska spridas så att bilden av att allting är frid och fröjd och religionsfrihet råder inte ska bräckas? Vad vet jag.
Jahopp, här har vi svaret på frågan allihopa. Tur att vi har dig som har mycket släkt på plats.
Citera
2015-02-22, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Costanza101
Jahopp, här har vi svaret på frågan allihopa. Tur att vi har dig som har mycket släkt på plats.

Om hans släkt säger att det är så - då måste det vara så!

Citera
2015-02-22, 22:12
Medlem
ZuparNs avatar
Självmordsattack mot sjukhus i Qardaha. Fyra döda, varav två anställda vid sjukhuset och två soldater.

Hafez al-Assad är född och begravd i Qardaha.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/sjalvmordsattack-i-syrien
Citera
2015-02-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KURDISHEN
I natt så genomförde turkiska militären en insatts för att förflytta suleymans Sahs grav, jag var alltid skeptisk hur turkiska militären skulle ha så lätt utan motgång komma in i någon annans territorium utan motstånd?

Idag går YPG ut och erkänner att det var ett sammarbete mellan turkiska militären och kurdiska försvarstyrkan YPG,

Var det rätt av YPG att sammarbeta med turkarna, växer det fram något som vi inte vet? Tjänster gentjänster?

Källa: http://rudaw.net/kurmanci/kurdistan/220220155
Detta är ett indirekt erkännande av kurdernas självstyre i Syrien. Hade man inte indirekt erkänt Rojava som ett självstyre så skulle man inte tagit hänsyn till YPG, vilket man gjort nu.
Citera
2015-02-22, 22:42
Bannlyst
Citat:
Detta är ett indirekt erkännande av kurdernas självstyre i Syrien. Hade man inte indirekt erkänt Rojava som ett självstyre så skulle man inte tagit hänsyn till YPG, vilket man gjort nu.

Erkännande av vem, turkarna eller själva kurderna?
Citera
2015-02-22, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KURDISHEN
Du är kurd och inte kan ditt modersspråk? Du har inte tänkt dig lära det men skryter om att du är kurd. Vilken jävla värld jag lever i, inte du. Du är rolig du, många kurder vet inte om att de ens är kurder, tråkigt för dem. (Lär ju vara som du säger)

Jag är medveten om att alla kurder som är födda i Europa inte kan sitt moderspråk, jag som flydde Turkiet med mina föräldrar alla talar kurdiska, jag fick lära mig det. Alla i min släkt kan kurdiska och alla har inte flytt till Europa.Jag känner ingen kurd som inte kan kurdiska från Turkiet, alltså, som är född där men kommit. Jag känner inte till heller någon kurd i Turkiet som inte kan kurdiska. Vad är din ursäkt, vart är du född? Sälj din resonemang att du inte fick lära dig kurdiska i Turkiet. Men du är här idag, varför lär du dig inte det nu då?

Jag har länkat en hel del nyttiga artiklar i tråden KRG, skriven på kurdiska så klart, ni som är "kurder" förstår det alltså inte? Hur mycket vet ni då? Vad är det ni vet? Jag mår dåligt

Jag förstår att språket har en viktig roll i ens kultur och för ens identifiering som t.ex. kurd i mitt fall. Men det du nu säger är pinsamt, vad vill du komma fram till? Att du är en bättre kurd än mig? Jag skiter bokstavligen ifall du är professor i kurdiska lr what ever, det spelar ingen roll för mig. Hur ska kurder våga identifiera sig själva som kurder när det finns såna som dig? Det finns såklart anledningar till att jag inte pratar kurdiska och jag har planer på att studera kurdiska på Uppsala senare när jag har fritiden till det. Ok, dina släktingar pratar kurdiska. Vad har språket för betydelse i sin hängivenhet till sin nation? Jag kan säga så här, alla mina släktingar pratar kurdiska, dock från farsans sida så bryr sig inga om kurders rättigheter eller om den kurdiska kampen. Du fick lära dig kurdisk, gratulerar, det kan du vara glad över. Tyvärr kan vi som inte behärskar kurdiska läsa kurdiska artiklar, är det hela världen? Jag tappa väldigt mycket respekt för dig- som kurd. Jag kan garantera dig att jag känner folk i min krets som inte kan kurdiska men har gjort mycket mer än vad de flesta kurder skulle ha gjort. Vsg o sänk de, du har förmodligen inte gjort ett piss i jämförelse med det. Flydde du från Turkiet? Hm, farsan satt fängslad och vart torterad i 9 år, över fem kusiner har dött i bergen och jag har deltagit i många PKK aktiviteter- är jag tillräckligt kurd för dig nu lr passar jag bara inte in? Skäms på dig..
Citera
2015-02-22, 23:32
Medlem
Varför tar inte världen tag i detta en gång för alla, och bombar sönder is? Varför låter man dom hålla på?
Citera
2015-02-23, 00:47
Medlem
Jag skulle påstå att om typ 1 år så kommer kurder bete sig precis som IS & Jahbat AN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in