2015-02-19, 12:39
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Underbart. Nu börjar vi snacka tidningsdöd på riktigt.

17 anställda och 6400 prenumeranter som nu erbjuds prenumeration på Sundsvalls Tidning istället i vars organisation de anställda hädanefter kommer att ingå. Ingen större skillnad egentligen då tidningarna i stort sett är identiska numera, förutom ledarsidan.
Citera
2015-02-19, 12:56
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Småtidningarna kommer säkerligen finnas kvar i liknande format under bra mycket längre tid än kvällspressen för att de just har de personliga kontakterna med läsargruppen. Folk vill läsa om sig själva och de som står en nära - precis som på Facebook.
Säger som RullRull, även lokaltidningar har slutat rapportera hur verkligheten ser ut utan de har en tydlig agenda. Då menar jag inte bara politiskt utan att journalister gör rekla... förlåt gör reportage om kompisars nystartade firma osv.

Iofs har det alltid varit så men det blir mycket mer uppenbart nu när internet finns och information inte behöver ta omvägen via journalisterna.

Det har hänt flera gånger att folk jag känner tipsat lokaltidningen om missförhållanden i vår kommun men de har valt att inte skriva om det. Sen tipsar de riksmedia och DÅ får lokaltidningen plötsligt en jävla fart.
Citera
2015-02-19, 13:59
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Det känns tveksamt. Morgontidningen har blivit för dyr. Som exempel kan vi ta Nerikes Allehanda, 3185:- för ett år. Till och med de äldre trogna tidningsläsarna tycker att det börjar bli väl dyrt. Priset i kombination med en allt sämre tidning (besparingarna på redaktioner osv.) gör att till och med de mest inbitna läsarna ger upp.

Ja, de skenande priserna kommer få 60+ att överge familjebilagorna för sociala medier. Vad jag syftade på var lokalsport och lokalreportage med någon form av journalistiskt arbete om vem som sagt vad och varför. Det har börjat röra på sig, som i Kristianstad, där sparkade journalister börjat med egen journalistik via nätet.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Säger som RullRull, även lokaltidningar har slutat rapportera hur verkligheten ser ut utan de har en tydlig agenda. Då menar jag inte bara politiskt utan att journalister gör rekla... förlåt gör reportage om kompisars nystartade firma osv.

Iofs har det alltid varit så men det blir mycket mer uppenbart nu när internet finns och information inte behöver ta omvägen via journalisterna.

Det har hänt flera gånger att folk jag känner tipsat lokaltidningen om missförhållanden i vår kommun men de har valt att inte skriva om det. Sen tipsar de riksmedia och DÅ får lokaltidningen plötsligt en jävla fart.

Håller med dig till 100% om munkavlar och nepotism. Det är även min erfarenhet av regionaltidningar men jag tror de kommer hålla kvar vid pappersformatet och låta de stora (men ändå krympande) drakarna gå först i digitaliseringsspåret - har själv sett PM om hur småtidnignar ser på övergången.
Senast redigerad av Ratad 2015-02-19 kl. 14:02.
Citera
2015-02-19, 16:23
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
Ett nygammalt offer för tidningsdöden, nu verkar det vara definitivt då Dagbladet i Sundsvall själva gått ut med nyheten att de lägger ner.

http://www.di.se/artiklar/2015/2/19/dagbladet-i-sundsvall-laggs-ned/

http://www.dagbladet.se/medelpad/sundsvall/besked-i-dag-dagbladet-laggs-ner

Lite början på slutet. På riktigt.

Antar att det är så här det kommer att se ut ett tag framöver. Lokalblaskor med dubbla redaktioner som ges ut parallellt får lägga ned, därefter följer den större redaktionen. Först ut i Sundsvall var alltså Dagbladet nästa gång är det Sundsvalls tidning. Det finns liksom inte utrymme för två tidningar i en medelstor stad längre.

