2015-02-20, 23:50
Medlem
Con-artists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejtjusaren-
Som en fortsättning på tråden (FB) Tips och råd för att få mina miljoner att växa genom aktiehandel? vill jag nu få synpunkter på min portfölj.

Jag är nu nästan nöjd med min basportfölj, som ser ut så här:

Fonder (43%)
Avanza Zero 14,0%
AMF Aktiefond Europa 4,0%
Carnegie Global Healthcare 4,0%
Handelsbanken IT-fond 4,0%
SEB Bioteknikfond - Lux utd SEK 3,0%
SPP Aktiefond USA 3,0%
SPP Aktiefond Japan 2,0%
Swedbank Robur Indexfond Asien 2,0%
Danske Invest India A 2,0%
Länsförsäkringar Fastighetsfond 2,0%
JPM Global Healthcare A (acc)-USD 2,0%
DNB Global Indeks 1,0%

Aktier (30%)
Hennes & Mauritz 8,0%
Swedbank 8,0%
Industrivärden 2,0%
NCC B 2,0%
Investor 2,0%
Axfood 2,0%
Securitas B 2,0%
Klövern 1,0%
Kinnevik 1,0%

Likvid (27%)

Det jag vill komplettera med för att knyta ihop portföljen är fonder/aktier inom Energi, Transport och Material. Här behöver jag hjälp att sondera terrängen. Jag har för närvarande dessa kandidater:
  • Boliden
  • Africa Oil
  • Det norske oljeselskap
  • Aker Solutions
  • Seadrill
  • Lundin Gold
  • Lundin Petroleum
  • Holmen
  • SSAB
  • Stora Enso
  • Maersk

Jag är extremt sugen på att välja de norska och danska alternativen här och är därför tacksam för tips/rekommendationer. Jag extra tacksam för tips om fondalternativ eftersom jag inte haft tid att titta däråt ännu.

Dessutom funderar jag på att generellt gå in tyngre mot Europa, USA och t.ex. Japan i fonder - god idé eller tror ni Sverige/Norden kommer gå starkare i alla fall?

Synpunkter, tips, idéer generellt?

Tack på förhand
Varför all denna diversifiering? För mycket att hålla koll på och ingen vidare potential till någon större avkastning.
Citera
2015-02-21, 00:01
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Aktier (utan inbördes ordning):
ABG Sundal Collier, hade ett väldigt bra år förra året och kommer förmodligen att ha ett bra år i år också. Uppskattar deras höga utdelning.
D. Carnegie & Co, tycker bolagets verksamhetsområde är intressant. Har möjlighet att växa oavsett konjunkturen egentligen och stort plus för stockholmsprofilen. Rapport på nu på måndag, får se om bolaget lever upp till de rätt höga förväntningarna.
Gunnebo
Investor
Meda, gillas företagets bredd och aktivitet. En av mina favoriter inom hälsovård.
Telia, för utdelningens och stabilitetens skull. I övrigt inget bolag jag tror på tillväxtmässigt.
Novozymes, världsledande inom enzymteknologi. Enzymbranschen,tror jag, har en enorm framtid i och med gentekniken. Ser detta bolag som ett Google inom enzymer.
Novo Nordisk, deras läkemedel mot diabetes har god tillväxtpotential. Också en favorit inom hälsovård.
Telenor, som Telia men bättre möjlighet till tillväxt.
Thin Film Electronics, hittade bolaget förra året via det här forumet. Tror på bolaget, dess teknik och framför allt ledningen. Har gått upp mycket men tror på fortsatt tillväxt.

Fonder:
Avanza Zero
SPP Aktiefond Europa

Jag har inte direkt något specifikt mål med mitt sparande, det handlar mer om ekonomisk trygghet på sikt. Jag har började spara på toppen strax innan finanskrisens och hade en usel investeringsfilosofi och tog för stora risker. Gick back något enormt men lyckades under 2013 och 2014 att ta igen alla förluster, men det innebär att 2007-2014 mer eller mindre var förlorade år eftersom jag kraftigt underavkastade Stockholmsbörsen. Eftersom jag hade så lite pengar då, tänkte jag att för att komma någonstans krävs det sådana "börsraketer" som man kunde läsa på forum och DI om. Nu inser jag att det var helt fel och att de riktiga "börsraketerna" är de bolag som historiskt visat på framgång och som fortfarande gör det. Det betyder inte att jag inte fortfarande gillar att investera i mindre bolag som kanske ännu inte ens visat någon vinst.

