HRW - PYD/YPG gör allvarliga överträdelser av grundläggande mänskliga rättigheter
Nu har en 107 sidig rapport om PYD/YPG kommit från Human Rights Watch där det bekräftas att PYD som har hand om de administrativa delarna i de tre enklaverna Afrin, Ain al-Arab, Ras-al ayin/Qamishli under längre tid gjort sig skyldiga till överträdelser av de mänskliga rättigheterna. PYD har etablerat domstolar, polisväsenden och en ny konstitution som de administrerar i områdena.
Enligt vittnesmål med anhöriga, fängslade, aktivister, civila och politiker förekommer följande:
- Barnsoldater - Finns fortfarande barnsoldater, vilket bekräftas av YPG:s talesperson som inte kan försäkra om att det inte förekommer.
- Barnrekrytering - Bland annat tränades en 13-årig pojke i ett militärläger.
- Godtyckliga/ogrundade arresteringar.
- Fängslandet av politiker. Politiska fångar. I ett större fall har 13 kurdiska meningsmotståndare mot PYD blivit fängslade för ett terroristattentat, där dessa enligt HRW dömts i en rättegång som inte uppnått internationell standard.
- Övergrepp mot arresterade.
- Tortyr som förhörsmetod på misstänka. Flera vittnade om att de erkände efter att ha blivit slagna upprepade tillfällen.
- Tortyr på fängslade.
- Rättssäkerhetskränkningar, ingen rätt till försvarare och andra orättvisa förfaranden vid domsluten.
- Ouppklarade/oprioriterade mord och försvinnanden. Bland annat har nio mord skett på oppositionella till PYD. Inga av morden har klarats upp eller utretts av PYD/Asayish.
- Ingen intern undersökning av brott begångna av de egna.
- Mord på tre civila i Afrin som demonstrerade. YPG bekräftar att de skjutit tre till döds, men de påpekar samtidigt att någon av demonstranterna dödat en av deras. Enligt HWR:s utredning av händelserna, där man tittat på händelserna utifrån fem kameravinklar respektive analyserat kulhål, så finns det inget som pekar på att YPG blivit beskjutna. Man har helt enkelt dödat demonstranter och sedan beskyllt det på att demonstranterna skjutit. Påminner om den syriska regeringens försvarsargumentation i början av konflikten.
Rapporten har avgränsats till att inte avse yttrandefrihet respektive diskriminering av lokala och icke-kurder. Det kan därför inte uteslutas att även sådant förekommer.
HWR anser att man ska tillämpa syrisk lag i områdena där PYD/YPG kontrollerar och inte använda egna reformerade lagar, då det inte är rättssäkert. Domarna, åklagarna och försvararna vet inte hur de ska tillämpa lagarna och medborgarna har svårt att känna till vad de anklagas för och vad som gäller. Vissa lagar som förbud mot dödsstraff anser dock HRW att man kan uppehålla.
HWR menar även den kurdiska polisen Asayish går emot de egna upprättade lagarna. Bland annat har Asayish torterat och även dödat misstänkta. Det finns ett fall där en 36-årig man hade dött. Asayish menade att han hade begått självmord genom att banka in huvudet i väggen, men HRW:s utredning visar att han har dött på annat sätt. Asayish har även erkänt att de dödat en annan 24-årig misstänkt, men i detta fall dömdes Asayish polisen till livstidsfängelse.
Det är bra att HWR granskar alla aktörer i konflikten. Vi vet redan att SAA, FSA, al-Nusra o.s.v. har begått och begår krigsbrott, att det görs kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Jag anser dock att det är lika viktigt att granska de som menar att de inte begår liknande brott, YPG/PYD. När jag analyserar och försöker sammanfatta dessa överträdelser gör jag inte det för att reta upp enstaka individer eller jämföra den syriska regeringen med PYD. Det är enligt mig viktigt med självkritik och upprätthållandet av de mänskliga rättigheterna och därför bör man granska alla och peka på brister.
Det finns uppenbarligen stora brister hos PYD, YPG och Asayish. Dessa bör rättas till i enlighet med HRW:s uppmaning. Jag hoppas vidare att andra kurder vill medge att dessa problem finns istället för att börja skriva att "den syriska regeringen är värre". Det är som sagt inte min poäng att jämföra parterna med varandra, utan enbart presentera sådant som andra menar inte förekommer.
Jag har flera gånger tidigare påpekat att överträdelser av mänskliga rättigheter gjorts i kurdiskt kontrollerade områden, men ständigt blivit avfärdad som en idiot. Det senaste fallet var då jag presenterade HRW:s rapport om YPG:s användande av barnsoldater. Många i tråden förnekade YPG:s användande och menade att det inte var YPG som avsågs, utan andra kurdiska grupper. Det visade sig vara helt fel, vilket även YPG själva erkände den 5 juni och sade att krigsbrotten de anklagats för stämde och att de skulle göra något åt det. Problemen med dessa barnsoldater finns fortfarande, men förhoppningsvis går man rätt väg.
Rapporter lik denna kan leda till förbättring och det är i allas intresse.
En sammanfattning med mindre detaljer är i rapporten finner ni i detta videoklipp:
http://www.liveleak.com/view?i=bfc_1403219829
En mer detaljerad rapport finns här:
http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/syriakudrs0614webwcover.pdf
http://www.hrw.org/news/2014/06/18/syria-abuses-kurdish-run-enclaves