2004-01-01, 21:29
Medlem
Mr Radarkontakts avatar
Jag kom att tänka på detta när jag åt popcorn nu tidigare ikväll. Min lillebror trodde att pappa skulle ta ut micropopcornen i tid, men till allas förtret brändes de.
Detta är inte första gången det händer, när jag var mindre sa alltid min mamma: Ät inte det brända. Det är inte bra för dig, du kan få cancer.

Stämmer det verkligen? Kan man få cancer av att äta brända saker? Jag trodde det bara bestod av kol typ. Är då kol giftigt för kroppen? Enlig min biologilärare består hela min kropp av kol i olika former.
Citera
2004-01-01, 21:37
Medlem
Aziraphales avatar
Om jag inte minns helt fel så bildas cancerogena ämnen när organiska ämnen förbränns tillsammans med fetter vid hög temperatur. Däremot tror jag inte att de små mängder som bildas är farliga förutsatt att man inte lever på flottiga sönderbrända biffar
Citera
2004-01-01, 21:55
Medlem
Mr Radarkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aziraphale
Om jag inte minns helt fel så bildas cancerogena ämnen när organiska ämnen förbränns tillsammans med fetter vid hög temperatur. Däremot tror jag inte att de små mängder som bildas är farliga förutsatt att man inte lever på flottiga sönderbrända biffar

Nej, det har inte gått så illa att jag lever på sönderbrända biffar, hehe
Men tack för informationen, nu gör det alltså inget om jag käkar mina brända popcorn trots mammas varning.
Citera
2004-01-01, 21:58
Medlem
Aziraphales avatar
Är de så lite brända att de går att äta tror jag inte att det ska vara så farligt
Citera
2004-01-02, 00:30
Medlem
Rubbermans avatar
Ja, cancer hit och cancer dit, fan man får ju cancer av allt nuförtiden. Ska man följa alla varningar man får kan man ju snart inte äta något alls överhuvudtaget.
Brända popcorn är ju görgott, så ät på, ska du få cancer så får du det nog även om du inte käkat dessa popcorn. Alla ska vi dö nångång.
Citera
2004-01-02, 10:36
Medlem
Mr Radarkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
Ja, cancer hit och cancer dit, fan man får ju cancer av allt nuförtiden. Ska man följa alla varningar man får kan man ju snart inte äta något alls överhuvudtaget.
Brända popcorn är ju görgott, så ät på, ska du få cancer så får du det nog även om du inte käkat dessa popcorn. Alla ska vi dö nångång.

Jo, visst stämmer det att man kan få cancer av allt, men man vill ju inte dö i förtid om ni förstår vad jag menar
Citera
2004-01-03, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman

Helt rätt Rubberman! Det är inte bara brända popcorn som är gott, utan brända bullar eller en hastigt stekt biff med en rejäl skorpa och blodig inuti är ju gott.
Och jag tror att dom som får cancer har en gen som är mer mottaglig för cancercellerna. Men det är mina helt privata teorier.
Citera
2015-02-20, 18:08
Medlem
perberts avatar
Det är Akrylamiden som är det farliga. Bildas när viss mat hetas upp över 120 grader.

http://cancer.se/hur-du-undviker-den...a-akrylamiden/
Citera
2015-02-20, 18:26
Citat:
Ursprungligen postat av perbert
Det är Akrylamiden som är det farliga. Bildas när viss mat hetas upp över 120 grader.

http://cancer.se/hur-du-undviker-den...a-akrylamiden/
Akrylamid är ju det som släpptes ut i Hallandsåsen...

Jag brukar steka mina bacon så att de blir krispiga, är det farligt?
Citera
2015-04-27, 22:13
Medlem
NanaSangres avatar
Hur lungt är det att käka bränt bananbröd? Glömde av brödet i ugnen ca 20 min, utsidan är mörkbrun/svart men insidan är okej.
Citera
2015-04-27, 22:24
Medlem
rayraviolis avatar
Oroa er inte för mycket. Man får inte cancer av att äta en skål popcorn som blivit lite brända eller knapra i sig en kremerad grillkorv. Gör det inte livs en livslång (livskort?) vana bara.
Citera
2015-04-28, 01:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Akrylamid är ju det som släpptes ut i Hallandsåsen...

Jag brukar steka mina bacon så att de blir krispiga, är det farligt?
Akrylamid bildas också då kolhydrater upphettas till höga temperaturer. Naturligtvis i betydligt lägre halter än vad som fanns i tätningsmedlet som användes i Hallandsås. Är ju inte akut giftigt i dom halter som bildas i upphettad mat men knappast särskilt nyttigt. Dock har jag för mig att riskerna tonats ner jämfört med larmet i början av 2000-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in