2015-02-22, 12:00
  #4237
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Fast i ärlighetens namn står det prövningslägenheternas läge, eller hur? Det finns synnerligen trevliga delar av Sumpan med en innerstadsliknande miljö och mycket god kollektivtrafik. Sen finns ju Rissne och Hallonbergen också.
Sumpan har lyft enormt och statusen på området stiger snabbt, Hallonbergen är dock en annan femma och Rissne lite mittemellan.
Gamla Sumpan har numera gott om tjänstemannajobb med Swedbank som största arbetsgivare, men gamla Vreten är fullt av företag med rätt välbetalda anställda.

Mariehällsområdet har transformerats och området kring Bällstaån är riktigt mysigt.
Citera
2015-02-22, 16:01
  #4238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja jävlar vad dålig plats det är att bo på med usla kommunikationer och service. Finns ju varken t-bana, tvärbana eller pendeltåg och det tar minst tre timmar till city.

Eller kanske inte...

Åk till sumpan sen tänk "Fan det här kunde ju lika gärna varit innerstaden" och jämför innerstaden med det som finns i sumpan.
Citera
2015-02-22, 16:02
  #4239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Fast i ärlighetens namn står det prövningslägenheternas läge, eller hur? Det finns synnerligen trevliga delar av Sumpan med en innerstadsliknande miljö och mycket god kollektivtrafik. Sen finns ju Rissne och Hallonbergen också.

Det finns typ 2 gator som kan liknas med "innerstaden" och dom är kanske 100m långa. Då kan man säga att "Alla orter med ett centrum och pendel/t-bana/tvärbana kan liknas med innerstaden". Ja rissne och hallonbergen är ju helt vad folk skulle kalla östermalm speciellt när det är white flight från alla områden med mycket invandrare, rissne och hallonbergen råkar vara så förlorade att inte ens anticimex med eldkastare skulle kunna rensa områdena.
__________________
Senast redigerad av Kratatch 2015-02-22 kl. 16:06.
Citera
2015-02-22, 20:00
  #4240
Medlem
Madagascars avatar
Enligt rapport nyss byggs just nu 40 handelsplatser/köpcentrum i Sverige just nu. T ex byggs nordens största köpcentrum vid Friends arena i solna. Vem efterfrågar den!? Knappast handlarna i det befintliga Solna centrum. Vidare handlade rapports inslag om att eftersom folk handlar mer på nätet så borde behovet av köpcentrum totalt minska.

Det är något som är skumt i att det byggs köpcentrum som det redan finns gott om men inte bostäder som det är brist på.
Citera
2015-02-22, 21:06
  #4241
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Enligt rapport nyss byggs just nu 40 handelsplatser/köpcentrum i Sverige just nu. T ex byggs nordens största köpcentrum vid Friends arena i solna. Vem efterfrågar den!? Knappast handlarna i det befintliga Solna centrum. Vidare handlade rapports inslag om att eftersom folk handlar mer på nätet så borde behovet av köpcentrum totalt minska.

Det är något som är skumt i att det byggs köpcentrum som det redan finns gott om men inte bostäder som det är brist på.

Inte ett dugg skumt, tvärtom logiskt.

Köplador = Fri hyra.
Bostad = Ofri hyra.
Citera
2015-02-22, 21:23
  #4242
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Inte ett dugg skumt, tvärtom logiskt.

Köplador = Fri hyra.
Bostad = Ofri hyra.
Utveckla gärna.

Konstiga förutsättningar som gör det mer gynnsamt för byggbolagen att bygga köplador i förhållande till bostäder bör åtgärdas. Som sagt - det är ingen brist på köplador men det är brist på bostäder. Någonting fungerar uppenbarligen inte.
Citera
2015-02-23, 06:14
  #4243
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det finns typ 2 gator som kan liknas med "innerstaden" och dom är kanske 100m långa. Då kan man säga att "Alla orter med ett centrum och pendel/t-bana/tvärbana kan liknas med innerstaden". Ja rissne och hallonbergen är ju helt vad folk skulle kalla östermalm speciellt när det är white flight från alla områden med mycket invandrare, rissne och hallonbergen råkar vara så förlorade att inte ens anticimex med eldkastare skulle kunna rensa områdena.

Jag menade inte att Rissne och Hallonbergen skulle vara innerstadslikt...tvärtom.
Citera
2015-02-23, 07:51
  #4244
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Galet. Verkar som att hovrättens representanter aldrig har varit i Sumpan. Någonsin.




Hahahahaha, Ja jävlar. Någon har verkligen inte vart i sumpan.

Det som är galet är tanken att en myndighet ska avgöra vad som är ett rimligt pris genom att värdera kvalitéer.

Detta är högst subjektivt och värderas därför bäst av marknaden. Är det dyrare än du anser det är värt söker du dig någon annan stans.
Citera
2015-02-23, 12:38
  #4245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Utveckla gärna.

Konstiga förutsättningar som gör det mer gynnsamt för byggbolagen att bygga köplador i förhållande till bostäder bör åtgärdas. Som sagt - det är ingen brist på köplador men det är brist på bostäder. Någonting fungerar uppenbarligen inte.
Finns inga regleringar när det gäller hyressättningen för lokaler som ska användas för kommersiellt bruk. Man får helt enkelt betala det som marknaden anser att lokalen är värd.
Citera
2015-02-23, 13:42
  #4246
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Åk till sumpan sen tänk "Fan det här kunde ju lika gärna varit innerstaden" och jämför innerstaden med det som finns i sumpan.

Det är inte vad det handlar om. Snarare sätts hyrorna till viss del efter utbud av service och kommunikationer. Och närmaste hyresrätter att jämföra med blev visst sthlms innerstads hyresrätter. Dock med relativt låga hyror pga det sinnessjuka bruksvärdessystemet.
Citera
2015-02-23, 13:47
  #4247
Medlem
http://www.sabo.se/aktuellt/nyheter_s/2015/feb/Documents/150130%20Dom%20ortsbegreppet%20Svea%20Hovr%C3%A4tt .pdf

Skall verkligen hyrorna på Östermalm plötsligt inte ligga högre än de i Sundbyberg ?
Vi kan se fram emot ett rejält hyreshöjningsrally.

Skulle f ö vara intressant med lite koll på vilka av de angivna hyresgästerna som
skulle få det så svårt att de tvingas flytta. Om alla faktiskt råkar ha en hygglig
standard men inte vill göda fastighetsägaren mer än nödvändigt uteblir ju ändå
den omflyttning som så många finner eftersträvansvärd. Däremot kommer de här
människorna att KONSUMERA MINDRE och sådant är ju väldigt bra för tillväxten ...
Citera
2015-02-23, 13:50
  #4248
Medlem
http://omvarldsbevakning.byggtjanst.se/PageFiles/107296/Hyresnamnden%2019%20apri%202013.pdf?epslanguage=sv

En av jämförelsefastigheterna förekom i ovanstående mål. Men här förlorade väl
fastighetsägaren. Förekom en hel del i lokalnyheterna när fallet var aktuellt.

Hittade inte något liknande gällande Postiljonen 16 på Ringvägen 21, Södermalm.

Hur som helst, för snikna bostadsrättsföreningar, t ex sådana som nyligen tillkommit
vid bortskänkandet av allmännyttan i Stockholms innerstad, kommer det nu att
finnas strålande möjligheter att bli av med s k resthyresgäster. Gentrifiering !
__________________
Senast redigerad av Fastbuckfreddie 2015-02-23 kl. 13:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in