2015-02-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristenTjej27
Människor är inte oförmögna att inse hans existens, det är bara att gå ut på en skogspromenad i maj så kan du se en massa vackra saker som blommor, gröna träd, vilda djur etc. Som ett synligt bevis på att vi har en skapare, eftersom allting kan inte bara komma ifrån ingenstans, lika lite som en teckning kan ritas av sig själv eller en bok skrivas av sig själv utan författare eller konstnär! Eller titta på en regnbåge eller andra fantastiska skapelser på denna jord.
https://www.youtube.com/watch?v=VmTxZAl7ceU

Du måste förstå att människan från första början, Adam & Eva hade en oförstörd relation med Gud, och allting Gud skapade var fantastiskt och fullkomligt på jorden. Men människor så som änglar hade en fri vilja, att lyda Gud eller låta bli. Och Adam & Eva valde att lyssna till Djävulen samt lyda honom och han fick på det sättet inträde till våran jord och allt som är på den. Vet inte varifrån du får krav tänkandet ifrån? Gud vill fortfarande ha en relation med oss, då han älskar oss så mycket. Men för att vi ska kunna komma in i relationen med honom, Gud fadern, måste vi acceptera att Jesus dog för våra synder och ta emot honom i våra hjärtan. Gud fadern sände sin son Jesus Kristus till att dö för våra synder, då han var den enda som kunde göra det, eftersom Jesus var syndfri. Endast syndfri person kunde ta på sig syndarnas straff, och det var Jesus då han var både människa och Gud. Gud i mänsklig form.
Det enda Gud vill är att återupprätta relationen med oss, så att vi blir mer och mer förvandlade till de personer vi hade varit utan synden i vägen, detta är en process dock lika mycket som att växa fysiskt som människa så kan de ta tid att mogna i sin relation med Gud.
Han står där med vidsträckta händer och säger : Kom mitt barn! jag älskar dig! jag kan ge dig styrka, vägledning och fylla ditt andliga tomrum! jag längtar efter att du ska få komma in i min vilja med ditt liv. Självklart så är omvändelse viktigt och därför har han gjort sin vilja känd i bibeln, men grejen är den att när vi väl tagit emot honom så är vi inte ensamma. Det var aldrig meningen att vi ska förstå allt på egen hand utan Guds vägledning, och vissa saker kan vi inte förstå på denna jord då våran hjärna är begränsad.
Men han är ingen obarmhärtig domare som bara väntar efter att få straffa människor som inte vill tro, han är en kärleksfull fader.
Vill man tro men inte kan så ser ju Gud det och kan hjälpa en. Varför jag kom med tips att gå fram för förbön, för under förböns stunden så kan Gud uppenbara för dig och personen som ber för dig vad som blockerar din tro. Gud vill att vi ska samarbeta med varandra och ofta ber kristna för varandra och Gud använder våra nådegåvor för att hjälpa andra personer som kommer fram för förbön.

Du kan också ringa till församlingar och prata med en själavårdare:
http://www.arken.org/helandecenter/arkens-helandetj%C3%A4nst/kontakta-oss.aspx jag rekommenderar arken.
För det första , alla tycker inte samma saker som dig är vacker. För det andra,vem skapade dom "fula" månaderna?
Citera
2015-02-19, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Tilläggas bör att oavsett vad jag tror, och oavsett vad du tror, så är verkligheten vad den är.

Du har rätt att verkligheten är vad den är, oavsett våra bedömningar vilket den är oberoende av.

Kortfattat delar jag inte din ateistiska världssyn men vi kan bedöma mitt liv och ditt liv ifrån just det perspektivet. Spelar det överhuvudtaget någon roll hur en person väljer att leva om Gud inte existerar? Om våra handlingar och beteenden inte hänger ihop med vårt slutgiltiga öde, så blir allting tillåtet. Vi finner ingen meningsfull anledning till varför olika levnadsstilar skulle skilja sig från varandra än våra egna subjektiva bedömningar. Våra bedömningar förblir en illusion och får absolut irrelevans för livets mening, syfte och värde. Hur skiljer du ett värde inom ekvationen förgänglighet? Kan du räkna ut relevansen för det universella perspektivet? Visst får ditt liv, lika mycket relevans som mitt eget när vi utgår från det ateistiska perspektiv. I sin helhet förlorar vi båda lika mycket då det vi förlorar är också irrelevant för universum. Detta har i djupare mening diskuterats i en annan tråd och jag har kortfattat upprepat mig.

