2015-02-20, 22:03
Medlem
Jag kan också hitta på massor av fakta. Varför tror folk ens att TS skriver sanning? Jag har sett tiggare få 1000 kr i timmen när jag satt och söp på min parkbänk.
Citera
2015-02-20, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Om det fanns jämförbara jobb i deras hemland så hade de inte behövt åka till andra länder för att tigga.

Enligt Wikipedia så låg standardnettolönen i Rumänien på 387 euro i månaden 2013 vilket innebär enligt dina beräkningar att en rumän tjänar ungefär lika mycket på att tigga i Sverige som att arbeta med ett "vanligt/standard" yrke i Rumänien.

Det sjuka är att Rumänien verkligen är ett U-land. Jag förstår inte hur ett U-land kan kvalificera sig för EU. Jag minns att det genomfördes åtstramningspaket för 5-6 år i Rumänien. Offentligt anställda, även de med minimum lön fick sin lön nedsatt med 25%! Och då måste vi beakta att lönen per arbetad timme där är ungefär 33 kr! Så en offentligt anställd som vi nog kan utgå att romer inte är tjänar 264 kr per dag FÖRE skatt!

Jag förstår varför romer tigger här, kan inte klandra dom. Och ja det är organiserat, därför de sitter en utanför varje butik. Det betyder inte att dom gör det för att tjäna pengar till sina familjer.
Senast redigerad av sampanl 2015-02-20 kl. 22:14.
Citera
2015-02-20, 22:14
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Om det är vad de tjänar så måste jag säga att jag är förvånad, jag trodde det var betydligt mer. Jag menar, de borde väl komma någon då och då som ger dem en hundring eller två för att de vill känna sig generösa, plus lite 20 lappar här och där? Trodde de tjänade bra, en bra bit över 1000 på en dag. För även om majoriteten skulle vara 1-5 kronor så bör lite större payoff komma då och då under en dag med massvis med folk som passera dem.

Men det kanske är så att du själv är en tiggare och vill att vi ska börja ge mer?

Vem i hela friden skulle ge tiggare hundralappar? Det är bara fb-idioter med nedsatt syn och förvrängd världsbild som ljuger och säger att de visst sett folk skänka så mycket. Själv skänker jag ibland två eller tre enkronor om jag har några skramlande i fickan. Max en femkrona. Sedlar är det inte tal om. Tror de flesta tiggeristödjare skänker ungefär lika mycket som mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Det sjuka är att Rumänien verkligen är ett U-land. Jag förstår inte hur ett U-land kan kvalificera sig för EU. Jag minns att det genomfördes åtstramningspaket för 5-6 år i Rumänien. Offentligt anställda, även de med minimum lön fick sin lön nedsatt med 25%! Och då måste v bejaka att lönen per arbetad timme där ungefär är 33 kr! Så en offentligt anställd som troligtvis inte romer är tjänar 264 kr per dag FÖRE skatt!

Jag förstår varför romer tigger här, kan inte klandra dom.

Rumänien hade inget att förlora med att gå med i EU. Det är de rika länderna som subventionerar de fattiga i EU. Du tar inte hänsyn till hur de verkliga levnadskostnaderna är i deras hemland - även om 33 kr/h verkar magert så klarar de sig på dessa pengar. Du kan leva på 7kr per dag i Sverige om du vill leva på nudlar så jag förstår inte din jämförelse. Prata med en student i Sverige och se hur deras vardag är.
Senast redigerad av Cuneiforme 2015-02-20 kl. 22:16.
Citera
Medlem
Machinerators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Svaret är enkelt men oerhört tragiskt - det är den bästa försörjningen de kan hitta. Rumänien har hög arbetslöshet, skyhög för minoritetsgrupper, och i Sverige har ju högutbildade svenskar svårt att få jobb så du kan väl räkna ut hur lätt det är för en rumän.

De kan väl då börja med att frivilligt sterilisera sig? Jag skulle inte för fem öre vilja skaffa barn med den misären. Att ha barn är ingen "rättighet". Underligt att vi människor utgår från det bara för att vi "kan". Jag menar, vi kan väl döda också...men inte fan har vi rätt till det.
Citera
2015-02-20, 22:18
Medlem
Om vi ska hårdra hela trådstarten så kan vi konstatera att människor i Sverige som har ett behov att tigga är pensionärer, studenter samt värnpliktiga. Rumäner är enbart här för att lyxtigga.
Citera
2015-02-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machinerator
De kan väl då börja med att frivilligt sterilisera sig? Jag skulle inte för fem öre vilja skaffa barn med den misären. Att ha barn är ingen "rättighet". Underligt att vi människor utgår från det bara för att vi "kan". Jag menar, vi kan väl döda också...men inte fan har vi rätt till det.

Att sterilisera sig kostar också pengar om det ska göras på ett säkert sätt.

Skämt åsido, situationen i Rumänien är bedrövlig (vilket många redan vet). Något som förvånansvärt få vet om är att det finns olika sorters romer. Vi har exempelvis de finska romerna som kommer från ett hantverkarsläkte. Deras traditioner gör att de är väldigt stolta av sig och inte är rädda för att jobba.

