2014-06-19, 14:43
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nej de har nu upplev hur var enda insats de gör i andra länder blivit kontraproduktivt, utfallit i kaos och fler oberäkneliga grupper att ta hänsyn till. Jag tror att de låter Syrien vara och hoppas på att konflikterna sakta ebbar ut.

Det finns många hökar bland republikanerna som stått för ett ingripande i Syrien under lång tid. Har svårt att se hur de ändrar sig på den frågan. Ett ingripande kan även bestå av ett utökat militärt stöd.

Men sannolikt är det som du säger, att man insett hur destruktivt det är att ingripa eller blanda sig in i dessa konflikter. Irak är nog avskräckande.
Citera
2014-06-20, 03:29
Medlem
ZuparNs avatar
HRW skriver i en ny rapport om flera överträdelser av grundläggande demokratiska rättigheter i kurdiskt kontrollerade områden.

Jag ska läsa rapporten imorgon och ge en närmare analys.
http://m.hrw.org/news/2014/06/18/syria-abuses-kurdish-run-enclaves
Citera
2014-06-20, 09:42
Medlem
Xeliouss avatar
Film om de kurdiska terroristernas terror: http://www.liveleak.com/view?i=bfc_1403219829

BBC news, film om hur de kämpar i Aleppo för att överleva:
http://www.liveleak.com/view?i=59e_1403213870
Citera
2014-06-20, 13:53
Medlem
ZuparNs avatar
HRW - PYD/YPG gör allvarliga överträdelser av grundläggande mänskliga rättigheter

Nu har en 107 sidig rapport om PYD/YPG kommit från Human Rights Watch där det bekräftas att PYD som har hand om de administrativa delarna i de tre enklaverna Afrin, Ain al-Arab, Ras-al ayin/Qamishli under längre tid gjort sig skyldiga till överträdelser av de mänskliga rättigheterna. PYD har etablerat domstolar, polisväsenden och en ny konstitution som de administrerar i områdena.

Enligt vittnesmål med anhöriga, fängslade, aktivister, civila och politiker förekommer följande:

- Barnsoldater - Finns fortfarande barnsoldater, vilket bekräftas av YPG:s talesperson som inte kan försäkra om att det inte förekommer.

- Barnrekrytering - Bland annat tränades en 13-årig pojke i ett militärläger.

- Godtyckliga/ogrundade arresteringar.

- Fängslandet av politiker. Politiska fångar. I ett större fall har 13 kurdiska meningsmotståndare mot PYD blivit fängslade för ett terroristattentat, där dessa enligt HRW dömts i en rättegång som inte uppnått internationell standard.

- Övergrepp mot arresterade.

- Tortyr som förhörsmetod på misstänka. Flera vittnade om att de erkände efter att ha blivit slagna upprepade tillfällen.

- Tortyr på fängslade.

- Rättssäkerhetskränkningar, ingen rätt till försvarare och andra orättvisa förfaranden vid domsluten.

- Ouppklarade/oprioriterade mord och försvinnanden. Bland annat har nio mord skett på oppositionella till PYD. Inga av morden har klarats upp eller utretts av PYD/Asayish.

- Ingen intern undersökning av brott begångna av de egna.

- Mord på tre civila i Afrin som demonstrerade. YPG bekräftar att de skjutit tre till döds, men de påpekar samtidigt att någon av demonstranterna dödat en av deras. Enligt HWR:s utredning av händelserna, där man tittat på händelserna utifrån fem kameravinklar respektive analyserat kulhål, så finns det inget som pekar på att YPG blivit beskjutna. Man har helt enkelt dödat demonstranter och sedan beskyllt det på att demonstranterna skjutit. Påminner om den syriska regeringens försvarsargumentation i början av konflikten.

Rapporten har avgränsats till att inte avse yttrandefrihet respektive diskriminering av lokala och icke-kurder. Det kan därför inte uteslutas att även sådant förekommer.

HWR anser att man ska tillämpa syrisk lag i områdena där PYD/YPG kontrollerar och inte använda egna reformerade lagar, då det inte är rättssäkert. Domarna, åklagarna och försvararna vet inte hur de ska tillämpa lagarna och medborgarna har svårt att känna till vad de anklagas för och vad som gäller. Vissa lagar som förbud mot dödsstraff anser dock HRW att man kan uppehålla.