Ingen stor gissning att fler mellanstora städer och deras tidningsredaktioner kommer gå samma öde till mötes. Gefle Dagblad/Arbetarbladet, Alingsås kurriren/Alingsås Tidning, Karlskoga kurriren/Karlskoga tidning, Tranås-Posten/Tranås Tidning osv osv... (Har inte riktigt koll på alla lokala tidningar/namn)

Detta får ses som ett första steg mot jättarnas nederlag. Först faller småstenarna runt omkring innan det är dags för jättestenen att rasa.
Citera
2015-02-19, 18:06
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Jag undrar ibland om inte denna tråden är den viktigaste orsaken till hatet som svensk media känner mot Flashback ☺
Citera
2015-02-19, 18:38
Medlem
Varför kan man inte längre kommentera svensk politik på Aftonbladet? Är det för att dom som skriver motsatsen till vad aftonbladet förespråkar alltid blir rankade av läsarna som bäst i form av tummen upp?
Citera
2015-02-19, 18:57
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Ja, de skenande priserna kommer få 60+ att överge familjebilagorna för sociala medier. Vad jag syftade på var lokalsport och lokalreportage med någon form av journalistiskt arbete om vem som sagt vad och varför. Det har börjat röra på sig, som i Kristianstad, där sparkade journalister börjat med egen journalistik via nätet.

Sa jag att 60+ skulle överge familjebilagorna för sociala medier? Nej, jag sa att många trogna läsare av lokalblaskorna överger dem för att de inte längre tycker att det är väda ca 3000 spänn om året. Så sent som idag kastade ju Dagbladet i Sundsvall in handduken. Som jag förstått det en tidning som satsat mycket på lokala nyheter. Ingen köper den iallafall.
Citera
2015-02-19, 19:36
Medlem
Pungs avatar
Nu har Aftonbladet fått graferna rätt för december -14. Aftonbladet.se/siffror

Kolla in utvecklingen på mobil
Citera
2015-02-19, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Nu har Aftonbladet fått graferna rätt för december -14. Aftonbladet.se/siffror

Kolla in utvecklingen på mobil

Att kurvor kan vara så fina ibland.
Senast redigerad av ironfive 2015-02-19 kl. 20:26.
Citera
2015-02-19, 20:34
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironfive
Att kurvor kan vara så fina ibland.

Mobilsiffran har då gått ner 25% från toppnoteringen.
Alla kurvor var riktigt fina. Gillar den för papperstidningen mest, en jämn, säker och stabil nedgång.

http://unvis.it/Aftonbladet.se/siffror
Citera
2015-02-19, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Lite början på slutet. På riktigt.

Antar att det är så här det kommer att se ut ett tag framöver. Lokalblaskor med dubbla redaktioner som ges ut parallellt får lägga ned, därefter följer den större redaktionen. Först ut i Sundsvall var alltså Dagbladet nästa gång är det Sundsvalls tidning. Det finns liksom inte utrymme för två tidningar i en medelstor stad längre.

Ingen stor gissning att fler mellanstora städer och deras tidningsredaktioner kommer gå samma öde till mötes. Gefle Dagblad/Arbetarbladet, Alingsås kurriren/Alingsås Tidning, Karlskoga kurriren/Karlskoga tidning, Tranås-Posten/Tranås Tidning osv osv... (Har inte riktigt koll på alla lokala tidningar/namn)

Detta får ses som ett första steg mot jättarnas nederlag. Först faller småstenarna runt omkring innan det är dags för jättestenen att rasa.

Måste få bjuda på några sköna länkar om Dagbladet. Mycket fina rader att läsa.

www.medievarlden.se/nyheter/2015/02/peterssohn-trakigt-men-ofrankomligt

www.resume/nyheter/media/2015/02/19/har-kampat-otroligt-hart/

www.journalisten.se/nyheter/thomas-peterssohn-det-var-naivt-att-tro-att-det-skulle-ga

Postar från telefonen så har svårt att citera. Vore kul om någon kunde plocka ut lite citat. Finns några godbitar. Hoppas verkligen vi har en ny trend med fler tidningar som lägger ned helt.
Citera
2015-02-19, 23:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
När tidningarna slås ihop så tappar den tidning som köptes upp än mer av sina fasta prenumeranter, de känner inte igen sig och känner inte längre den lojalitet de gjorde med den uppköpta tidningen när den var självständig.
Ska vi gissa att 1000-1500 av Dagbladets prenumranter försvinner 2015 och 500-700 av köpartidningens?
Om 10-15 år är det köpatidningens tur att närma sig stupet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in