2015-02-21, 19:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Det synes vara en utbredd missuppfattning att regel 1.03 och brottet "hets mot folkgrupp" är tänkt att träffa varje nedsättande, kränkande eller förnedrande omdöme om andra människor. Så är långt ifrån fallet.

Nej, men det är givet att människor har svårt att förstå vad som gäller, därför att luddigheten och osäkerheten kring vad som är tillåtet är inbyggt i formuleringarna av lagen och därmed av regel 1.03.

Eftersom det är logiskt oförenligt med att samtidigt ha åsiktsfrihet och förbud mot att uttrycka en åsikt är det också omöjligt att undvika att människor som blir lovade åsiktsfrihet och "yttrandefrihet på riktigt" med rätta protesterar och finner det obegripligt när deras åsikter censureras och de blir satta i fängelse för att ha betett sig just på det sätt dessa begrepp utlovar - vare sig de används av juridiken eller Flashbacks regelverk .
Citera
2015-02-21, 19:46
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, men det är givet att människor har svårt att förstå vad som gäller, därför att luddigheten och osäkerheten kring vad som är tillåtet är inbyggt i formuleringarna av lagen och därmed av regel 1.03.

Eftersom det är logiskt oförenligt med att samtidigt ha åsiktsfrihet och förbud mot att uttrycka en åsikt är det också omöjligt att undvika att människor som blir lovade åsiktsfrihet och "yttrandefrihet på riktigt" med rätta protesterar och finner det obegripligt när deras åsikter censureras och de blir satta i fängelse för att ha betett sig just på det sätt dessa begrepp utlovar - vare sig de används av juridiken eller Flashbacks regelverk .

Vi vill lika lite som dig har 1.03 regeln men nu finns den och vi gör vad vi kan för att hålla en jämn och rättvis bedömning. Eller har du fall där du tycker att så inte är fallet?
Citera
2015-02-21, 21:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Vi vill lika lite som dig har 1.03 regeln men nu finns den och vi gör vad vi kan för att hålla en jämn och rättvis bedömning. Eller har du fall där du tycker att så inte är fallet?

Jag vet inte, för jag kan inte se vilka inlägg som censurerats bort och inte heller hur diskussionerna gått eller bedömningen till sist gjorts. Jag kan gissa eftersom jag varit mod, men vanliga användare saknar möjligheten att bedöma det. Jag är medveten om att de flesta mods och admin inte vill ha regeln. Som jag sagt i flera sammanhang sagt både till Admin och på forumet är jag då följaktligen lite förvånad över hur hårt man då ändå försvarar regeln
Citera
2015-02-21, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Många trådar (särskilt I&I och Kändisskvaller) kryllar av rasistiska och hotfulla inlägg som får stå kvar. Flashback är som bekant under attack nu från gammelmedia (med AB i spetsen) med hänvisning till "näthatet" som florerar här.

Varför ger FB yttrandefrihetens fiender i gammelmedia öppet mål? Varför ser inte Flashbacks moderatorer till att diskussionerna hålls rena från inlägg som strider mot reglerna 1.03 0ch 1.08?
Är det p.g.a. överbelastning FB gräver sin egen grav?

FB:s regler https://www.flashback.org/regler

1.03. Hets mot folkgrupp
Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

1.08. Hot och personangrepp
Grova personangrepp, trakasserier, hot eller förtäckta hot riktade mot andra användare är förbjudet.

Jag vet inte... jag har anmält när jag har fått mordhot från SD-packet/högerpacket och då har de blivit bestraffade.
Citera
2015-02-21, 23:47
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Jag vet inte, för jag kan inte se vilka inlägg som censurerats bort och inte heller hur diskussionerna gått eller bedömningen till sist gjorts. Jag kan gissa eftersom jag varit mod, men vanliga användare saknar möjligheten att bedöma det. Jag är medveten om att de flesta mods och admin inte vill ha regeln. Som jag sagt i flera sammanhang sagt både till Admin och på forumet är jag då följaktligen lite förvånad över hur hårt man då ändå försvarar regeln