HWR menar även den kurdiska polisen Asayish går emot de egna upprättade lagarna. Bland annat har Asayish torterat och även dödat misstänkta. Det finns ett fall där en 36-årig man hade dött. Asayish menade att han hade begått självmord genom att banka in huvudet i väggen, men HRW:s utredning visar att han har dött på annat sätt. Asayish har även erkänt att de dödat en annan 24-årig misstänkt, men i detta fall dömdes Asayish polisen till livstidsfängelse.

Det är bra att HWR granskar alla aktörer i konflikten. Vi vet redan att SAA, FSA, al-Nusra o.s.v. har begått och begår krigsbrott, att det görs kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Jag anser dock att det är lika viktigt att granska de som menar att de inte begår liknande brott, YPG/PYD. När jag analyserar och försöker sammanfatta dessa överträdelser gör jag inte det för att reta upp enstaka individer eller jämföra den syriska regeringen med PYD. Det är enligt mig viktigt med självkritik och upprätthållandet av de mänskliga rättigheterna och därför bör man granska alla och peka på brister.

Det finns uppenbarligen stora brister hos PYD, YPG och Asayish. Dessa bör rättas till i enlighet med HRW:s uppmaning. Jag hoppas vidare att andra kurder vill medge att dessa problem finns istället för att börja skriva att "den syriska regeringen är värre". Det är som sagt inte min poäng att jämföra parterna med varandra, utan enbart presentera sådant som andra menar inte förekommer.

Jag har flera gånger tidigare påpekat att överträdelser av mänskliga rättigheter gjorts i kurdiskt kontrollerade områden, men ständigt blivit avfärdad som en idiot. Det senaste fallet var då jag presenterade HRW:s rapport om YPG:s användande av barnsoldater. Många i tråden förnekade YPG:s användande och menade att det inte var YPG som avsågs, utan andra kurdiska grupper. Det visade sig vara helt fel, vilket även YPG själva erkände den 5 juni och sade att krigsbrotten de anklagats för stämde och att de skulle göra något åt det. Problemen med dessa barnsoldater finns fortfarande, men förhoppningsvis går man rätt väg.

Rapporter lik denna kan leda till förbättring och det är i allas intresse.

En sammanfattning med mindre detaljer är i rapporten finner ni i detta videoklipp:
http://www.liveleak.com/view?i=bfc_1403219829

En mer detaljerad rapport finns här:
http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/syriakudrs0614webwcover.pdf
http://www.hrw.org/news/2014/06/18/syria-abuses-kurdish-run-enclaves
Citera
2014-06-20, 17:55
Medlem
kaosblattens avatar
Hellre att dessa barnsoldater krigar för sin överlevnad än att passivt se på. Dessutom är de inte 4-5 åringar som ISIS barnsoldater utan 15-17 år gamla. Enligt mig är det OK så länge de går med frivilligt.
Citera
2014-06-21, 12:58
Medlem
NomanChmoskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afatsumo
Pga Irak-konflikten så har Obama sagt att de funderar på att flygbomba ISIS i både Irak & Syrien, skulle det vara välkommet i Syrien tro? USA skulle säkerligen ta vara på chansen o slå ner några militära anläggningar och/eller skjuta på SAA soldater för att kunna påverka kriget o tippa vågen tillbaka i rebellernas sida?

USA skulle givetvis kunna bomba Syrien utan några större problem. NATO-baser finns redan på Cypern, i Turkiet, Sicilien etc. Anledningen till att man inte vill försvaga Assad för mycket är att man inte vill att någon sida ska vinna, utan att konflikten ska dras ut så länge som möjligt. Syftet är förstås att försvaga både Syrien och rebellerna. Man ger rebellerna tillräckligt med stöd för att hålla lågan uppe, men inte mer så att säga.

Detta är förstås den stora tragedin med konflikten, att omvärlden håller igång den här brasan tillräckligt för att den inte ska slockna. För sunniaraberna är detta en extremt tuff situation. Om sunniaraberna går med på eldupphör så accepterar dem en alawitisk ledning av landet, om dem besegrar samma ledning finns det förmodligen inget Syrien kvar för sunniterna.
Citera
2014-06-21, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
HRW - PYD/YPG gör allvarliga överträdelser av grundläggande mänskliga rättigheter

Nu har en 107 sidig rapport om PYD/YPG kommit från Human Rights Watch där det bekräftas att PYD som har hand om de administrativa delarna i de tre enklaverna Afrin, Ain al-Arab, Ras-al ayin/Qamishli under längre tid gjort sig skyldiga till överträdelser av de mänskliga rättigheterna. PYD har etablerat domstolar, polisväsenden och en ny konstitution som de administrerar i områdena.

