2015-02-20, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
En annan sitter bara och väntar på att Dala-Demokraten ska få kasta in handduken, trött på Greider och hans onyanserade surr.

Dalademokraten får minskat presstöd pga minskade prenumeranter. Tvingas sparka personal.

Lösning: Utbilda äldre hur man använder en dator.

www.journalisten.se/nyheter/dala-demokraten-blir-sjudagarstidning

Stor humor

Citera gärna några citat.
Citera
2015-02-20, 16:51
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Dalademokraten får minskat presstöd pga minskade prenumeranter. Tvingas sparka personal.

Lösning: Utbilda äldre hur man använder en dator.

www.journalisten.se/nyheter/dala-demokraten-blir-sjudagarstidning

Stor humor

Citera gärna några citat.

Jag tar väl och citerar det som bereder störst klang och jubel för läsarna av den här tråden:

Citat:
Hur ska ni hantera det minskade presstödet?

– Det finns bara en kostnad man kan påverka och det är personalkostnaden. Tyvärr kommer det att hända saker där, säger Bosse Andersson.

Citera
2015-02-20, 19:04
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsdoktor
Värdet av någonting vets bäst vid dess avsaknad. Kan
du komma på när du senast läste en artikel som överhuvudtaget var intressant i en lokaltidning? Som någon nämnt tidigare tror jag mycket på att det kommer vara en lokal amatörblogg. Det kommer nog finnas någon som vill göra den typen av arbete även om han inte får betalt. Alltså att han utför intervjuer och rapporterar om ovabliga händelser. Sedan blir extraordinära nyheter vidarerapporterade på ideologiskt vinklade megabloggar såsom Fria Tider.

Granskande reportage kommer att finnas kvar. Folk kommer vara intresserade av program som uppdrag granskning och Kalla Fakta, olika skandaler inklusive rättsliga sådana (Riktiga skandaler, inte Aftonbladet där man gör en höna av en fjäder). Vad menar du för övrigt med spökskrivare med revrajtare?

Det är inte journalistik per se som är fel, det är den degenerade och agendadrivna journalistik som tillåts dominera svensk press som är problemet.

Alla initiativ till en allsidigt granskande och konsekvensneutral bevakning av stora samhällsfrågor måste uppmuntras och precis därför måste stora delar av svensk journalistik motarbetas och svältas ut från inkomster, relevans och upprätthållandet av sin torftiga och samhällsskadliga åsiktskorridor.

Vad kan komma istället är en relevant och viktig fråga - FT och andra mindre websiter gör så gott de kan att rapportera med andra anslag än den gängse MSM har, men lokaljournalistik och rapportering i någon form behövs förstås i en demokrati.
Där är åtminstone jag nyfiken på vad som skulle kunna komma i stället för den döende pk- pressen som ju inte bara dör för att de bedriver opinionsbildande journalistik eller har en egen torftig agenda, utan främst för att deras produkt blir sämre och sämre och andra medier med snabbare och billigare distributionsformer konkurrerar ut dem.

Spökskrivare producerar anonyma TT notiser eller enspaltare som bara är billig och meningslös utfyllnad, utan kontext eller sammanhang - billigt och torftigt.
Och förstås noggrant anpassat till tidsandans postkulturmarxistiska identitetspolitik.

Revrajtande är för mig att man direktöversätter utländska nyheter eller händelser från sociala medier,från nätet eller från andra källor och publicerar det som en slags feature artikel eller klickgenererande eget material.
Senast redigerad av medelklassman 2015-02-20 kl. 19:10.
Citera
2015-02-20, 19:20
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen

Citat:
Många av dem är äldre, förra gången vi undersökte var snittåldern bland läsarna 69 år och den är förmodligen högre nu.

Snittåldern blir högre och högre och till slut trillar de av pinnen om man inte lyckas få ungdomarna att köpa tidningen.
Citera
2015-02-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironfive
Expressen ser ut att ha tappat ordentligt.

vard -14.5%
sönd -15.8%
helg -17.1%

Trevligt att Expressen återigen redovisar sin upplaga.
... så att vi kan beskåda tidningsdöden från första parkett...

För ett år sedan, Dagens Media 2014-02-21:
Citat:
Även Expressen lämnar TS - Dagens Media

[...]