Här skulle man ju önska att det gick att hitta en lösning så att raderade inlägg och motivering till radering kunde bli offentlig. Egentligen borde alla omröstningar kunna vara offentliga men hur fan gör man då med 1.06, 1.08? Det är ju inte helt enkelt men jag är absolut för en ökad transparens där alla som vill kan följa modereringen.
Citera
2015-02-22, 00:13
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Desto större anledning att försöka sätta sig en smula djupare in i saken innan man blint tar strid för tesen att tillämpningen av 1.03 är släpphänt.
Citat:
Jag vet att du inte tycker om 1.03, men trådens protester rör inte fällningar utan påstådda uteblivna fällningar.
Citera
2015-02-22, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Drozd har alldeles rätt. Finns 1.03 regeln ska den efterlevas o inte tolkas fullständigt helliberalt.
Korrekt. Har man inte tänkt använda en regel ska den tas bort. Allt annat skapar förvirring. Så som regeln används idag är den där i stort sett för syns skull. Jag tror inte man vinner något på det. Vill man visa övriga samhället att man tar hets mot folkgrupp på allvar, måste man också tillämpa det man skrivit. Struntar man i vad övriga samhället tycker formulerar man hellre regeln på nytt så att den motsvarar hur den används.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Kritiken delvis missriktad. Det du efterfrågar existerar redan inom regelverket.

1) Begår man regelbrott upprepade gånger blir man förr eller senare avstängd.
2) Vaddå "liten flagga"? Givetvis ser vi om en någon har många varningar då detta ligger till grund för bedömning avseende ohörsamhet.
3) Tillsist, det du bedömer som regelbrott behöver nödvändigtvis inte vara ett regelbrott och om en RP resulterar i åtgärd stannar detta mellan oss och den vars inlägg rapporterades.

Så, vad vill du konkret ska förändras?
Om det du skriver ska fungera är det en förutsättning att varningar också delas ut, vilket väldigt ofta inte sker när det gäller brott mot 1.03.
Citera
2015-02-22, 00:40
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Av vilket skäl vill mods inte ha 1.03 regeln? Är det bara för att den svårtolkad (HusvagnSvensson har rätt om det ologiska i konstruktionen...) eller är det för man tycker det är ok med den värsta rasistsmörjan som man då o då stöter på på FB?
Citera
2015-02-22, 01:52
Medlem
ischs avatar
Citat:
Av vilket skäl vill mods inte ha 1.03 regeln? Är det bara för att den svårtolkad (HusvagnSvensson har rätt om det ologiska i konstruktionen...) eller är det för man tycker det är ok med den värsta rasistsmörjan som man då o då stöter på på FB?

Du tror väl inte att någon skulle få för sig att skriva under på att man är ok med något som du omnämner som smöja? Problemet med lagen runt HMF är att den är luddig och okonsekvent. En grund som inte är optimal att bygga en regel för yttrandefrihet på.
Senast redigerad av isch 2015-02-22 kl. 10:24.
Citera
2015-02-22, 05:15
Bannlyst
Citat:

Det är en rättighet att vara rasist, ja, verbalt, om andra, inte direkt till dem, för då är det förolämpning, ofredande etc. Sveriges lagstiftare fattar inte eller, troligare, skiter i att verklig yttrandefrihet innebär att HMF måste bort.
Citera
2015-02-22, 10:44
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
För mig är det ganska enkelt. Lagen om HMF är en gummiparagraf som används för att förbjuda vissa åskter. Den är inte heller konsekvent. Det finns alldeles utmärkta lagar som reglerar t ex olaga hot och så vidare. Lagen om HMF står i rak motsats till yttrandefrihet.
Citera
2015-02-22, 11:00
Medlem
HerroFruBolls avatar
Ett närliggande o aktuellt problem är hur långt man får gå i tal o skrift när det gäller att "hata" eller kritisera en religion o dess heliga symboler som profeten o.s.v. Vi vill ju inte att FB:s redaktion, om det funnes någon, eller server, ska utsättas för väpnat attentat...
Jag antar att den frågan också ska besvaras med tolkning av 1.03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in