Enligt vittnesmål med anhöriga, fängslade, aktivister, civila och politiker förekommer följande:

- Barnsoldater - Finns fortfarande barnsoldater, vilket bekräftas av YPG:s talesperson som inte kan försäkra om att det inte förekommer.

- Barnrekrytering - Bland annat tränades en 13-årig pojke i ett militärläger.

- Godtyckliga/ogrundade arresteringar.

- Fängslandet av politiker. Politiska fångar. I ett större fall har 13 kurdiska meningsmotståndare mot PYD blivit fängslade för ett terroristattentat, där dessa enligt HRW dömts i en rättegång som inte uppnått internationell standard.

- Övergrepp mot arresterade.

- Tortyr som förhörsmetod på misstänka. Flera vittnade om att de erkände efter att ha blivit slagna upprepade tillfällen.

- Tortyr på fängslade.

- Rättssäkerhetskränkningar, ingen rätt till försvarare och andra orättvisa förfaranden vid domsluten.

- Ouppklarade/oprioriterade mord och försvinnanden. Bland annat har nio mord skett på oppositionella till PYD. Inga av morden har klarats upp eller utretts av PYD/Asayish.

- Ingen intern undersökning av brott begångna av de egna.

- Mord på tre civila i Afrin som demonstrerade. YPG bekräftar att de skjutit tre till döds, men de påpekar samtidigt att någon av demonstranterna dödat en av deras. Enligt HWR:s utredning av händelserna, där man tittat på händelserna utifrån fem kameravinklar respektive analyserat kulhål, så finns det inget som pekar på att YPG blivit beskjutna. Man har helt enkelt dödat demonstranter och sedan beskyllt det på att demonstranterna skjutit. Påminner om den syriska regeringens försvarsargumentation i början av konflikten.

Rapporten har avgränsats till att inte avse yttrandefrihet respektive diskriminering av lokala och icke-kurder. Det kan därför inte uteslutas att även sådant förekommer.

HWR anser att man ska tillämpa syrisk lag i områdena där PYD/YPG kontrollerar och inte använda egna reformerade lagar, då det inte är rättssäkert. Domarna, åklagarna och försvararna vet inte hur de ska tillämpa lagarna och medborgarna har svårt att känna till vad de anklagas för och vad som gäller. Vissa lagar som förbud mot dödsstraff anser dock HRW att man kan uppehålla.

HWR menar även den kurdiska polisen Asayish går emot de egna upprättade lagarna. Bland annat har Asayish torterat och även dödat misstänkta. Det finns ett fall där en 36-årig man hade dött. Asayish menade att han hade begått självmord genom att banka in huvudet i väggen, men HRW:s utredning visar att han har dött på annat sätt. Asayish har även erkänt att de dödat en annan 24-årig misstänkt, men i detta fall dömdes Asayish polisen till livstidsfängelse.

Det är bra att HWR granskar alla aktörer i konflikten. Vi vet redan att SAA, FSA, al-Nusra o.s.v. har begått och begår krigsbrott, att det görs kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Jag anser dock att det är lika viktigt att granska de som menar att de inte begår liknande brott, YPG/PYD. När jag analyserar och försöker sammanfatta dessa överträdelser gör jag inte det för att reta upp enstaka individer eller jämföra den syriska regeringen med PYD. Det är enligt mig viktigt med självkritik och upprätthållandet av de mänskliga rättigheterna och därför bör man granska alla och peka på brister.

Det finns uppenbarligen stora brister hos PYD, YPG och Asayish. Dessa bör rättas till i enlighet med HRW:s uppmaning. Jag hoppas vidare att andra kurder vill medge att dessa problem finns istället för att börja skriva att "den syriska regeringen är värre". Det är som sagt inte min poäng att jämföra parterna med varandra, utan enbart presentera sådant som andra menar inte förekommer.

Jag har flera gånger tidigare påpekat att överträdelser av mänskliga rättigheter gjorts i kurdiskt kontrollerade områden, men ständigt blivit avfärdad som en idiot. Det senaste fallet var då jag presenterade HRW:s rapport om YPG:s användande av barnsoldater. Många i tråden förnekade YPG:s användande och menade att det inte var YPG som avsågs, utan andra kurdiska grupper. Det visade sig vara helt fel, vilket även YPG själva erkände den 5 juni och sade att krigsbrotten de anklagats för stämde och att de skulle göra något åt det. Problemen med dessa barnsoldater finns fortfarande, men förhoppningsvis går man rätt väg.

