Citat:
Ursprungligen postat av
TosigaTanten
Det är ju egentligen inte kravet jag vänder mig emot, att han måste lämna prover, övervakas, kontrolleras och gå på behandlingar tycker jag är självklart och det tycker faktiskt även min man. Han har verkligen fått sig en tankeställare och förstått att detta får ALDRIG någonsin hända igen! Det som känns fruktansvärt orättvist är att utan några som helst problem under villkorstiden så blev min man ändå helt utan körkort i ytterligare ett halvt år efter att han faktiskt fullföljt sin del av avtalet. Min man är aldrig straffad sedan tidigare och vi lever ett ordnat liv med hus, barn o fast arbete. Varför Transportstyrelsen anser att just min man skall lämna extra många prover förstår jag egentligen inte men det är absolut inte något jag protesterar emot. Problemet är att han inte fått information för att kunna uppfylla kraven i tid.
Det känns verkligen som att Transportstyrelsen helt enkelt har utfärdat ett extra straff och det trodde jag inte att de fick lov att göra!
Min erfarenhet av transportstyrelsen är att handläggarna mestadels är "wannabepoliser" och de jävlas gärna med folk. Att, precis som du skrev, inte vara tydlig med informationen är ett sätt för dem att leva ut sina lustar och utöva makt över andra människor. Har ni otur dröjer det ytterligare ett par månader efter att ni uppfyllt alla krav tills ärendet handläggs. De kan svara att "Vi har många ärenden just nu så det är lång väntetid". I själva verket är det bara ytterligare ett sätt att jävlas med folk medan de själva sitter och tar kaffepaus 7 timmar per arbetsdag. Jag fick själv ett liknande svar ("lång handläggningstid") när jag ringde dem efter att ha väntat över en vecka vid brevlådan. Så jag svarade att "jag kommer att besöka Er och hjälpa Er med arbetet, då jag ändå är arbetslös utan körkort. Jag kommer nog i övermorgon eller så, när mina kompisar kan skjutsa mig dit. Vad heter din chef?" Körkortstillståndet låg i brevlådan nästa dag....
Mitt råd till alla är att alltid be om namnet vid telefonkontakt men ännu hellre besöka dem personligen. Dessa paragrafryttare har såklart svårare att ljuga folk rakt in i ögonen, vilket ger en snabbare handläggning av ärendet (samma råd gäller vid kontakter med andra myndigheter såsom skatteverket och försäkringskassan).
Räkna med flera månaders extra väntetid, så kommer det att kännas positivt ifall det ordnar upp sig på bara ett par veckor. Lycka till, så möts vi (nyktra) i trafiken!