Citat:
Ursprungligen postat av
cyberkalle
Bra analys där och ungefär så menade jag när jag kortfattat skrev...
Jag är ingen man av det skrivna ordet.

Citat:
Ursprungligen postat av
motvall
Mycket bra analys och bra länkar. Instämmer i nästan allt.
Det enda jag kan tillägga är att man kunde se samma sak redan förra säsongen, BVB presterade även då sämre i Bundesliga än i Champions League. (I CL åkte man ut mot Real med 2-3, men i BL var man tidigt långt bakom Bayern och fick kämpa för att bli tvåa.)
Skrev redan då att det var tydligt att motståndarna i Tyskland lärt sig hur man ska spela mot dem. Man spelar dortmundskt mot Dortmund helt enkelt. När BVB denna säsong saknar flera av de få spelarna som tidigare ändå kunde luckra upp ett kompakt motståndarförsvar (som Götze, Lewandowski och Gündogan) så blir det inga mål, bara massa målchanser.
Lite upp till bevis för Klopp, är han en så skicklig tränare alla tror? Förra säsongen fick han ordning på skutan till slut, för de var riktigt bra under våren. Men får han det denna?
Helt klart, är det något fotbollen har bevisat för oss så är det att det inte går (är väldigt svårt) att konstant köra på samma spelidé. Är väl överlag en av anledningarna till att Pep faktiskt valdes som tränare till Bayern, är det någon som besitter förmågan att utveckla spelet taktiskt är det onekligen han.
Citat:
Ursprungligen postat av
xeezer
Tycker Dortmund har svårt och utveckla ett spel som fungerar bra i BL. De måste bli bättre på att spela sig ur pressen, istället för att kontra på en gång. Sen är det sant att avsaknaden av några spelskickliga spelare gör att de blir sämre som lag men de ska inte ligga i botten. Dortmund kanske gör en Chelsea? d.v.s floppar i ligan och vinner CL, potentialen finns ju.

Likt jag skrev ovan verkar problemet bestå i en kombination av de båda. Med fullskaligt manskap hade det säkerligen varit mycket lättare för BVB i ligan, även om de hade stött på samma problem fast något förmildrade. Onekligen intressant att se hur Klopp kommer att hantera denna situation, han har ändå ett antal tekniskt skickliga spelare och Dortmund borde därför rent teoretiskt kunna spela sig ur situationer.
Visst vore det väl lustigt om BVB vinner Champions League men missar topp fyra i ligan? Nästa års CL inför ju nya regler som på detta sätt tillåter en liga att faktiskt få fem lag i CL. Lite för mycket bratwurstrunkande-önskedrömmar dock.