2015-02-20, 09:47
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hur ber man till någon man inte tror på? Ursäkta men det verkar underligt. Och tänk om jag ber till fel gud?

Du ber tex om just tro och mening. Det du har på hjärtat... Som ett samtal. Finns inget rätt eller fel! Även vi troende har stunder vi känner svaghet i tron. Det är en process, en ständig relation.

Du kommer inte be till fel Gud. Det finns bara en Gud! Goda nyheter va? 😉
Citera
2015-02-20, 09:55
Medlem
Citat:
Läsa bibeln? Nej, den är oläsbar, mest släktkrönikor och ointressanta sedelärande historier blandade med rena orimligheter

Börja med Nya Testamentet istället. Den är enklare att förstå och läs inte igenom för snabbt utan ta dig tid innan du somnar. Ta dig för Gud. Läs sidorna noga och när du har läst klart en sida fundera på vad du just har läst och vad det betyder.

Sedan kan du börja be till Fadern, Sonen och Den helige ande även om du är förvirrad. Gud vill att du skall följa honom men man kommer endast till Fadern genom Sonen. Be genom att önska dina nära och kära ett tryggt liv och be till Jesus att han skall hjälpa dig få starkare tro. Du kan göra det här.

Vi är endast människor och vi kan inte alltid förstå vad Gud vill och gör. Det är ett mysterium och om man kallar sig själv kristen måste man leva som en kristen. Du måste acceptera att vissa saker är ett mysterium och du inte kommer få svar på allting.
Citera
2015-02-20, 09:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur ber man till någon man inte tror på? Ursäkta men det verkar underligt.

Citat:
Och tänk om jag ber till fel gud?

Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Kärt barn har många namn.

Oavsett om du bara "tror" detta eller inte, så är det trams. Olika 'guder' är så distinkte, att new-age synkretism o.dyl. bara är semaniska krumbukterier.
Citera
2015-02-20, 09:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Du kommer inte be till fel Gud. Det finns bara en Gud!

Du kunne kanske även komme med belägg för detta postulat?
Citera
2015-02-20, 10:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekochpotatis
Börja med Nya Testamentet istället. Den är enklare att förstå och läs inte igenom för snabbt utan ta dig tid innan du somnar. Ta dig för Gud. Läs sidorna noga och när du har läst klart en sida fundera på vad du just har läst och vad det betyder.

Sedan kan du börja be till Fadern, Sonen och Den helige ande även om du är förvirrad. Gud vill att du skall följa honom men man kommer endast till Fadern genom Sonen. Be genom att önska dina nära och kära ett tryggt liv och be till Jesus att han skall hjälpa dig få starkare tro. Du kan göra det här.

Vi är endast människor och vi kan inte alltid förstå vad Gud vill och gör. Det är ett mysterium och om man kallar sig själv kristen måste man leva som en kristen. Du måste acceptera att vissa saker är ett mysterium och du inte kommer få svar på allting.

Vilket egentligen inte är ett svar på trådfrågan, eftersom det enda du gör är att flytta målstolperna till självuppfyllande mentala tekniker där det är en realistisk möjlighet att det är självsuggestion som ledar fram till ett predeterminerat mål.

Ni vet jag inte vad proconsul anser om detta, men för min del "tror" jag inte HELLER på såna suspekta metoder som du föreslår.
Citera
2015-02-20, 10:20
Medlem
Citat:
Du ber tex om just tro och mening. Det du har på hjärtat... Som ett samtal. Finns inget rätt eller fel! Även vi troende har stunder vi känner svaghet i tron. Det är en process, en ständig relation.

exakt så är det.

Lev som om du tror, och du kommer börja tro. Har man vilja, har man tro.

Och därmed är TS fråga besvarad.
Citera
2015-02-20, 10:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Lev som om du tror, och du kommer börja tro. Har man vilja, har man tro.

Citat:
Och därmed är TS fråga besvarad.

