2015-02-20, 20:40
Medlem
irishrages avatar
Dina beräkningar har inget som helst vetenskapligt värde. Det finns sådana och då handlar det om betydligt högre belopp. 500-1000/dag låter betydligt mer rimligt, skattefritt!
Citera
2015-02-20, 20:47
Medlem
Det är fantastiskt bra gjort av dig TS att du undersökte det här så att vi direkt kan avslöja lögnerna om eu migranterna,
1. dom är inte organiserade
2. dom tjänar inte stora pengar

Det är utsatta människor vi pratar om och som förtjänar att behandlas bra, jag hoppas att många fick sig en tankeställare
Citera
2015-02-20, 20:57
Medlem
nötallergikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segermarschen
För att förstå vad de som tigger tjänar måste man först begripa att det rör sig om organiserad brottslighet och zigenare. Om det inte vore lukrativt så hade det inte varit organiserat. Zigenare är de lataste undermänniskorna som finns, så de hade inte suttit där om de fick 150 kr per dag i genomsnitt. De får mer på att snatta en enda plånbok.

Att de bor i skabbiga läger (eller bilvrak som du säger) är helt naturligt för dem. Zigenare bor ofta i husvagnar som en kackerlacka inte hade gått in i. Det är deras naturliga miljö. Så det betyder inte att de är fattiga eller att tiggeriet bara drar in småsummor.

De drar in flera tusen per dag. De har tagits av polisen med 10 000 till 53 000 på sig. Detta är vad polisen har sagt och det har stått i tidningarna. Zigenarna själva har också uppgett att det rör sig om organiserad brottslighet till polisen när de har blivit haffade. Bara att googla så får du se själv.

TS uppger dock inga källor. Vi ska lita på vad han säger. Jovisst, antagligen är han själv zigenare eller "antirasist" som vill måla ut dem som fattiga stackare. TS, upp till bevis!

Tiggarna slåss om platser. Bra platser är förmodligen där folk ger mer pengar; jag gissar att en plats med mycket trafik och medel-överklass-klientel eller inne i stan ger mest. De hade inte slagit varandra halvt ihjäl om det rörde sig om 150 kr per dag.

Tiggaren utanför Maxi får förmodligen mer än du tjänar per månad på en eller ett par dagar skattefritt.

Vet inte hur det är i andra städer men i linköping bor de utomhus under en bro. Där står ett tjugotal madrasser, antar att minst trettio fyrtio pers sover där. Har bara gått förbi dagtid och då har det vart tomt, men vet att de sover där under natten. Man ser nallar, dockor och annat som de ställt upp ovanför sina "sängar". Fruktansvärt sorgligt att se.

Inte fan hade de utsatt sig för det om de tjänat såpass att de kunde få tak över huvudet.

Ni hatare har huvudet i sanden helt enkelt. Helt omänskliga och världsfrånvända.
Citera
2015-02-20, 21:16
Medlem
yz44s avatar
Troll
Citera
2015-02-20, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nötallergiker
Vet inte hur det är i andra städer men i linköping bor de utomhus under en bro. Där står ett tjugotal madrasser, antar att minst trettio fyrtio pers sover där. Har bara gått förbi dagtid och då har det vart tomt, men vet att de sover där under natten. Man ser nallar, dockor och annat som de ställt upp ovanför sina "sängar". Fruktansvärt sorgligt att se.

Inte fan hade de utsatt sig för det om de tjänat såpass att de kunde få tak över huvudet.

Ni hatare har huvudet i sanden helt enkelt. Helt omänskliga och världsfrånvända.

Varför är det synd om dem? För att de inte bor i en lyxrenoverad bostadsrätt med teppanyakihäll och jacuzzi? De bor med exakt samma standard här som de gör hemma i Rumänien. Problemet är att detta är ett folk som inte kan något annat än att tigga och bedra människor. En zigenare får inte gå i skola eller jobba åt någon annan - alla är "egenföretagare". Ett kringresande cirkusfolk som föredrar att leva som nomader.