Romerna från Rumänien tillhör en annan grupp. De är ursprungligen slavar och i deras hemland blir de fortfarande behandlade som lägre stående varelser (kan liknas vid "de orörbara" i Indien). Om en grupp, generation efter generation, blir behandlade på ett visst sätt kan man anta att de får en viss mentalitet (blir man behandlad som en idiot blir man en idiot) vilket försvårar deras situation. De har inte tillgång till att utbilda sig och på grund av deras arv finns oftast inte intresset heller. Om deras situation ska förändras krävs det att omvärlden rycker in och aktivt jobbar för att deras situation ska förändras så att de inte bara har möjligheten till en ordentlig utbildning, utan också förstå att de kan och klarar av det.
Citera
2015-02-20, 22:32
Medlem
Det handlar nog om att Rumäniens ledning är relativt ondskefull.
Om EU hade varit en normal union, hade Rumänien ställts inför ett ultimatum som tvingat dem att ta hem sina medborgare och ge dem möjlighet till normal försörjning.
Men nu är ju EU inte en normal union, utan tvärtom en union som går mot total kollaps.
Tråkigt.
Citera
2015-02-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Rumänien hade inget att förlora med att gå med i EU. Det är de rika länderna som subventionerar de fattiga i EU. Du tar inte hänsyn till hur de verkliga levnadskostnaderna är i deras hemland - även om 33 kr/h verkar magert så klarar de sig på dessa pengar. Du kan leva på 7kr per dag i Sverige om du vill leva på nudlar så jag förstår inte din jämförelse. Prata med en student i Sverige och se hur deras vardag är.

Vi har ungefär 7 gånger så hög lön som i Rumänien före skatt.

Illustration:
Produkt - Rumänien kostnad i kr - motsvarande Sverige kostnad (7x)

1 liter mjölk - 10 kr - 70 kr
En pepsiburk -10 kr- 70 kr.
Ett kilo ost - 40 kr -280 kr
Bensin - 13 kr - 91 kr

Slutsats?

Bensin kostar lika mycket i Rumänien som i Sverige. Men de tjänar 7 gånger mindre.
En mjölk kostar 10 kr där för en liter, ungefär som här. Men de tjänar 7 gånger mindre.

Så även om produkterna i Sverige är dyrare så lever vi mycket mycket billigare. För två barn får vi 2250 kr i bidrag. Eller ungefär 72% av vad en rumän tjänar på en månad. Och då är mjölken i snitt bara 20% billigare. En rumän kan omöjligt ha råd att dricka lika mycket mjölk som vi.
Senast redigerad av sampanl 2015-02-20 kl. 22:43.
Citera
2015-02-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilyflower
Att sterilisera sig kostar också pengar om det ska göras på ett säkert sätt.

Skämt åsido, situationen i Rumänien är bedrövlig (vilket många redan vet). Något som förvånansvärt få vet om är att det finns olika sorters romer. Vi har exempelvis de finska romerna som kommer från ett hantverkarsläkte. Deras traditioner gör att de är väldigt stolta av sig och inte är rädda för att jobba.

Romerna från Rumänien tillhör en annan grupp. De är ursprungligen slavar och i deras hemland blir de fortfarande behandlade som lägre stående varelser (kan liknas vid "de orörbara" i Indien). Om en grupp, generation efter generation, blir behandlade på ett visst sätt kan man anta att de får en viss mentalitet (blir man behandlad som en idiot blir man en idiot) vilket försvårar deras situation. De har inte tillgång till att utbilda sig och på grund av deras arv finns oftast inte intresset heller. Om deras situation ska förändras krävs det att omvärlden rycker in och aktivt jobbar för att deras situation ska förändras så att de inte bara har möjligheten till en ordentlig utbildning, utan också förstå att de kan och klarar av det.

De blev utjagade från Indien på 900-talet och har drivit runt i Europa sen dess.

Du har fel. De får inte utbilda sig då det är emot deras kultur. De får heller inte vara anställda. Hur ska du kunna lära dem något som går emot deras kultur? De är ointegrerbara i samtliga av världens länder - de vet inte hur man hur man tjänar pengar utan tiggeri, våld och bedrägerier. De hör inte hemma i Sverige över huvud taget.
Citera
2015-02-20, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Vi har ungefär 7 gånger så hög lön som i Rumänien före skatt.

Illustration:
Produkt - Rumänien kostnad i kr - motsvarande Sverige kostnad (7x)

1 liter mjölk - 10 kr - 70 kr
En pepsiburk -10 kr- 70 kr.
Ett kilo ost - 40 kr -280 kr
Bensin - 13 kr - 91 kr

Du skämtar. De har egna kreatur i Rumänien. Cola är en lyxvara. Ost får de hemmavid. Bensin är en lyxvara.

Du menar alltså att man inte kan överleva utan mjölk, pepsi, ost samt bensin?
Citera
2015-02-20, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Du skämtar. De har egna kreatur i Rumänien. Cola är en lyxvara. Ost får de hemmavid. Bensin är en lyxvara.

Du menar alltså att man inte kan överleva utan mjölk, pepsi, ost samt bensin?

Mjölk,ost och mjöl är dyrt i förhållande till deras lön. Basala varor för ett nyttigt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in