Japp: Att tro förutsättar tro.
Citera
2015-02-20, 10:43
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Jag skulle verkligen vilja tro på gud men jag kan inte.

Vi människor är så olika varandra, så det som fungerar på en person kommer inte att fungera för en annan. Det går inte att stoppa oss mäniskor i en låda och tro att samma svar duger för alla, precis som det inte går att stoppa Gud i en låda och tro att vi vet allt.

Jag har lärt mig att uppskatta Myers-Briggs Type Indicator (MBTI), för då får jag lite struktur på människotyper (arketyper), även om vi ändå är individuella varelser och fungerar olika.

Man kan läsa lite om de 16 arketyperna och deras andlighet. Det är intressant faktiskt. En introvert (I) person kommer inte riktigt att få ut så mycket på ett stort möte med hög och intensiv musik och tjo och stim från scenen, utan han behöver en mera stilla och lugn stund med rofylld musik.

Det är lättare att uppleva gudsnärvaron om man vet vilken sorts arketyp som man är, för vet man inte det så letar man lite överallt planlöst och man måste ha en riktig tur för att få möjligheten att finna det man söker.

Du behöver först ta reda på vilken arketyp som du är, och sen så kan du se på vilket sätt som är lättast för dig att uppleva gudsnärvaron på. Men som sagt, kom ihåg att det bara är en enkel mall och inte ett fullkomligt svar. Gud kan överraska när man minst anar det.

Malcolm Goldsmith har skrivit en bok som heter "Knowing Me, Knowing You" som jag tyvärr inte kan finna utdrag ifrån på Google books, men eftersom jag läst boken så vet jag att länkarna nedan visar ett mycket kort sammandrag som beskriver samma sak.

http://spiritualpractice.ca/what_practice/type/

http://www.reformedworship.org/article/march-1992/personality-worship-using-myers-briggs-type-indicator-understand-worship-preferen

https://sites.google.com/site/godlypersonalities/spiritual-type-summaries

Nedan är boken på Google books, men de viktiga sidorna är tyvärr vita där.

https://books.google.se/books?id=cGHQ0hqrUe8C&pg=PT20&lpg=PT20&dq=mbti+spi rituality+%22personality+type%22&source=bl&ots=pMR pNtATY9&sig=2WW4GeGZfZeZ_QtSvH0yvOD2Yig&hl=sv&sa=X &ei=sf7mVJzlJqX5ywP2q4GwDQ&ved=0CFIQ6AEwBg#v=onepa ge&q=mbti%20spirituality%20%22personality%20type%2 2&f=false
Citera
2015-02-20, 10:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Det är lättare att uppleva gudsnärvaron om man vet vilken sorts arketyp som man är,

Kan jag förmoda, att denna kategoriserings-modell också omfattar arketyper för vem 'gud' är ett meningslöst koncept?

Citat:
Gud kan överraska när man minst anar det.

Förutsatt att det verkligen ÄR 'gud' som är orsaken.
Citera
2015-02-20, 11:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Nej det gör det ju inte, det finns hur många som helst. Förutom jahve och allah som är populärast för tillfället så finns det ju mängder av grekiska gudar, romerska gudar, sydamerikanska gudar, asiatiska gudar etc. Om jag ber till oden tex, kommer det att ha samma effekt?
Citera
2015-02-20, 11:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekochpotatis

Jag har lite svårt för det här med jesus på korset för våra synders skull. Går det lika bra att läsa koranen?
Citera
2015-02-20, 11:07
Medlem
Citat:
Nej det gör det ju inte, det finns hur många som helst. Förutom jahve och allah som är populärast för tillfället så finns det ju mängder av grekiska gudar, romerska gudar, sydamerikanska gudar, asiatiska gudar etc. Om jag ber till oden tex, kommer det att ha samma effekt?

Allah betyder Gud på arabiska.
Allah är Jahve. Det är samma Gud.
Däremot har du rätt i övrigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in