2015-01-25, 23:34
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Du menar att det är fusk att ta hänsyn till dollarförstärkningen och makro och den omvärld där företaget du investerar i verkar...?

Är det orättvist när de som granskat ett företag noga men glömmer att göra en omvärldsanalys gör förluster, därför att de investerar i ett oljeprospekteringsbolag eller i gruvdrift plötsligt överaskas av oljeprisfall och annat? el

Företagen verkar inte i det tomma intet utan i en omvärld.

Jag noterar med intresse att du inte svarar på mina frågor. Kolla upp Fama och French, aktier med lågt P/E och P/B överavkastar mot glamouraktierna. Det är simpelt.

Det är klart att det är fusk. Hade dollarn försvagats 30 % hade jag inte hållit det mot dig. Valutarörelser är fullständigt spekulativa och ingen kan veta hur det ska gå. Jag ser det på samma sätt som kopparpriset, kakaopriset eller vadsom. Ingen vet och därför är det orimligt att belönas för det.

Den som investerar i oljeprospektering måste ha klart för sig att det finns risker. Vad som är viktigt är att ta kalkylerade risker. Att ta med dollarföstärkning som påverkar avkastningen för en svensk investerare positivt är orimligt. Varför? Därför att om du hade köpt exakt samma aktie men varit född och uppvuxen i USA, hade ditt resultat varit mediokert. Nu är det mycket bra för att du råkar vara svenne. Hur blir man en bättre investerare genom att vara svenne?
Citera
2015-01-26, 00:09
Medlem
Hur ser ni på två bolag, ett noterat i Sverige (SEK) ett noterat i USA (USD), båda är i övrigt identiska bolag med intäkter ifrån hela världen, deras kostnads-sida är också spridd över hela världen men har en liten bias mot sin hemma-marknad. Om USDSEK rör sig 30% uppåt under ett halvår, hur kommer börsen på kort-, medel- och lång sikt värdera dessa bolag om det innan den 30%:iga uppgången var värda lika mycket?
Citera
2015-01-26, 07:16
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Hur ser ni på två bolag, ett noterat i Sverige (SEK) ett noterat i USA (USD), båda är i övrigt identiska bolag med intäkter ifrån hela världen, deras kostnads-sida är också spridd över hela världen men har en liten bias mot sin hemma-marknad. Om USDSEK rör sig 30% uppåt under ett halvår, hur kommer börsen på kort-, medel- och lång sikt värdera dessa bolag om det innan den 30%:iga uppgången var värda lika mycket?

Det kan jag svara på. Det beror på ägarstrukturen i bolagen och var huvudomsättningen i aktien sker och i vilken valuta som är deras hemmavaluta. Eftersom jag redan i mars 2014 positionerade mig för en starkare dollar ökade jag mina innehav i amerikanska aktier vilka hade hela den globala marknaden att verka i.

Pfizer som finns att köpa på börsen i Stockholm. Noterad i svenska kronor men skuggar noteringen i dollar i USA. Kolla utvecklingen det sista året och ni ser hur dollarkursen dopar och förstärker kursvinsten i svenska kronor. Hade aldrig ägt rum om huvudnoteringen och delägarnas hemmavaluta vore i Sverige.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/28219/pfizer

Ett typexempel var McDonalds som historiskt gynnats av en svag dollar. I näste skede drabbas de av den starka dollarn när deras internationella vinster räknas om till dollar och uttryckt i den valutan faller då tillväxten och detta är vad som gjorde att jag lämnade MCD i augusti 2014 och gick in i Kimberly-Clark. Innan dess surfade man med på dollarförstärkningen.

Nu har även de drabbats av sämre tillväxt och vinstvarnat av samma orsaker och då vill jag främst ha innehav riktade direkt mot den inhemska amerikanska marknaden. Därav intresset för Domino Pizza. I övrigt företag som Realty Income, Omega Helthcare, eller obligationer utgivna av amerikanska städer och delstater BFK.

I nästa steg när konjukturen tar fart blir det svenska exportföretag som gynnas av en stark dollar.
Autoliv, Hexpol, eller Vitrolife. Under tiden övervintrar man i företag som Wallenstam, ICA eller Axfood. Vid en starkare konjuktur går man in i oljeföretag och då menar jag naturligvis inte oljeprospekteringsbolag.

Det finns som sagt en tanke och filosofi bakom mina innehav. Enligt andra i tråden är det naturligvis fusk att agera på detta sätt...*suck*

Annars kan man ha Novo Nordisk, Mastercard eller Coca-Cola (KO) som är en kombination av alla scenarion jag nyss räknade upp.
Senast redigerad av Rektangel 2015-01-26 kl. 07:43.
Citera
2015-01-26, 07:37
Medlem
Rektangels avatar
Att inte ta med makro och göra en omvärldsanalys är ren dumhet.

Det är som att inte ta på sig kläder efter årstid och väder ute utan tar på sig samma kläder året runt och bli förvånad över att man blir blöt när det regnar och fryser när det är kallt.