Rapporter lik denna kan leda till förbättring och det är i allas intresse.

En sammanfattning med mindre detaljer är i rapporten finner ni i detta videoklipp:
http://www.liveleak.com/view?i=bfc_1403219829

En mer detaljerad rapport finns här:
http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/syriakudrs0614webwcover.pdf
http://www.hrw.org/news/2014/06/18/syria-abuses-kurdish-run-enclaves

Att anse att överträdelser inte begås av Asaysh och YPG är naivt. De är relativt nya, och har inte lyckats införa diverse procedurer för att bekämpa dessa övergrepp mot mänskliga rättigheter. Trots det har man lyckats mycket bättre än både regimen och rebellerna, något du inte tycker är viktigt att ta upp, men som jag verkligen inte håller med. Det ger en fel bild ifall detta inte jämförs med resterande sidor i konflikten.

Vidare är det väldigt positivt att man tillåter människorättsorganisationer röra sig fritt utan några restriktioner. Detta visar på att administrationen är seriösa med att förändras och utvecklas till det bättre.

När det gäller barnsoldaterna, erkänner YPG att det förekommer, men man påpekade också att man försöker förhindra det. Det förekommer i rapporten att Redur Xelil gick ut med att barnsoldater kommer inte accepteras, och samtliga ska uteslutas ur organisationen. Trots det förstår jag inte kritiken. under omständigheterna är det enligt min tycke acceptabelt att folk mellan 16-17 år skyddar sig själva och sitt folk.

Det som hände i Amuda med de där tre demonstranterna är felaktigt. Jag själv har sett hur demonstranterna gick runt med vapen, och hur dem attackerade PYDs kontor, långt innan YPG återvände till staden från ett uppdrag. Den videon finns, och jag förstår inte hur HRW kan ha missat det. Jag har inte länken till videon, men jag har publicerat den i den här tråden. Sen hur fan förklarar HRW att en YPG soldat dog i striderna om inte protesterna hade vapen. Trots detta är det mycket riktigt att en undersökning måste inledas för att se vad som verkligen hände i Amuda.

Denna rapport innehåller mycket rättfärdigat kritik mot styret i Rojava, och jag ser inga fel med det. Jag är övertygad att Administrationen kommer ta till sig kritiken och införa nödvändiga procedurer för att förhindra att sådana brott sker i framtiden.
Citera
2014-06-21, 15:01
Medlem
ISIS hotar med att attackera Qamishli och Hasakah.

http://welati.info/nuce.php?ziman=ar&id=15514&niviskar=1&cure=3&kijan =
http://welati.info/nuce.php?ziman=ar&id=15514&niviskar=1&cure=3&kijan =

Någon arab som kan bekräfta att översättningen stämmer?
Citera
2014-06-21, 15:14
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reber
Att anse att överträdelser inte begås av Asaysh och YPG är naivt. De är relativt nya, och har inte lyckats införa diverse procedurer för att bekämpa dessa övergrepp mot mänskliga rättigheter. Trots det har man lyckats mycket bättre än både regimen och rebellerna, något du inte tycker är viktigt att ta upp, men som jag verkligen inte håller med. Det ger en fel bild ifall detta inte jämförs med resterande sidor i konflikten.

Vidare är det väldigt positivt att man tillåter människorättsorganisationer röra sig fritt utan några restriktioner. Detta visar på att administrationen är seriösa med att förändras och utvecklas till det bättre.

När det gäller barnsoldaterna, erkänner YPG att det förekommer, men man påpekade också att man försöker förhindra det. Det förekommer i rapporten att Redur Xelil gick ut med att barnsoldater kommer inte accepteras, och samtliga ska uteslutas ur organisationen. Trots det förstår jag inte kritiken. under omständigheterna är det enligt min tycke acceptabelt att folk mellan 16-17 år skyddar sig själva och sitt folk.

Det som hände i Amuda med de där tre demonstranterna är felaktigt. Jag själv har sett hur demonstranterna gick runt med vapen, och hur dem attackerade PYDs kontor, långt innan YPG återvände till staden från ett uppdrag. Den videon finns, och jag förstår inte hur HRW kan ha missat det. Jag har inte länken till videon, men jag har publicerat den i den här tråden. Sen hur fan förklarar HRW att en YPG soldat dog i striderna om inte protesterna hade vapen. Trots detta är det mycket riktigt att en undersökning måste inledas för att se vad som verkligen hände i Amuda.