Citat:
Om det inte finns ett efterliv så kommer du ruttna i marken precis som jag och alla andra. Skillnaden mellan dig och mig är att du slösat massa tid på att läsa anti-intellektuella texter, bett till någon som inte svarat, slösat dina söndagar på att gå i kyrkan samt intalat dig själv att ditt liv skulle ha mer mening än icke-troendes liv.

Men berätta igen vems av våra liv som är mer meningslöst.

Citat:
Om det finns ett efterliv så kommer jag som ateist sannolikt få ta del av detta lika mycket som dig.

Självklart, men hur vet du att du kommer ta del på samma vis som jag? Döden är en gemensam faktor för vårt fysiska liv, men hur livet ser ut i det nästa, behöver alltså inte dela en gemensamhet.

Var inte dåren som fruktar döden. Frukta Livet, Gud är Liv.

Ingen har blivit född av egen vilja och Livet är oss givna. Med Liv kommer Ansvar och med Ansvar kommer Plikt och med Plikt kommer Skyldighet. Gentemot varandra och vår Gud.

Så är också tungan en liten lem men kan skryta över stora ting. Tänk på hur en liten eld kan antända en stor skog. En sådan eld är tungan, en värld av ondska bland våra lemmar. Den smutsar ner hela vår kropp och sätter tillvarons hjul i brand och är själv antänd av Gehenna. Alla slags fyrfotadjur, fåglar, kräldjur och vattendjur låter sig tämjas och har blivit tämjda av människan. Men tungan kan ingen människa tämja, ostyrig och ond som den är och full av dödligt gift. Med den välsignar vi Herren och Fadern, och med den förbannar vi människorna, som är skapade till Guds avbild. Från samma mun kommer välsignelse och förbannelse. Så får det inte vara, mina bröder. Inte kan väl en källa från samma åder ge både sött och bittert vatten? Mina bröder, inte kan väl ett fikonträd bära oliver eller en vinstock fikon? Inte heller kan en salt källa ge sött vatten. (‭Jakobs brev‬ ‭3‬:‭5-12‬ SFB98)
Citera
2015-02-19, 23:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Spelar det överhuvudtaget någon roll hur en person väljer att leva om Gud inte existerar?

Din snuttefiltism är inte en allmän referens-ram. (1)

Citat:
Om våra handlingar och beteenden inte hänger ihop med vårt slutgiltiga öde, så blir allting tillåtet. Vi finner ingen meningsfull anledning till varför olika levnadsstilar skulle skilja sig från varandra än våra egna subjektiva bedömningar. Våra bedömningar förblir en illusion och får absolut irrelevans för livets mening, syfte och värde. Hur skiljer du ett värde inom ekvationen förgänglighet? Kan du räkna ut relevansen för det universella perspektivet? Visst får ditt liv, lika mycket relevans som mitt eget när vi utgår från det ateistiska perspektiv. I sin helhet förlorar vi båda lika mycket då det vi förlorar är också irrelevant för universum. Detta har i djupare mening diskuterats i en annan tråd och jag har kortfattat upprepat mig.

" 'Gud' eller kaos" från ad hoc perspektivet av "absolut filosofi". Du skämter.

Citat:
Var inte dåren som fruktar döden.

Se (1).

Citat:
Ingen har blivit född av egen vilja och Livet är oss givna.

Ad hoc premiss.

Citat:
Med Liv kommer Ansvar och med Ansvar kommer Plikt och med Plikt kommer Skyldighet. Gentemot varandra och vår Gud.

Falsk dikotomi.

Citat:
Så är också tungan en liten lem men kan skryta över stora ting. Tänk på hur en liten eld kan antända en stor skog. En sådan eld är tungan, en värld av ondska bland våra lemmar. Den smutsar ner hela vår kropp och sätter tillvarons hjul i brand och är själv antänd av Gehenna. Alla slags fyrfotadjur, fåglar, kräldjur och vattendjur låter sig tämjas och har blivit tämjda av människan. Men tungan kan ingen människa tämja, ostyrig och ond som den är och full av dödligt gift. Med den välsignar vi Herren och Fadern, och med den förbannar vi människorna, som är skapade till Guds avbild. Från samma mun kommer välsignelse och förbannelse. Så får det inte vara, mina bröder. Inte kan väl en källa från samma åder ge både sött och bittert vatten? Mina bröder, inte kan väl ett fikonträd bära oliver eller en vinstock fikon? Inte heller kan en salt källa ge sött vatten. (‭Jakobs brev‬ ‭3‬:‭5-12‬ SFB98)

Bibelviftande.