Sveriges Mediebyråer och Sveriges Annonsörer, som representerar medieköparna på den svenska mediemarknaden, har tidigare uttryckt stark kritik mot dagstidningarnas beslut att lämna TS.

– Jag tycker att det är märkligt att så stora tidningar som Aftonbladet, DI och DN, som titulerar sig som Sveriges största dagstidning, inte lämnar upplagemått. De borde snarare gå i bräschen och vara bra föredömen, har Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, tidigare sagt till Dagens Media[2].
http://unvis.it/www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3807040.ece
(Aftonbladets upplaga mäts sedan 2011 av PwC)
Senast redigerad av Tugor 2015-02-20 kl. 20:01.
Citera
2015-02-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Snittåldern blir högre och högre och till slut trillar de av pinnen om man inte lyckas få ungdomarna att köpa tidningen.
Papperstidningarna kommer att gå samma väg som serietidningarna och videobutikerna. De kommer att försvinna.
Citera
2015-02-20, 21:41
Medlem
zorzes avatar
Mediabolagen och politiker förstår inte det kontraproduktiva i att hylla invandringen.

Kartan ritas om ständigt.Nysvenskarna läser via nätet och ser via parabol nyheter från sina hemländer.Så det går inte att teoretiskt räkna upp sin egna upplaga i % på folkmängden.

Det vi ser är också att medialäsning smetas ut på många nymedia.

Det är samma tankefel som Mediamarkt gjort,de kämpar ned andra elektronikkedjor och tror att de ska få en viss andel av kunderna från de konkursade elektronikkedjorna.

Men i verkligheten är det de mindre nya aktörerna som får kundtillströmning.
Citera
2015-02-21, 14:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Oklart om detta hör hit eller inte. Men jag har ju tidigare tagit upp just läsarkommentarerna & hur den hårda PK-censuren gör att folk helt enkelt blir sura när dom märker hur även sansade inlägg tas bort enbart för att man uttrycker sig utanför åsiktskorridoren.

Själv hade jag ju gjort många försök att kommentera på HD, men uppenbarligen fanns jag på en "svart lista" för även mina mest oskyldiga kommentarer om idrott & liknande togs bort.
Men efter att Sydsvenskan köpte HD så verkar detta ha förändrats, jag ser hur allt fler välskrivna & icke-hatiska kommentarer får stå kvar även om dom är hårt kritiska till diverse PK-företeelser. Något som hade varit helt otänkbart tidigare.

En artikel om något idiotiskt "hen"-initiativ fick massivt med hård kritik, bara som ett exempel bland många.

Så man undrar ju vad som hänt. Har man fattat att det är dåligt för upplagesiffrorna att skrämma bort läsare eller har man helt enkelt inte tillräckligt med personal kvar för att sköta censuren?
Citera
2015-02-21, 17:36
Medlem
Perignons avatar
Om nu bara S(V)T kunde gå samma väg, då vore det dags för det största och festligaste av gravöl.
Citera
2015-02-21, 21:46
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perignon
Om nu bara S(V)T kunde gå samma väg, då vore det dags för det största och festligaste av gravöl.

Har inte kollat på svt sen skärgårdsdoktorn, det var tydligen 15 år sen..
med tanke på blå ögon eller vad den hette så saknar jag inget, det roligaste är att jag inte vet hur partiledarna rör sig, då jag bara sett dem på stillbilder svt är väl deras propagandakanal nr 1...
Citera
2015-02-21, 21:58
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perignon

Svt och SR lider i det tysta. Deras del av upomärksamhetspajen krymper. Deras monopol på nyhetsförmedling som dom hade med tidningarna är borta. På sikt hotas deras finansiering av politiska ändringar, dom hotas av införande av DAB radio, teknologiskifte som drivs av datorer och bredband, Netflix, HBO etc.
Citera
2015-02-21, 23:39
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Svt och SR lider i det tysta. Deras del av upomärksamhetspajen krymper. Deras monopol på nyhetsförmedling som dom hade med tidningarna är borta. På sikt hotas deras finansiering av politiska ändringar, dom hotas av införande av DAB radio, teknologiskifte som drivs av datorer och bredband, Netflix, HBO etc.
SVT och SR är ju inte lika beroende av att ha läsare och tittare som Aftonbladet eftersom de har en garanterad pengaström från staten. Jag tror att de flesta anställda på SVT och SR (tyvärr) sitter hyfsat säkert på sina positioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in