Du är en rasist.
Citera
2015-02-20, 21:18
Medlem
Det finns många som då och då ger bort en hundring om inte en femhundring, för att tycka lite bättre om sig själva och göra något gott för nån annan. Tror de flesta tiggare stöter på minst en sådan om dagen, faktiskt. Finns exempel på tiggare där hela samhällen gått samman för att skrapa ihop tiotusentals kronor åt dem på olika sätt.
Citera
2015-02-20, 21:23
Medlem
meganegerdases avatar
Oganiserat tiggeri innebär inte som medierna tror att man reser i grupp för att tigga, utan även att tiggeriet är täckmantel för annan verksamhet. Bilinbrott, bostadsinbrott, rån, stölder, you name it. DÄR tjänas pengar.
Citera
2015-02-20, 21:38
Medlem
RasandeRoses avatar
Jag gick i samma klass som en kvinna från Rumänien. Där var inställningen bland det "vanliga folket" inte så vänligt om man säger så. Dom hade uppfattningen att romerna inte ville jobba, utan det var lätta pengar och tigga. Dessutom att romerna ansåg oss svenskar som lättlurade. Själv litar jag inte ett skit på tiggarna. Efter det jag själv bevittnat här i Sveriges näst största stad där det finns tiggare utanför varje butik. Allt från bilar som hämtar och lämnar, unga tjejer sitter med smartphones, jag har sett en tjej utanför Maxi som kom tillbaka från en rast som slog sig själv i ansiktet och gnuggade sig i ögonen( hon såg inte att jag satt och tittade på henne), i ett bostadsområde gör dom sina behov i skogen bakom ett dagis, där för övrigt barnen leker. Det är bara en liten del av vad jag sett.
Citera
2015-02-20, 21:45
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Corren? så vadå? i Mjölby får en tiggare 3 personer att skänka pengar på en timme.
Utanför Åhlens vid plattan kanske det är lite fler personer som passerar än utan för sys i Mjölby.

Mjölby? Det var utanför systemet inne i stan i Linköping . Poängen var att det var den enda andra "spaningen" jag hade hört om innan.
Sen vet i fan om folk i storstäderna skulle vara mer generösa. På "plattan" skulle väl folk kunna kliva över en knivhuggen pundare om dom hade bråttom till t-banan.
Senast redigerad av mjukosten78 2015-02-20 kl. 21:48.
Citera
2015-02-20, 21:47
Medlem
ulvvfs avatar
Om det är vad de tjänar så måste jag säga att jag är förvånad, jag trodde det var betydligt mer. Jag menar, de borde väl komma någon då och då som ger dem en hundring eller två för att de vill känna sig generösa, plus lite 20 lappar här och där? Trodde de tjänade bra, en bra bit över 1000 på en dag. För även om majoriteten skulle vara 1-5 kronor så bör lite större payoff komma då och då under en dag med massvis med folk som passera dem.

Men det kanske är så att du själv är en tiggare och vill att vi ska börja ge mer?
Senast redigerad av ulvvf 2015-02-20 kl. 21:55.
Citera
2015-02-20, 21:49
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
En liten anekdot i sammanhanget är att när jag gjorde lumpen så satt vi och frös arslet av oss i skyttevärn för 40 kr OM DAGEN! Vi riskerade dessutom att bli vådaskjutna, allvarligt skadade och handikappade för livet. Men nää, det är så djävla synd om alla tiggare som FRIVILLIGT sitter och häckar i gathörn, dricker varmt kaffe och kurar i personbussar när det regnar.

Nä, jag är inte bitter...

Lumpen, i synnerhet då den var obligatorisk är slaveri, men vad har det med tiggare att göra?
Citera
2015-02-20, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Lumpen, i synnerhet då den var obligatorisk är slaveri, men vad har det med tiggare att göra?

Försöker du förringa att värnpliktiga de facto har det sämre än Rumänska tiggare? Det är inte det minsta synd om tiggarna. Ingen tvingar dem, de är här frivilligt och bor samt tjänar bättre än vad en svensk värnpliktig gör. Skäms du inte för dina insinuationer?
Senast redigerad av Cuneiforme 2015-02-20 kl. 22:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in