Citat:
Ursprungligen postat av
whey
Hur ser ni på två bolag, ett noterat i Sverige (SEK) ett noterat i USA (USD), båda är i övrigt identiska bolag med intäkter ifrån hela världen, deras kostnads-sida är också spridd över hela världen men har en liten bias mot sin hemma-marknad. Om USDSEK rör sig 30% uppåt under ett halvår, hur kommer börsen på kort-, medel- och lång sikt värdera dessa bolag om det innan den 30%:iga uppgången var värda lika mycket?
Det kan jag svara på. Det beror på ägarstrukturen i bolagen och var huvudomsättningen i aktien sker och i vilken valuta som är deras hemmavaluta. Eftersom jag redan i mars 2014 positionerade mig för en starkare dollar ökade jag mina innehav i amerikanska aktier vilka hade hela den globala marknaden att verka i.
Pfizer som finns att köpa på börsen i Stockholm. Noterad i svenska kronor men skuggar noteringen i dollar i USA. Kolla utvecklingen det sista året och ni ser hur dollarkursen dopar och förstärker kursvinsten i svenska kronor. Hade aldrig ägt rum om huvudnoteringen och delägarnas hemmavaluta vore i Sverige.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/28219/pfizer
Ett typexempel var McDonalds som historiskt gynnats av en svag dollar. I näste skede drabbas de av den starka dollarn när deras internationella vinster räknas om till dollar och uttryckt i den valutan faller då tillväxten och detta är vad som gjorde att jag lämnade MCD i augusti 2014 och gick in i Kimberly-Clark. Innan dess surfade man med på dollarförstärkningen.
Nu har även de drabbats av sämre tillväxt och vinstvarnat av samma orsaker och då vill jag främst ha innehav riktade direkt mot den inhemska amerikanska marknaden. Därav intresset för Domino Pizza. I övrigt företag som Realty Income, Omega Helthcare, eller obligationer utgivna av amerikanska städer och delstater BFK.
I nästa steg när konjukturen tar fart blir det svenska exportföretag som gynnas av en stark dollar.
Autoliv, Hexpol, eller Vitrolife. Under tiden övervintrar man i företag som Wallenstam, ICA eller Axfood. Vid en starkare konjuktur går man in i oljeföretag och då menar jag naturligvis inte oljeprospekteringsbolag.
Det finns som sagt en tanke och filosofi bakom mina innehav. Enligt andra i tråden är det naturligvis fusk att agera på detta sätt...*suck*
Annars kan man ha Novo Nordisk, Mastercard eller Coca-Cola (KO) som är en kombination av alla scenarion jag nyss räknade upp.