Resultat: .
0%
röster
2014-11-05, 16:42
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Det finns inget som piggar upp när det gäller BVB.

Jodå, det finns inget som piggar upp mer än en andraplats i 1.BL bakom FCB, en förlorad CL-final eller Pokal-final till FCB samt ett simpelt 2-1 som i lördags. Det mest uppiggande är att slå en värdig motståndare och det måste de bli igen.

Jag tror att FCB:s 6-0 mot Bremen ger lite för stor effektivitet framför mål för FCB i statistiken ovan, en tumregel är snarare att 1/10 av alla skott mot mål går in.
Citera
2014-11-05, 17:42
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Jodå, det finns inget som piggar upp mer än en andraplats i 1.BL bakom FCB, en förlorad CL-final eller Pokal-final till FCB samt ett simpelt 2-1 som i lördags. Det mest uppiggande är att slå en värdig motståndare och det måste de bli igen.

Håller faktiskt med dig. Det är bra för Bayern med lite inhemsk konkurrens så man fortsätter utvecklas. På sikt gynnar ett bra BVB oss. Att jag personlig mycket hellre ser klubbar som Schalke, Gladbach, Bremen eller Hamburg vara huvudkonkurrenten till ligatiteln är en annan sak. Idag är det Dortmund som har näst bäst spelarmaterial och därför borde vara denna utmanare Bayern behöver.
Citera
2014-11-05, 17:44
Medlem
motvalls avatar
Vafan är det här? Willbacher konverterar?

http://www.expressen.se/sport/kronikorer/thomas-wilbacher/wilbacher-bundesliga-ar-europas-basta-liga/
Citera
2014-11-05, 17:48
Medlem
cyberkalles avatar
Nein ni kommer inte få över mig på er sida.
Ett krossat BVB är ett bra BVB.
Jag ser hellre att lag som Gladbach, Schalke, HSV mm mm är dom lag som spöar oss.

Blir bara mer och mer less på det laget speciellt som det är gullelaget för okunniga svenska journalister samt medgångsfansen.
Citera
2014-11-05, 18:21
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Nein ni kommer inte få över mig på er sida.
Ett krossat BVB är ett bra BVB.
Jag ser hellre att lag som Gladbach, Schalke, HSV mm mm är dom lag som spöar oss.

Blir bara mer och mer less på det laget speciellt som det är gullelaget för okunniga svenska journalister samt medgångsfansen.

Annars har nog FCB flest medgångsfans och har alltid haft det, påminner mig om en rolig artikel från 11 Freunde om en man som försökte skrämma ett barn till att bli BVB-fan: http://ulihannemann.de/artikel/die-rote-bestie
Citera
2014-11-05, 19:07
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Bra analys där och ungefär så menade jag när jag kortfattat skrev...

Jag är ingen man av det skrivna ordet.

Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Mycket bra analys och bra länkar. Instämmer i nästan allt.

Det enda jag kan tillägga är att man kunde se samma sak redan förra säsongen, BVB presterade även då sämre i Bundesliga än i Champions League. (I CL åkte man ut mot Real med 2-3, men i BL var man tidigt långt bakom Bayern och fick kämpa för att bli tvåa.)

Skrev redan då att det var tydligt att motståndarna i Tyskland lärt sig hur man ska spela mot dem. Man spelar dortmundskt mot Dortmund helt enkelt. När BVB denna säsong saknar flera av de få spelarna som tidigare ändå kunde luckra upp ett kompakt motståndarförsvar (som Götze, Lewandowski och Gündogan) så blir det inga mål, bara massa målchanser.

Lite upp till bevis för Klopp, är han en så skicklig tränare alla tror? Förra säsongen fick han ordning på skutan till slut, för de var riktigt bra under våren. Men får han det denna?

Helt klart, är det något fotbollen har bevisat för oss så är det att det inte går (är väldigt svårt) att konstant köra på samma spelidé. Är väl överlag en av anledningarna till att Pep faktiskt valdes som tränare till Bayern, är det någon som besitter förmågan att utveckla spelet taktiskt är det onekligen han.

Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Tycker Dortmund har svårt och utveckla ett spel som fungerar bra i BL. De måste bli bättre på att spela sig ur pressen, istället för att kontra på en gång. Sen är det sant att avsaknaden av några spelskickliga spelare gör att de blir sämre som lag men de ska inte ligga i botten. Dortmund kanske gör en Chelsea? d.v.s floppar i ligan och vinner CL, potentialen finns ju.
Likt jag skrev ovan verkar problemet bestå i en kombination av de båda. Med fullskaligt manskap hade det säkerligen varit mycket lättare för BVB i ligan, även om de hade stött på samma problem fast något förmildrade. Onekligen intressant att se hur Klopp kommer att hantera denna situation, han har ändå ett antal tekniskt skickliga spelare och Dortmund borde därför rent teoretiskt kunna spela sig ur situationer.

