Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2023-09-19, 14:22
  #73
Medlem
bump samlingstråd. titta på datum innan ni citerar någon.

Citat:
Prometazin används bland annat för att dämpa ångest, oro, illamående, yrsel, sömnstörningar, allergiska reaktioner och klåda. För dess yrsel- och illamåendedämpande effekt används den bland annat vid Ménières sjukdom och graviditet.[1] /wikipedia
Lerg/prom funkade runt 2 veckor på mig sen FICK jag klåda av den fast den ska ta bort det, jag fortsatte att ta den ett par år även fast jag mådde jätteilla i huvudtrakten av den för jag hade inget annat. Jag fick den mot ångest. Jag överdoserade inte, inte ens för att pröva.
Det var samma historia med Akineton.

Samtidigt finns det en blomväxt man kan torka & röka(cannabis/marijuana) men den är förbjuden för man mår bra av den, mycket bättre med schampoo i hjärnan.
__________________
Senast redigerad av fellowvessel 2023-09-19 kl. 15:20.
Citera
2023-10-20, 23:23
  #74
Medlem
Någon som får sämre minne/minnesluckor vid användning av Lergigan?
Citera
2023-10-21, 00:09
  #75
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BINARY-CIS-PERSON
Någon som får sämre minne/minnesluckor vid användning av Lergigan?

Detta är inte ovanligt och beror delvis på dopaminreceptorblockad, om än mild. Dessutom fungerar Lergigan antikolinergt genom blockad av muskarina receptorer, och kan ge upphov till kognitiva biverkningar.
Citera
2023-10-23, 00:10
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Detta är inte ovanligt och beror delvis på dopaminreceptorblockad, om än mild. Dessutom fungerar Lergigan antikolinergt genom blockad av muskarina receptorer, och kan ge upphov till kognitiva biverkningar.

Hur är det med Propavan? Blir minnet sämre vid bruk av Propavan?
Citera
2023-11-03, 00:41
  #77
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BINARY-CIS-PERSON
Hur är det med Propavan? Blir minnet sämre vid bruk av Propavan?

Det är mycket möjligt, men beror också på dos och hur länge man står på medicinen. Man måste dock alltid väga effekt vs biverkningar. Att sova dåligt är heller inte bra alls för kropp & knopp.

Rent generellt är fentiazinderivaten milda i sina biverkningar, men absolut kan liknande symptom som ses hos neuroleptika och kraftigare antikolinergika påvisas, om än inte lika kraftiga.
Citera
2023-11-25, 21:23
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Det är mycket möjligt, men beror också på dos och hur länge man står på medicinen. Man måste dock alltid väga effekt vs biverkningar. Att sova dåligt är heller inte bra alls för kropp & knopp.

Rent generellt är fentiazinderivaten milda i sina biverkningar, men absolut kan liknande symptom som ses hos neuroleptika och kraftigare antikolinergika påvisas, om än inte lika kraftiga.

Vet du om SNRI (Venlafaxin) ger ökad trötthet och mer sömnbehov?
Citera
2023-12-09, 01:25
  #79
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BINARY-CIS-PERSON
Vet du om SNRI (Venlafaxin) ger ökad trötthet och mer sömnbehov?

Ja, det är vanligt. Särskilt i lägre doser där inte återupptagshämning av noradrenergt transportprotein (NET) sker. Vad som kan förklara detta är att mer serotonin finns tillgängligt att skickas vidare när detta blockeras och ansamlas i synapsklyftan som avfyrar vidare till cellerna. Serotonin bildar vidare i slutskedet som hormon till melatonin, ett hormon som bland annat fungerar i att göra oss trötta.

Mer serotonin i omlopp lär därför generera ökade nivåer av melatonin. Väldigt förenklat.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback