Jag har av diverse anledningar befunnit mig i rikets tre största städer i en vecka per stad.
Varför är irrelevant men jag hade väldigt mycket fritid.
Av någon anledning faschineras jag av tiggeriet. Tycker att det är spännande och intressant även om jag tycker att det i grund och botten bör förbjudas.
Till saken hör att jag i alla 3 städer satt på ett cafè centralt där jag såg ungefär vad en tiggare fick ihop mellan 6 och 8 timmar.
Göteborg, det var en lördag. Tiggaren fick ihop mellan 120 och 140 kronor mellan 13.45 och 19.00.
Malmö, måndag och kallt som fan. Mellan 15.00 och 20.30 fick hon ca 80 spänn.
Stockholm. En vardag. Minns ej vilken. Cirka 90 kronor. En han.
Vänligen notera att det kan diffa lite upp eller ner då det i vissa fall var svårt att se om dom fick 2 femmor eller två enkronor men det är ganska korrekta belopp.
Varför jag gjorde detta projektet är för att jsg har läst pm summor mellan 50 kr och 500 om dagen.
Nu är jag ganska säker på att dom ligger i snitt runt 150 spänn på en hel dag kanske. Men lek med tanken att dom tjänar så mycket som 200 på en bra dag så fattar jag ändå inte.
Hur fan pallar man sitta och frysa röven av sig och konkurrera med massa andra tiggare VARJE DAG för cirka 4.000 i måmaden !?!?!
Alltså även om det är mycket i deras länder så har dom på sin höjd efter mat och skit 2K kvar att spara/skicka hem?!?!?!
Kan någon förklara?
Även om dom skulle snitta 250 kr vilket naturligtvis är osannolikt så blir det så lite pengar.
Kan dom inte tjäns dessa 2-3K på random skitjobb där hemma son är softare?
Senast redigerad av Undrande87 2015-02-20 kl. 03:07.
Om det fanns jämförbara jobb i deras hemland så hade de inte behövt åka till andra länder för att tigga.
Enligt Wikipedia så låg standardnettolönen i Rumänien på 387 euro i månaden 2013 vilket innebär enligt dina beräkningar att en rumän tjänar ungefär lika mycket på att tigga i Sverige som att arbeta med ett "vanligt/standard" yrke i Rumänien.
Senast redigerad av Anklagare 2015-02-20 kl. 03:18.
Det låter inte ens som att du har övervägt att dom kanske inte vill sitta där. En tiggare tigger om pengar för hen har inga egna, det är väl grundprincipen. Dom kanske kom hit för att dom hört bra saker om vårat land, för att dom inte hade något kvar i sitt land eller helt enkelt för att dom inte kan bo kvar i sitt hemland pga mordhot, krig, terrorism eller liknande. Har du tänkt på detta eller har du bara bilden av att dom åker hit för att här ger folk dom pengar?
Det är något kulturellt psykologiskt som har gett dem identiteten att vara tiggare. Det är inte ett rationellt ekonomiskt beslut. Det här handlar om människor som haft en mycket svår barndom.
för att dom inte hade något kvar i sitt land eller helt enkelt för att dom inte kan bo kvar i sitt hemland pga mordhot, krig, terrorism eller liknande.
Fast med tanke på att 99.99% av alla tiggare är EU-migranter med bakgrund i Rumänien och ibland Ungern så förstår jag inte var krig och terrorism kommer in i bilden?
En zigenare som sitter på sin röv en timme kan antas förbruka 80 kcal, vilket motsvarar en skiva bröd. Det är där kalkylen finns. Uppenbarligen är det närmast omöjligt att svälta ut parasiterna, eftersom deras fasta kostnader är så små och deras behov kan tillfredställas medelst snatteri i valfri matbutik.
De kommer sitta där så länge de inte blir utkastade ur landet. De ska ju ändå sitta på röven någonstans.
I Sverige bor de säkert gratis i Pingstkyrkans lokaler, som ombesörjs av bl a kommunens och landstingets pengar. Mat får de kanske också. Jag vet att i min hemkommun skänks mycket kläder osv till de utsatta (asylsökande, EU-migranter, andra hemlösa...). Möjligt att tiggarna kalasar med ett paket cigg för egna pengar, ibland. Annars har de nog inte så mycket utgifter.
Svaret är enkelt men oerhört tragiskt - det är den bästa försörjningen de kan hitta. Rumänien har hög arbetslöshet, skyhög för minoritetsgrupper, och i Sverige har ju högutbildade svenskar svårt att få jobb så du kan väl räkna ut hur lätt det är för en rumän.
Tror inte heller att de får in så jättemycket av att bara sitta och blockera halva ingången till affärer mm. Men jag tror att de som lyckas dra in mer har bättre knep än att sitta med någon gammal pappmugg i handen.
Hur som helst, det här är rumänska zigenare och eftersom rumäner är väldigt fientliga mot romerna i landet är det naturligtvis helt omöjligt för dem att få jobb där nere.