Visst vore det väl lustigt om BVB vinner Champions League men missar topp fyra i ligan? Nästa års CL inför ju nya regler som på detta sätt tillåter en liga att faktiskt få fem lag i CL. Lite för mycket bratwurstrunkande-önskedrömmar dock.
Citera
2014-11-05, 20:10
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Vafan är det här? Willbacher konverterar?

http://www.expressen.se/sport/kronikorer/thomas-wilbacher/wilbacher-bundesliga-ar-europas-basta-liga/
Viktig krönika som jag tror kommer att locka en och annan svensk till att ge Bundesliga en chans. Kanske kan BL inom en femårsperiod bli den näst populäraste ligan i Sverige efter engelska PL. Jag utgår från att intresset för fransk fotboll dör samma dag som Zlatan lägger skorna på hyllan och La Liga är väl egentligen ganska ute förutom El Classico och Madridderbyna. Italiensk fotboll har en trogen skara fans i Sverige men som han skriver i krönikan har attraktiviteten där minskat väldigt mycket.

Har dock svårt att se Bundesliga bli nummer ett i svenskarna hjärtan. Sverige är alldeles för anglofilt i största allmänhet. Folk kan språket, diggar stora delarna av kulturen, etc. Väldigt få svenskar talar tyska nuförtiden och har därmed svårt för att ta till sig information om ligan. Självklart finns en hel del på engelska men förståelsen blir aldrig lika djup som när man läser tyska tidningar och forum.
Citera
2014-11-05, 20:27
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
...txt...

Har dock svårt att se Bundesliga bli nummer ett i svenskarna hjärtan. Sverige är alldeles för anglofilt i största allmänhet. Folk kan språket, diggar stora delarna av kulturen, etc. Väldigt få svenskar talar tyska nuförtiden och har därmed svårt för att ta till sig information om ligan. Självklart finns en hel del på engelska men förståelsen blir aldrig lika djup som när man läser tyska tidningar och forum.

Jawohl, das ist es. Majoriteten av svenskar gillar anglosaxisk kultur (eller avsaknad därav) tämligen okritiskt, men är självfallet hjälpta av att de talar språket.

Historiskt har Tyskland och Sverige mångåriga och djupa band när det gäller både kultur och industri och är fortfarande idag mycket närmare varandra i allt än t ex Sverige och Storbritannien, men, som du säger, talar man inte språket så är det inget man vet eller ens reflekterar över.
Citera
2014-11-05, 21:10
Medlem
P.Gs avatar
Det slog mig att bayerska flaggor inte syns till lika ofta (inte alls?) på Bayerns läktare som för några år sen, eller har jag fel?
Citera
2014-11-05, 22:43
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Det slog mig att bayerska flaggor inte syns till lika ofta (inte alls?) på Bayerns läktare som för några år sen, eller har jag fel?
Finns ju i Bayernloggan på flertalet FC Bayern-flaggor, men renodlade Bayernflaggor var det nog bara på Nordkurve ikväll.
Senast redigerad av cyberkalle 2014-11-05 kl. 22:47.
Citera
2014-11-05, 22:46
Medlem
cyberkalles avatar
Jaja bra match som tusan med tanke på att vi gick riktigt på halvfart ikväll och Roma lyckade bara skapa ett skott på mål utöver det nada chanser.

Detta trots att vår viktigaste spelare saknades nä inte Robben utan Müller som jag anser är vår bästa spelare.

Som jag trodde så förlorade Schalke.
Citera
2014-11-06, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Viktig krönika som jag tror kommer att locka en och annan svensk till att ge Bundesliga en chans. Kanske kan BL inom en femårsperiod bli den näst populäraste ligan i Sverige efter engelska PL. Jag utgår från att intresset för fransk fotboll dör samma dag som Zlatan lägger skorna på hyllan och La Liga är väl egentligen ganska ute förutom El Classico och Madridderbyna. Italiensk fotboll har en trogen skara fans i Sverige men som han skriver i krönikan har attraktiviteten där minskat väldigt mycket.

Visserligen är fotbollsunderhållningen i Bundesliga rätt hög men det är tyvärr allt.

Skulle vilja säga att den ojämna nivåskillnaden mellan Bayern och de övriga ligakonkurrenterna är på tok för stort för att Bundesliga skall bli den näst populäraste ligan i Sverige. Hur jävla kul är det egentligen med att man "vet" vart ligatiteln (med största sannolikhet) går till redan innan säsongen ens har börjat? Något man inte riktigt kan säga detsamma om Premier Leauge samt La Liga. Behöver jag ens nämna att det anses som ett jätteskräll om ett valfritt lag i ligan överhuvudtaget lyckas sno en poäng från Bayern.

Tycker att det är på tok för tidigt att döma ut La Liga. Tror nog att Valencia kan blanda sig in i toppstriden under nästa säsong efter att den singaporianske miljardären Peter Lim har blivit officiell ägare för klubben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in