Det fick jag lära mig i det militära. Det finns aldrig nåt som heter dåligt väder utan det kallas fel klädsel. Tack för den insikten gamle fanjunkare.
Senast redigerad av Rektangel 2015-01-26 kl. 07:46.
Citera
2015-01-26, 08:04
Medlem
Ordnat efter storlek på innehav, skrivit hur det gått sedan jag köpt (Alla utom 1 köpt 2015)

Danske Invest Global Index +5,4%
SPP Aktiefond USA +5,4%

Pandora (Pndora) -7,1%
Brighter (Brig) +8,9%
Africa Oil (AOI) -1,4%
Apple (AAPL) +7,9%
Achillion Pharmaceuticals (ACHN) +32,0%
International Business Machine (IBM) -0,1%
Alliance Fiber Optic Products (AFOP) +28,7%
Elekta (EKTA B) +8,8%
Kancera (KAN) -13,5%
Net Entertainment (NET B) +0,7%
-------------------------------------------
+6,12
Citera
2015-01-26, 10:10
Bannlyst
Fördelat om, mer fonder och mindre aktier.

Avanza Zero 20%
SPP aktiefond usa 20%
Swedbank Robur Asienfond 20%
Carnegie Indienfond 20%
Clinical Laserthermia B 20%

Tror starkt på CLS, har ett bra gav dessutom på under 9kr.
Citera
2015-01-26, 14:14
Medlem
utan.att.stannas avatar
15,5% handelsbankens it fond
15,5% Danske invest global index
15,5% Spiltan aktienfond investmentbolag
8% Avanza zero
7,7% Swedbank robur medica
7,7% Swedbank robur Asien fond
7,7% Carnegie Indien Fond
7% Superfonden Norge index
6,7% Länsförsäkringar fastighetsfond
5,7% Didner o Gerge Sverige småbolagsfond
4,6% Ratos B
2,1% Superfonden Danmark index
0,7% SPP Europa fond

Tokigt, knepigt eller andra tankar? Fick slänga in superfonderna efteråt så nu stämmer inte procenten exakt....
Sparhorisont är väl kanske 3-7 år skulle jag höfta med. Utan stress , blir det en dipp, kan det få gå 10 år.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2015-01-26 kl. 14:25.
Citera
2015-01-26, 16:18
Medlem
Cloetta 8 %
Hennes & Mauritz 9%
ICA Gruppen 7%
Unibet 8%

ROBUR IND ASIEN 20%
ROBUR MIXIND SV 18%
SPP USA 21%

9% Det jag tänker lägga på en ny aktie, hade tidigare Swedbank, men tror de kommer falla lite grann de närmaste dagarna. Vad tycker ni jag ska lägga dessa 9% på?
Citera
2015-01-26, 17:22
Medlem
WeeMaans avatar
Kone Oyj 16,5%
Google 15,1%
Thin Film Electronics 13,3%
Pricer 12,7%
Solarcity 12,4%
Qliro Group 12,2%

Likvid 17,8%

Byter dock innehav ganska ofta, men så här ser det ut nu.
Blir även en del swingtrading på DAX och SPX med mini-futures, men har inte någon position nu just.

Utveckling 2013 +42%, 2014 +20%, hittills i år +12,7%.
Citera
2015-01-26, 20:44
Medlem
Wladmircosiss avatar
För tillfället 39% aktier, 36% fonder och 25% likvid.

Aktier
ABB Ltd
Aerocrine B
ASSA ABLOY B
Betsson B
Cloetta B
ICA Gruppen
Lundin Petroleum
MQ Holding
NCC B
SkiStar B
Trelleborg B

Fonder
AMF Balansfond
AVANZA ZERO
Handelsbanken Asienfond
Skandia Time Global
Swedbank Robur Indexfond USA

+15% förra året.

Kom gärna med konstruktiv kritik!
Senast redigerad av Wladmircosis 2015-01-26 kl. 20:48.
Citera
2015-01-26, 20:55
Medlem
Tuktads avatar
Hej!

Här är min portfölj som jag ser som ett långsiktigt sparande (minst 10 år).
Kom gärna med feedback!

Hennes & Mauritz 43,3%
Handelsbanken 15,2%
Investor 9,7%
Industrivärden 9,0%
Cloetta 6,3%
Starbreeze 4,3%
Net Entertainment 3,1%

Saldo 9,1%

Uppskattar som sagt feedback! Jag skulle också gärna ta emot tips på buffertsparande. Detta är något jag failar ganska duktigt på. Sparar mycket långsiktigt men glömmer lätt buffertsparandet. Hur gör ni?

Citera
2015-01-26, 21:43
Medlem
Wildsomes avatar
Investor 29%
Ortoma 22%
Fingerprint Cards 18%
SEB 12,5%
Sandvik 10%
WntResearch 8,5%

Kryddig och god. Syftar att göra Ortoma till min största post, den här portföljen innehåller inga pengar jag *behöver* utan bara pengar jag ska resa för. Går Ortoma bra, som jag helhjärtat tror efter att ha gått igenom en hel del av företagets material, så blir det en fin resa. Går det inte så bra så får jag jobba i sommar istället, det är inte fy skam det heller!

Det enda företaget jag verkligen inte tror på är Fingerprint, de vill jag komma ur så fort som möjligt. WntResearch är också lite väl temperamentsfylld för min smak, får se hur det blir med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in