Mitt nuvarande mål, när det kommer till avkastningen, är att i varje fall inte vara sämre än SIX30 Return Index. Det innebär att en stor del av portföljen utgörs av Avanza Zero. Hade gärna investerat i amerikanska aktier, men courtaget är ett stort hinder (vill sprida ut köp, eller åtminstone ha möjligheten).
Citera
2015-02-21, 04:38
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Con-artist
och ingen vidare potential till någon större avkastning.
?
Citera
2015-02-21, 08:21
Medlem
mr.oranjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejtjusaren-
Som en fortsättning på tråden (FB) Tips och råd för att få mina miljoner att växa genom aktiehandel? vill jag nu få synpunkter på min portfölj.

Jag är nu nästan nöjd med min basportfölj, som ser ut så här:

Fonder (43%)
Avanza Zero 14,0%
AMF Aktiefond Europa 4,0%
Carnegie Global Healthcare 4,0%
Handelsbanken IT-fond 4,0%
SEB Bioteknikfond - Lux utd SEK 3,0%
SPP Aktiefond USA 3,0%
SPP Aktiefond Japan 2,0%
Swedbank Robur Indexfond Asien 2,0%
Danske Invest India A 2,0%
Länsförsäkringar Fastighetsfond 2,0%
JPM Global Healthcare A (acc)-USD 2,0%
DNB Global Indeks 1,0%

Aktier (30%)
Hennes & Mauritz 8,0%
Swedbank 8,0%
Industrivärden 2,0%
NCC B 2,0%
Investor 2,0%
Axfood 2,0%
Securitas B 2,0%
Klövern 1,0%
Kinnevik 1,0%

Likvid (27%)

Det jag vill komplettera med för att knyta ihop portföljen är fonder/aktier inom Energi, Transport och Material. Här behöver jag hjälp att sondera terrängen. Jag har för närvarande dessa kandidater:
  • Boliden
  • Africa Oil
  • Det norske oljeselskap
  • Aker Solutions
  • Seadrill
  • Lundin Gold
  • Lundin Petroleum
  • Holmen
  • SSAB
  • Stora Enso
  • Maersk

Jag är extremt sugen på att välja de norska och danska alternativen här och är därför tacksam för tips/rekommendationer. Jag extra tacksam för tips om fondalternativ eftersom jag inte haft tid att titta däråt ännu.

Dessutom funderar jag på att generellt gå in tyngre mot Europa, USA och t.ex. Japan i fonder - god idé eller tror ni Sverige/Norden kommer gå starkare i alla fall?

Synpunkter, tips, idéer generellt?

Tack på förhand

Först lite kritik

Jag tycker dina aktier som du har är bra men jag undrar varför du eventuellt ska köpa aktier i "Africa Oil"? Har du ens kollat deras nyckeltal?(Vill gärna ha ett svar på om du har det eller ej). De har inte haft någon omsättning någonsin.. de säljer inget och går bara back. Så undrar helt enkelt varför du vill handla i dem.

Lundin Gold är jag också oerhört osäker på eftersom det inte går att hitta några nyckeltal på aktiespararna eller på se.investing.com samt att deras "financial reports" är på engelska(inte för att jag inte förstår engelska men de gör det svårt). Skulle inte våga handla i dem, däremot är Lundin Petroleum ett bra val.

Annars så anser jag att Maersk är ett oerhört bra val av aktier, dem är de största företaget i danmark räknat till omsättning och delar dessutom inte ut speciellt många aktier(därför det höga priset) vilket jag gillar. Jag gillar det för att de hindrar oseriösa småsparare och "spekulerare" att handla. Jag skulle dock vänta på en nedgång innan jag köper, 13k är rätt dyrt även för Maersk.

Boliden och SSAB är på landets top 10 största företag och är dessutom lågt värderade, klart du ska handla i dem. I senaste numret av affärsvärlden är även Boliden med på listan för top 25 lägst värderade företag med "substans" i om man säger så. Dem jag aktier som jag inte nämnt vet jag inte mycket om. I Danmark ser jag dock bara Maersk som intressant.
Citera
2015-02-21, 11:07
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa
Det ser kanon ut.

Jag skulle nog välja en av hufvudstaden och castellum.

Kul att du vågar dig på Inwido, av de mindre bolagen på stockholmsbören är det en personlig favorit.

Ja, jag tycker att det är ett mycket intressant bolag. Kanske även borde ha angett fördelningen, Hufvudstaden och Castellum delar på summan jag normalt hade investerat i ett bolag. Så de utgör liksom en halv enhet vardera av min portfölj, det kanske bringar mer klarhet i varför jag har dem båda.
Citera
2015-02-21, 22:18
Medlem
Min portfölj för tillfället. Procentuella siffror utgår från andel av den totala portföljens värde.