Denna rapport innehåller mycket rättfärdigat kritik mot styret i Rojava, och jag ser inga fel med det. Jag är övertygad att Administrationen kommer ta till sig kritiken och införa nödvändiga procedurer för att förhindra att sådana brott sker i framtiden.

Bra att du är självkritisk. Det var syftet med mitt inlägg. Håller med om att det skett framsteg och att det är bra att man tillåter HRW inträde.

Nej, jag anser inte att det är viktigt att jämföra YPG/PYD:s överträdelser med regeringen eller den väpnade oppositionens. Vi vet redan att det förekommer överträdelser av mänskliga rättigheter från bägge sidor, men den kurdiska sidan har aldrig granskats av det internationella världssamfundet förres efter år 2013. Det är därför jag anser att dessa rapporter är extra viktiga. Det finns ingen idé med att jämföra då människorättskränkningar aldrig kan rättfärdigas genom att den andra sidan är värre. Det är här retoriken "vårt beteende kan accepteras i jämförelse med deras". Det är farligt att tänka i sådana banor och därför är jag emot en jämförelse som försvarsargument.

När det gäller skjutningarna skedde de i Amuda och inte i Afrin som jag felaktigt hade skrivit. Jag har svårt att se hur HRW skulle kunna bortse från det du talar om. De har sett händelserna ur fem kameravinklar och att dina videoklipp skulle bekräfta motsatsen har jag svårt att tro. Enligt HRW dödades ytterligare två män efter att de tre första dött, dessa dödades under "unclear
circumstances" menade HRW. Dagen därefter dödades ytterligare en man. Är intresserad av dessa klipp i sådana fall.
Senast redigerad av ZuparN 2014-06-21 kl. 15:16.
Citera
2014-06-21, 15:14
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reber

Barnsoldater är givetvis inget som man i Irak/Syrien idag tar hänsyn till. 13-14 åriga flickor gifts bort, en del yngre, eller hur? Speciellt nu vid konflikterna i Irak och Syrien. Till Syrien så reser det många gamla gubbar från Saudi och andra länder runt om för att skaffa sig en underårig brud. Att sen killar som är 16-17år blir soldater (eller i vissa fall 13, 14...)är inte förvånande.

Kurdiska soldater som ockuperar mark som inte är deras kommer såklart utsättas för attentat från de folkgrupper som kurder försöker rensa bort och som inte erkänner marken som "kurdisk".
Citera
2014-06-21, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Kurdiska soldater som ockuperar mark som inte är deras kommer såklart utsättas för attentat från de folkgrupper som kurder försöker rensa bort och som inte erkänner marken som "kurdisk".

Jag har ingen aning om vad du pratar om? Handlar det om det påstådda markrofferiet i Ninevehslätten? Isåfall kan jag inte förstå hur det kan vara relevant för denna diskussion, samt hur YPG kan ta ansvar för vad andra kurder gör i en del av världen där dessa inte har någon jurisdiktion.

Det kurdiska administrationen i Rojava, har betet sig exemplariskt mot minoriteter, och det finns absolut inget underlag för att de skulle ha skett någon folkrensning.
Citera
2014-06-21, 23:23
Medlem
Prawitzs avatar
Konflikten i Irak påverkar den militära balansen på marken i Syrien.

Citat:
In a reflection of how intertwined the Syria and Iraq conflicts have become, thousands of Shiite Iraqi militiamen helping President Bashar Assad crush the Sunni-led uprising against him are returning home, putting a strain on the overstretched Syrian military as it struggles to retain territory recaptured in recent months from rebels.

Syrian opposition activists say Syrian rebels are already exploiting the vacuum left by the Iraqis to mount attacks. A number of Hezbollah fighters were killed in an attack on the town of Rankous in the Qalamoun region last week. The town fell to government and Hezbollah forces two months ago.

https://news.yahoo.com/iraq-syria-conflicts-merge-feed-off-other-191809080.html

Det vore tragiskt om terroristerna bryter den framgång som SAA och Hizbollah har haft den senaste tiden. Förhoppningsvis har ISIS tagit en större tugga än vad de kan svälja och är överutsträckta i Irak och Syrien. Att SAA fortfarande inte lyckats rensa Rif Dimashq och Daraa är högst bekymmersamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in