*

Mao den vanliga retoriken från en såpbox.
Citera
2015-02-20, 00:10
Medlem
madeinflens avatar
Tron kommer inte som en blixt från klar himmel för alla. Det är dessutom som alla relationer - något som måste vårdas.
BÖN (samtal) med Gud är en sak jag skulle rekommendera dig. Inte att du rabblar böner utan ett äkta och rakt samtal från hjärtat. Säg det du skrev här... Om att du skulle vilja tro. Be om nåden att tro.
Kan intyga att du har rätt i att det är fantastiskt att tro. Värt att be om och sträva efter!
Citera
2015-02-20, 00:19
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29

Ingen har blivit född av egen vilja

Är det inte konstigt ändå? Varför är det så? Vad är Guds syfte? Är det att Han ska lära sig något?
Behöver Han lära sig något? Är det för att vi - tids nog - ska lära oss något? Är det för att vi ska bli lika goda som Gud till slut? Blir alla det till slut?

Gud är god.

"Detta är bara vad jag tror.

Med följande förklaring:
Man måste skilja mellan tro och fakta! Fakta har man när man vet. Tro är ett mer luddigt begrepp. Att tro något innebär inte att säkert veta något, det kan variera alltifrån en svag föraning eller märklig känsla som man inte kan förklara vad det egentligen är (och som lika gärna kan ha en kroppslig förklaring), till att vara tämligen övertygad om att det förhåller sig på ett visst sätt. Men det är inte alls samma sak som att veta. Det man tror kan aldrig bevisas. Kan man bevisa det så blir det snarast fakta.

Vi befinner oss nu i religionsforumet. I detta tas ofta trådar upp om att man mött Gud eller att man tvärtom aldrig varit med om det och frågor om varför han aldrig visar sig. Ingetdera är fakta om Guds existens. Det vet vi ingenting om."
Citera
2015-02-20, 00:24
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristenTjej27
Människor är inte oförmögna att inse hans existens, det är bara att gå ut på en skogspromenad i maj så kan du se en massa vackra saker som blommor, gröna träd, vilda djur etc. Som ett synligt bevis på att vi har en skapare, eftersom allting kan inte bara komma ifrån ingenstans, lika lite som en teckning kan ritas av sig själv eller en bok skrivas av sig själv utan författare eller konstnär! Eller titta på en regnbåge eller andra fantastiska skapelser på denna jord.
https://www.youtube.com/watch?v=VmTxZAl7ceU

Du måste förstå att människan från första början, Adam & Eva hade en oförstörd relation med Gud, och allting Gud skapade var fantastiskt och fullkomligt på jorden. Men människor så som änglar hade en fri vilja, att lyda Gud eller låta bli. Och Adam & Eva valde att lyssna till Djävulen samt lyda honom och han fick på det sättet inträde till våran jord och allt som är på den. Vet inte varifrån du får krav tänkandet ifrån? Gud vill fortfarande ha en relation med oss, då han älskar oss så mycket. Men för att vi ska kunna komma in i relationen med honom, Gud fadern, måste vi acceptera att Jesus dog för våra synder och ta emot honom i våra hjärtan. Gud fadern sände sin son Jesus Kristus till att dö för våra synder, då han var den enda som kunde göra det, eftersom Jesus var syndfri. Endast syndfri person kunde ta på sig syndarnas straff, och det var Jesus då han var både människa och Gud. Gud i mänsklig form.
Det enda Gud vill är att återupprätta relationen med oss, så att vi blir mer och mer förvandlade till de personer vi hade varit utan synden i vägen, detta är en process dock lika mycket som att växa fysiskt som människa så kan de ta tid att mogna i sin relation med Gud.
Han står där med vidsträckta händer och säger : Kom mitt barn! jag älskar dig! jag kan ge dig styrka, vägledning och fylla ditt andliga tomrum! jag längtar efter att du ska få komma in i min vilja med ditt liv. Självklart så är omvändelse viktigt och därför har han gjort sin vilja känd i bibeln, men grejen är den att när vi väl tagit emot honom så är vi inte ensamma. Det var aldrig meningen att vi ska förstå allt på egen hand utan Guds vägledning, och vissa saker kan vi inte förstå på denna jord då våran hjärna är begränsad.
Men han är ingen obarmhärtig domare som bara väntar efter att få straffa människor som inte vill tro, han är en kärleksfull fader.
Vill man tro men inte kan så ser ju Gud det och kan hjälpa en. Varför jag kom med tips att gå fram för förbön, för under förböns stunden så kan Gud uppenbara för dig och personen som ber för dig vad som blockerar din tro. Gud vill att vi ska samarbeta med varandra och ofta ber kristna för varandra och Gud använder våra nådegåvor för att hjälpa andra personer som kommer fram för förbön.