Aktier:

Skanska 9,6 %
NCC 8,9 %
Betsson 7,2 %
Castellum 6,7 %
SSAB 5,7 %
Investor 5,4 %
Swedbank 4,2 %
HM 4,2 %
Autoliv 3,0 %

Fonder
SPP Aktiefond USA 5,5 %
Didner & Gerge Småbolag 5,5 %
Catella Hedgefond HF 3,9 %
Skagen Global SEK A 2,4 %
AVANZA ZERO 2,4 %

Börshandlade fonder
XACT Norden 30 6,9 %

18,2 % likvid

Synpunkter? Likviden plockades ut förföra veckan då flertalet vinster togs hem.
Citera
2015-02-22, 17:07
Medlem
Sneks avatar
Nuvarande fond-portfölj, utökat kapitalet lite:

Granit Småbolag (6,25%)

Swedbank Robur Indexfond Asien (18,75%)

SPP Aktiefond Global (37,5%)

SPP Aktiefond Sverige (25%)

SPP Aktiefond USA (12,5%)

Har gått bra hittils med 2,5% ökning av kapitalet på ~1 månad. Vad som gått bäst är USA fonden tillsammans med Asien. Vad jag funderar över är globalen + USA, om det blir lite dubbelt med tanke på att globalfonden väger tungt i nordamerika på 55%. Jag funderar därför om jag ska kapa globalen med 50% och föra in den summan i asien, usa och sverige.

Vad tros?
Citera
2015-02-22, 17:56
Medlem
Peromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
Nuvarande fond-portfölj, utökat kapitalet lite:

Granit Småbolag (6,25%)

Swedbank Robur Indexfond Asien (18,75%)

SPP Aktiefond Global (37,5%)

SPP Aktiefond Sverige (25%)

SPP Aktiefond USA (12,5%)

Har gått bra hittils med 2,5% ökning av kapitalet på ~1 månad. Vad som gått bäst är USA fonden tillsammans med Asien. Vad jag funderar över är globalen + USA, om det blir lite dubbelt med tanke på att globalfonden väger tungt i nordamerika på 55%. Jag funderar därför om jag ska kapa globalen med 50% och föra in den summan i asien, usa och sverige.

Vad tros?

Det finns ingen större mening med ha två fonder som båda är till större delen exponerade mot samma marknad. Beroende på din tidshorisont ser det ganska fint ut, du kan ju byta Sverige fonden till avanza zero för att spara 0,2% i avgift.

Din Asien-fond är dyr och har dålig avkastning. Om du vill ha en högrisk fond så kanske Carnegie Indien/Ryssland?
Citera
2015-02-22, 19:35
Medlem
Vad tycker ni om Danske Bank Global Index? Den är till stor del exponerad mot Nordamerika. Är det en bra investering på längre sikt?
Citera
2015-02-22, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Vad tycker ni om Danske Bank Global Index? Den är till stor del exponerad mot Nordamerika. Är det en bra investering på längre sikt?
Det är en bra fond. Men det finns billigare alternativ. T.ex. DNB Global Indeks eller Länsförsäkringar Global Index. Alla tre följer samma index – MSCI World.
Citera
2015-02-22, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peroman
Det finns ingen större mening med ha två fonder som båda är till större delen exponerade mot samma marknad. Beroende på din tidshorisont ser det ganska fint ut, du kan ju byta Sverige fonden till avanza zero för att spara 0,2% i avgift.

Din Asien-fond är dyr och har dålig avkastning. Om du vill ha en högrisk fond så kanske Carnegie Indien/Ryssland?

Fonden har gett 44 % utdelning på 1 år och har 0,20 % avgift. "Dyrt" ?
Citera
2015-02-22, 20:32
Medlem
Sneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peroman

Du pratar om Globalfonden och USA med exponering mot samma marknad? Nån förändring tror jag kommer ske där, eftersom det är onödigt mycket exponerat mot USA enligt mig. Jag gillar Asien-fonden så jag behåller den. Sparhorisonten är gissningsvis lång, eller ja, 10 år nåt sånt. Kommer tanka på mer vartefter. Har även en del likvid jag har och kommer placera i aktier, försöker lära mig marknaden ordentligt sedan 2 månader tillbaka, läst på mycket och har haft koll på kurserna dagligen samtidigt som jag har swing-tradat en del vilket gett ungefär +/- 0 än så länge ...

Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Fonden har gett 44 % utdelning på 1 år och har 0,20 % avgift. "Dyrt" ?

Ungefär så ser jag också på det. Jag gillar den. Vi får se hur framtiden ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in