2015-02-21, 16:19
  #4225
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/hyresgaster-drabbas-av-chockhojning_4350657.svd#xtor=AD-500-%5Bsvd%5D-%5Btf_huvudspalt_1502%5D-%5Bin tegration%5D-%5Baftonbladet%5D-%5Bettan%5D-%5B29%5D

Det verkar som om att bruksvärdessystemet är genomfört trots allt.
Det borde väl glädja "Kurt-sune"...


Det verkar ha skett en normalisering, vilket är bra för hyresmarknaden och alla som står utanför.
Citera
2015-02-22, 06:04
  #4226
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Sverige är fantastiskt. Men alliansen kommer inte tillbaks till makten. Det kommer att stå mellan Sd och de allra rödaste.

Alliansen kommer att komma tillbaka till makten hand i hand med SD. Det är mitt säkraste stalltips för 2018. Det är faktiskt den regering vi skulle ha haft idag om det inte vore för Ruinfältet och Decemberöverenskommelsen.


Det är inte bara Sumpan det gäller, det gäller alla kommuner i Stockholmsområdet.
Citat:
Istället anser Svea Hovrätt att Stockholmsområdet ska ses som en och samma marknad. Detta kan alltså få konsekvenser för hela Stockholmsområdet på sikt.
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/hyresgaster-drabbas-av-chockhojning_4350657.svd#xtor=AD-500-%5Bsvd%5D-%5Btf_huvudspalt_1502%5D-%5Bin tegration%5D-%5Baftonbladet%5D-%5Bettan%5D-%5B29%5D

Frågan är nu var Stockholmsområdet tar slut. Vilka kommuner ingår och vilka ingår inte?
__________________
Senast redigerad av infidel 2015-02-22 kl. 06:11.
Citera
2015-02-22, 07:19
  #4227
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Alliansen kommer att komma tillbaka till makten hand i hand med SD. Det är mitt säkraste stalltips för 2018. Det är faktiskt den regering vi skulle ha haft idag om det inte vore för Ruinfältet och Decemberöverenskommelsen.


Det är inte bara Sumpan det gäller, det gäller alla kommuner i Stockholmsområdet.


Frågan är nu var Stockholmsområdet tar slut. Vilka kommuner ingår och vilka ingår inte?

Norrtälje, Österåker, Södertälje och Nynäshamn ingår ej i storstockholm.
Men, om det är storstockholm är det många kommuner, även långt bort, bla Haninge och Vallentuna.

Knappast förvånande, priserna är inte SÅÅ långt från innerstaden, däremot Östermalm är ju klart dyrare, gissar även vissa områden på Södermalm, typ Mosebacketorg.

Släpps hyrorna helt i Stockholm så är det något nytt, smått revolutionerande tom.
Nu gäller det bara att man släpper byggandet helt fritt (kommer ej att ske tyvärr).
__________________
Senast redigerad av Malingin 2015-02-22 kl. 07:25.
Citera
2015-02-22, 07:36
  #4228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Är det inte en idé att införa samma system som Finland har? De privata hyresvärdarna får sätta vilka hyror de vill men samtidigt tillhandahåller det offentliga ett begränsat antal lägenheter för personer som aldrig kommer kunna få ett kontrakt genom det privata. Dessa lägenheter är svåra att få men hyran är subventionerad och man kan aldrig bli av med kontraktet om man inte missköter sig. Sen detta infördes på 90-talet har bostadsmarknaden i Finland förbättrats avsevärt så jag ser bara fördelar med det, de enda som kommer gnälla är väl de som inte längre kommer kunna betala 6500 för en trea på Östermalm.

Med andra ord, dyrare bostad för Svensken och invandraren kommer få lättare att få bostad. Ja vilken bra idé.

De som betalar 6500 för en 3a på Östermalm har inte fått bostaden via vanliga kön iaf och oftast är det tjänstebostäder.
Citera
2015-02-22, 07:38
  #4229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Vilken stad bör man söka sig till för att få en hyresrätt relativt lätt? Helst inte Norrland.

Bagdad?
Citera
2015-02-22, 07:43
  #4230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/hyresgaster-drabbas-av-chockhojning_4350657.svd#xtor=AD-500-%5Bsvd%5D-%5Btf_huvudspalt_1502%5D-%5Bin tegration%5D-%5Baftonbladet%5D-%5Bettan%5D-%5B29%5D

Det verkar som om att bruksvärdessystemet är genomfört trots allt.
Det borde väl glädja "Kurt-sune"...

Galet. Verkar som att hovrättens representanter aldrig har varit i Sumpan. Någonsin.


