Citat:
Ursprungligen postat av
Artsdoktor
Värdet av någonting vets bäst vid dess avsaknad. Kan
du komma på när du senast läste en artikel som överhuvudtaget var intressant i en lokaltidning? Som någon nämnt tidigare tror jag mycket på att det kommer vara en lokal amatörblogg. Det kommer nog finnas någon som vill göra den typen av arbete även om han inte får betalt. Alltså att han utför intervjuer och rapporterar om ovabliga händelser. Sedan blir extraordinära nyheter vidarerapporterade på ideologiskt vinklade megabloggar såsom Fria Tider.
Granskande reportage kommer att finnas kvar. Folk kommer vara intresserade av program som uppdrag granskning och Kalla Fakta, olika skandaler inklusive rättsliga sådana (Riktiga skandaler, inte Aftonbladet där man gör en höna av en fjäder). Vad menar du för övrigt med spökskrivare med revrajtare?
Det är inte journalistik per se som är fel, det är den degenerade och agendadrivna journalistik som tillåts dominera svensk press som är problemet.
Alla initiativ till en allsidigt granskande och konsekvensneutral bevakning av stora samhällsfrågor måste uppmuntras och precis därför måste stora delar av svensk journalistik motarbetas och svältas ut från inkomster, relevans och upprätthållandet av sin torftiga och samhällsskadliga åsiktskorridor.
Vad kan komma istället är en relevant och viktig fråga - FT och andra mindre websiter gör så gott de kan att rapportera med andra anslag än den gängse MSM har, men lokaljournalistik och rapportering i någon form behövs förstås i en demokrati.
Där är åtminstone jag nyfiken på vad som skulle kunna komma i stället för den döende pk- pressen som ju inte bara dör för att de bedriver opinionsbildande journalistik eller har en egen torftig agenda, utan främst för att deras produkt blir sämre och sämre och andra medier med snabbare och billigare distributionsformer konkurrerar ut dem.
Spökskrivare producerar anonyma TT notiser eller enspaltare som bara är billig och meningslös utfyllnad, utan kontext eller sammanhang - billigt och torftigt.
Och förstås noggrant anpassat till tidsandans postkulturmarxistiska identitetspolitik.
Revrajtande är för mig att man direktöversätter utländska nyheter eller händelser från sociala medier,från nätet eller från andra källor och publicerar det som en slags feature artikel eller klickgenererande eget material.