Citat:
Ursprungligen postat av
Andraandningen
Så länge man hade en ohotad position som Sveriges "agendasättande" media så var man en maktfaktor som även hade ett monetärt värde. Aftonbladet gjorde ett undersökande reportage för något år sedan om hur Bonnier fick köpa TV4. Den som vet vad jag talar om får gärna länka till artikeln.
Summa summarum så innebar det hela en gigantisk statlig subvention till Marieberg genom något slags arrangemang som jag har glömt bort.
I samma takt som DNs makt minskar så minskar också den monetära effekten av att ha en ledande rikstidning. Nu verkar vi ha nått den punkten där Bonnier inte längre är beredda att slänga pengar i ett svart hål.
Du lever inte på jorden. Lägger Bonner ner DN kan de ge upp sin förlagsverksamhet och det är där de gör vinster. Bonnier är inte någon familj som ger ut tidningar utan arbetar med all mölig media och de styr kunder från ett bolag till ett annat och skapar en form av sluten ekonomi där kunder kastas runt mellan de olika bolagen. Alla som vill in på marknaden måste betala dyra pengar för annonser medan de egna bolagen får
"recensioner" av vad det än är de pysslar med.
Nu är tidningsutgivningen mer än bara DN och du kommer se att Bonnier håller alla sina tidningar vid liv så länge de gör pengar i den övriga verksamheten. De kommer att dra ner och göra sitt bästa för att de skall hålla lliv i sig själva men de är fullt medvetna om hur de gör pengar och vet att den dag de inte har
kulturmonopol har de ingen övrig verksamhet.
Tidningsdöden är en kamp om betydligt mer än många verkar förstå och det finns en anledning till att man just nu skall gå till angrepp och se till att krossa det monopol som funnits. Ges t ex Bonnier möjlighet att ställa om kommer de att köra på de kommande 30 åren som de 30 tidigare.
Håll koll på hur det går för övrig verksamhet för jag tror att Bonnier tappar kunder i takt med att pappers upplagan faller då kulturdelen inte är så spännande att läsa på en datorskärm.