Citat:
Ursprungligen postat av
putlerthesmall
Risken för att de vänder sig mot Kiev är verklig. Men numera ser jag det som någonting bra. De utgör en patriotisk säkerhetsventil som katalyserar verkliga åtgärder mot korruption och politiska självändamål. Dessutom har, så vitt jag vet, dessa förband alltid slagits tillsammans med den ukrainska armen, accepterat underordning, och aldrig visat tendenser till egna agendor (till skillnad från många ledande politiker).
Jo, den är uppenbarligen verklig och det är också detta som gör att USA får oerhört svårt att skicka in tunga vapen till Ukraina då den politiska situationen är långtifrån stabil och man därför inte kan veta var dessa vapen kommer att hamna (kanske detta Poroshenko insett och kommit med en desperat vädjan om Fredsbevarande trupp som en annan väg för att skydda Ukraina).
The Guardian har via sin reporter på plats tidigare rapporterat om att det fanns en bred uppslutning bland dessa grupper om att man kommer att "gå mot Kiev" och som jag nämnde gjorde ju Aydar bataljonen just detta då den hotade regimen, vilket gjorde att Poroshenko backade och inte upplöste denna. Att du kanske har andra uppgifter på denna punkt, får du ju belägga. Allt jag säger bygger på källor från västmedia.
Att dessa grupper har en "egen agenda" står helt klart. Nu har många av dessa privata arméer - efter Debaltseve förlusten - mer eller mindre gjort myteri och bildat en egen kommandostruktur, vilket andra av dessa grupper inte erkänner - och istället begärt att Kiev skall ingripa mot detta, men vilken chans har Kiev att kunna stävja dessa privata väpnade bataljoners egna förehavanden? Ingen alls, är förstås svaret. Kiev kan nämligen inte starta ett inbördeskrig i ett pågående inbördeskrig, speciellt som dessa privata arméer utgör något av ryggraden i Kievs ”moraliska” (dvs. sinnessjukt ”patriotiska”) korståg mot öster.
Se artikel från igår, i BBC, om det pågående ”myteriet” (Semenchenko för befäl över Bataljonen Donbass):
”
Mr Semenchenko has proposed a "parallel" co-ordinating structure for the volunteer battalions fighting in the east. So far 13 battalion leaders have signed up, including Dmytro Yarosh of the nationalist Right Sector. Mr Semenchenko insists this is not to replace, but to help, the army's general command in "information exchange, planning, logistical assistance and facilitating mobilisation." Still, his announcement raised concerns. Eight battalion commanders have refused to join the body, calling on Mr Semenchenko to "end his daily populist and PR statements"
http://www.bbc.com/news/world-europe-31552773