Citat:
Hovrätten konstaterar att prövningslägenheterna i Sundbyberg får anses ha minst lika god tillgänglighet till transporter, restauranger och affärer som vad jämförelselägenheterna på Kungsholmen och Ringvägen har.

Hahahahaha, Ja jävlar. Någon har verkligen inte vart i sumpan.
Citera
2015-02-22, 08:36
  #4231
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Galet. Verkar som att hovrättens representanter aldrig har varit i Sumpan. Någonsin.

Hahahahaha, Ja jävlar. Någon har verkligen inte vart i sumpan.
Det blir onekligen absurd humor när den faktor som konsumenten värderar högst, läget, inte får värdesättas i den planekonomiska mallen.
Citera
2015-02-22, 08:37
  #4232
Medlem
Hårbolls avatar
För övrigt vill jag rekommendera följande text av Lennart Weiss, kommersiell direktör bygg- och fastighetsbolaget Veidekke.

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/politikerna-foerstar-inte-bostadsfragan-13648

Citat:
I början på 1990-talet avskaffades den svenska sociala bostadspolitiken, och det skedde helt utan debatt. Nu står vi inför uppgiften att uppfinna den på nytt. Men det blir inte lätt, eftersom politikerna har tappat greppet om bostadsfrågan.
Citera
2015-02-22, 08:52
  #4233
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
För övrigt vill jag rekommendera följande text av Lennart Weiss, kommersiell direktör bygg- och fastighetsbolaget Veidekke.

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/politikerna-foerstar-inte-bostadsfragan-13648

...och då väntar vi med (o)spänning på kurt-sunes kommentar på det.
Citera
2015-02-22, 08:55
  #4234
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Galet. Verkar som att hovrättens representanter aldrig har varit i Sumpan. Någonsin.




Hahahahaha, Ja jävlar. Någon har verkligen inte vart i sumpan.

Fast i ärlighetens namn står det prövningslägenheternas läge, eller hur? Det finns synnerligen trevliga delar av Sumpan med en innerstadsliknande miljö och mycket god kollektivtrafik. Sen finns ju Rissne och Hallonbergen också.
Citera
2015-02-22, 09:19
  #4235
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Det blir onekligen absurd humor när den faktor som konsumenten värderar högst, läget, inte får värdesättas i den planekonomiska mallen.

Kan inte låta bli att lipa lite över påståendet om läget som den av konsumenten högst värderade faktorn. Jag skulle vilja påstå att det endast är sant när det underförstått föreligger en viss minsta nivå på boendets standard. Det är inte heller riktigt klart vad "läge" egentligen omfattar. Det är med matematikerns ord inte väl definierat. Är det väderstreck och fönsternas placering? GPS-koordinaterna? Inkluderar det den sociala miljön som omger boendet, eller är det en geografisk fråga endast? Eller all of the above? D.v.s. kanske allt utom standard på lägenhet och hyrans storlek? För den som saknar fantasi och inte kan omvandla invändningar till konkret exempel så kan man titta på områden som Kista och Tensta där det nu byggs mycket lyxiga boenden. Brf-erna är redan såda, till höga priser. Är det läget man värderar? Om det vore hyresrätter?

Det är också tveksamt att öht våga sig på resonemang kring "läge" och konsumentens "värdering", när vi inte har en marknad som visar hur konsumenterna värderar. Med det menar jag att "värdera" kan inte mätas genom en sifo-fråga på telefon. Det är bara genom betalningsvilja vi kan se värderingen. Jag avser hyresrätter här. Och tittar man på brf-marknaden idag så tror jag ett påstående om läge-värderas-högst är mycket tveksamt. Det gäller en del av köparna - de med mycket god ekonomi. Men för det stora flertalet så är förvärvet helt styrt av den egna betalningsförmågan. Eller kanske snarare bankens uppfattning om betalningsförmåga. Låna så mycket du får, skjut till det egna kapital som finns. Var hamnar jag på kartan? Ungefär så.

Ovan är inte skrivet i sten men jag anser att man kan problematisera frågan lite mer än att begreppet bara susar förbi som en självklarhet.
Citera
2015-02-22, 11:37
  #4236
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Galet. Verkar som att hovrättens representanter aldrig har varit i Sumpan. Någonsin.




Hahahahaha, Ja jävlar. Någon har verkligen inte vart i sumpan.

Ja jävlar vad dålig plats det är att bo på med usla kommunikationer och service. Finns ju varken t-bana, tvärbana eller pendeltåg och det tar minst tre timmar till city.

Eller kanske inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in