Du kan också ringa till församlingar och prata med en själavårdare:
http://www.arken.org/helandecenter/arkens-helandetj%C3%A4nst/kontakta-oss.aspx jag rekommenderar arken.

Tack men du svarar inte på frågan.
Och varför skulle jag behöva förbön, en allvetande gud vet ju naturligtvis exakt vad jag behöver för att acceptera hans eventuella existens. Nu är han inte ens hypotetiskt möjlig och därför kommer jag så klart inte att ringa församlingen (vilket gud mycket väl vet om).
Citera
2015-02-20, 00:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Tron kommer inte som en blixt från klar himmel för alla. Det är dessutom som alla relationer - något som måste vårdas.
BÖN (samtal) med Gud är en sak jag skulle rekommendera dig. Inte att du rabblar böner utan ett äkta och rakt samtal från hjärtat. Säg det du skrev här... Om att du skulle vilja tro. Be om nåden att tro.
Kan intyga att du har rätt i att det är fantastiskt att tro. Värt att be om och sträva efter!

Hur ber man till någon man inte tror på? Ursäkta men det verkar underligt. Och tänk om jag ber till fel gud?
Citera
2015-02-20, 00:41
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hur ber man till någon man inte tror på? Ursäkta men det verkar underligt. Och tänk om jag ber till fel gud?

Kärt barn har många namn.

Med följande förklaring:
Man måste skilja mellan tro och fakta! Fakta har man när man vet. Tro är ett mer luddigt begrepp. Att tro något innebär inte att säkert veta något, det kan variera alltifrån en svag föraning eller märklig känsla som man inte kan förklara vad det egentligen är (och som lika gärna kan ha en kroppslig förklaring), till att vara tämligen övertygad om att det förhåller sig på ett visst sätt. Men det är inte alls samma sak som att veta. Det man tror kan aldrig bevisas. Kan man bevisa det så blir det snarast fakta.

Vi befinner oss nu i religionsforumet. I detta tas ofta trådar upp om att man mött Gud eller att man tvärtom aldrig varit med om det och frågor om varför han aldrig visar sig. Ingetdera är fakta om Guds existens. Det vet vi ingenting om."
Citera
2015-02-20, 03:13
Medlem
BWV639s avatar
TS, jag tycker att du ska titta på "tears in rain" talet från Blade Runner. Döden och vetskapen om denna är något av det mest essentiella i att vara en människa, och religion stjäl det förhållningssättet från en då religioner i regel försöker neutralisera döden med sagor om livet efter detta.
Senast redigerad av BWV639 2015-02-20 kl. 03:49.
Citera
2015-02-20, 04:38
Medlem
-Hemsk-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWV639
TS, jag tycker att du ska titta på "tears in rain" talet från Blade Runner. Döden och vetskapen om denna är något av det mest essentiella i att vara en människa, och religion stjäl det förhållningssättet från en då religioner i regel försöker neutralisera döden med sagor om livet efter detta.
Nu har jag inte nyligen tittat på detta tears in rain-tal, men vad tänker du dig är så essentiellt med en ickeneutraliserad död?
Senast redigerad av -Hemsk- 2015-02-20 kl. 04:45.
Citera
2015-02-20, 07:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen

För den som vill är bön naturligvis ett relevant experiment i sökandet efter en tro. Bara den bedjande från början är medvetande om att böner överlag är konstruerade som självuppfyllande mentala tekniker.
Citera
2015-02-20, 07:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Gud är god.

Inte nödvändigvis (1).

Citat:

(1) är vad jag vet.
Citera