2015-02-21, 10:30
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag ifrågasätter inte dina juridiska kunskaper, inte heller anser jag att FB:s moderatorer är lata. Jag inser självfallet att mods inte kan granska störtfoden av inlägg. Vad jag anser är att FB:s moderatorer kunde vara betydligt hårdare när det gäller att radera rasistiska och hotfulla inlägg (ffa i I&I) i det enda syftet att inte ge FB:s alla fiender ett öppet mål att attackera forumet (som de naturligtvis gör av andra skäl än de angivna "näthatet"). Bara det, inget annat....
Vad som är viktigt att förstå är att det är fullt tillåtet enligt regelverket att hata och vara rasistisk. Näthat i sig är inte heller olagligt. Man får näthata hur mycket man vill om man håller sig inom det regelverk som finns, svårare är det inte.
Citera
2015-02-21, 13:13
Medlem
HerroFruBolls avatar
Drozd har alldeles rätt. Finns 1.03 regeln ska den efterlevas o inte tolkas fullständigt helliberalt. Att FB just nu är ute o valsar i medierna är alls ingen positiv reklam o beror enbart på slapp regeltillämpning.
Förvisso kan debattörer göra sig ansträngningen att rapportera mer också.
Citera
2015-02-21, 13:32
Medlem
cunthunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Drozd har alldeles rätt. Finns 1.03 regeln ska den efterlevas o inte tolkas fullständigt helliberalt. Att FB just nu är ute o valsar i medierna är alls ingen positiv reklam o beror enbart på slapp regeltillämpning.

Jag håller faktist med, kan man inte föra en saklig debatt angående baksidan av den invandring vi har idag kan man lika gärna hålla käften. Det är enkelt att få fram sin åsikt utan att bryta mot reglerna.

Men då måste ju admins bli hårdade mot dessa regelbrott.

Att samma användare i tråd efter tråd kan kalla alla svenskar pedofiler eller alla somalier för äckliga negrer är ju sjukt. Har en person missbrukat reglerna gång på gång bör den förlora sina rättigheter att använda flashback.

Jag har anmält användare som i 10 trådar samtidigt bryter mot reglerna. Personen får sina inlägg borttagna men hen fortsätter. Kan inte moderatorer ha lite extra koll på de som gång på gång begår regelbrott ? Sätt en liten flagga på de propagandister som ständigt begåt regelbrott..
Citera
2015-02-21, 14:16
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunthunter
Jag håller faktist med, kan man inte föra en saklig debatt angående baksidan av den invandring vi har idag kan man lika gärna hålla käften. Det är enkelt att få fram sin åsikt utan att bryta mot reglerna.

Men då måste ju admins bli hårdade mot dessa regelbrott.

Att samma användare i tråd efter tråd kan kalla alla svenskar pedofiler eller alla somalier för äckliga negrer är ju sjukt. Har en person missbrukat reglerna gång på gång bör den förlora sina rättigheter att använda flashback.

Jag har anmält användare som i 10 trådar samtidigt bryter mot reglerna. Personen får sina inlägg borttagna men hen fortsätter. Kan inte moderatorer ha lite extra koll på de som gång på gång begår regelbrott ? Sätt en liten flagga på de propagandister som ständigt begåt regelbrott..
Kritiken delvis missriktad. Det du efterfrågar existerar redan inom regelverket.

1) Begår man regelbrott upprepade gånger blir man förr eller senare avstängd.
2) Vaddå "liten flagga"? Givetvis ser vi om en någon har många varningar då detta ligger till grund för bedömning avseende ohörsamhet.
3) Tillsist, det du bedömer som regelbrott behöver nödvändigtvis inte vara ett regelbrott och om en RP resulterar i åtgärd stannar detta mellan oss och den vars inlägg rapporterades.

Så, vad vill du konkret ska förändras?
Citera
2015-02-21, 14:56
Medlem
ischs avatar
Citat:

Så vi skall anpassa forumets regler efter vad som anses vara populärt hos de stora mediahusen just nu?
Citera
2015-02-21, 15:00
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Så vi skall anpassa forumets regler efter vad som anses vara populärt hos de stora mediahusen just nu?
Till o börja med räcker det att tillämpa reglerna striktare, de behöver inte anpassas ytterligare..
Citera
2015-02-21, 15:10
Medlem
ischs avatar
Citat:
Till o börja med räcker det att tillämpa reglerna striktare, de behöver inte anpassas ytterligare..

Dvs du vill att gammelmedia skall styra hur vi sköter vårt modererade. Nej tack säger jag. Dock så tycker jag att du och alla andra skall rapportera de inlägg som man anser bryter mot reglerna. Är man osäker på hur vi ser på reglerna så finns det en förtydligande text under varje regel på regelsidan https://www.flashback.org/regler .
Senast redigerad av isch 2015-02-21 kl. 15:13.
Citera
2015-02-21, 15:18
Medlem
CharlieMartels avatar
Citat:
Det blir väl en slags "efterhandsmoderering" framöver i enlighet med dom reglerna.

När Aftonbladet tycker att det går för långt släpper man ett nytt rykte om att man sitter på ny databas och vips lugnar dom mest hetlevrade ner sig. Och en del försvinner för alltid.
Citera
2015-02-21, 15:50
Medlem
Hur gör ni moderatorer när ni delar upp trådarna mellan er? Jag antar att regelbrotten som inte modereras bort mest förekommer i jättelånga trådar som växer fort. Kunde man inte ha något program som "portionerar ut" trådarna eller inläggen mellan moderatorerna så att inte en tråd modereras två gånger medan en annan glöms bort? Det och att ha fler moderatorer kanske kunde var en lösning?
Citera
2015-02-21, 16:02
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:

Fast det är bara att inse att vill MSM hitta något negativt om FB så kommer man göra det oavsett. Pedofili, skvaller, droger, prostitution och allt annat som debatteras är ju alla tacksamma ämnen att blåsa upp på löpsedlarna.

Så skit i vad medioterna anser, vi ska ändå aldrig sträva efter att bli tillräckligt rumsrena för att ta plats i finrummet. Skitrummet kanske är mer passande.
Citera
2015-02-21, 16:16
Moderator
Lobengulas avatar
Jag är en av moderatorerna i Integration och invandring som tas upp som ett problemforum i tråden.

Precis som andra redan sagt så är inte rasism olagligt, lika lite som nazism, nationalism, kommunism och feminism, det är alltså tillåtet att inte gilla en viss folkgrupp. Däremot så får man inte hetsa eller hota.

Jag tycker nog att det är en ganska bra nivå i I&I som håller sig inom lagens råmärken men givetvis kan vi missa inlägg som är över gränsen. Skicka gärna RP på inlägg som ni anser är tveksamma. Det går också utmärkt att skicka ett PM och fråga varför ett inlägg får stå kvar.

Men visst, det är ju betydligt högre i tak än på "tidningen vars namn inte får nämnas". Det får vara hur politiskt inkorrekta inlägg som helst så länge som det inte bryter mot någon regel. Många skribenter i I&I har en utmärkt förmåga att få fram sin åsikt i skrift utan att vara i närheten av 1.03.
Citera
2015-02-21, 18:14
Moderator
Gordon Blixts avatar
Det synes vara en utbredd missuppfattning att regel 1.03 och brottet "hets mot folkgrupp" är tänkt att träffa varje nedsättande, kränkande eller förnedrande omdöme om andra människor. Så är långt ifrån fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in