2015-02-18, 19:37
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Eller så var Finn en av de tilltänkta målen i egenskap av känd yttrandefrihetsförespråkare i den här brutala attacken. Medan Dan bara var en snubbe som råkade ha vaktpass vid fel tidpunkt. Ett riskabelt jobb där sånt här tyvärr händer.

Javisst, jag kan nog hitta på ett dussin lika långsökta teorier men riktiga brukar vara det mest uppenbara.
Tyvärr kan vi ju inte fråga Omar och få det korrekta svaret.
Citera
2015-02-18, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Javisst, jag kan nog hitta på ett dussin lika långsökta teorier men riktiga brukar vara det mest uppenbara.
Tyvärr kan vi ju inte fråga Omar och få det korrekta svaret.

Det mest logiska är väl att ingen av dom båda var slumpmässiga offer och, förutsatt att det passar anhöriga, borde uppmärksammas lika mycket. Men det är ju rätt egalt här, jag tror en synnerligen stor majoritet av både judar/kristna eller sekulära israeler/européer är stadigt trötta på islamister och diskussionen borde rikta sig på vad vi ska göra med dom.
Citera
2015-02-18, 20:01
Bannlyst
Jag tror att Omar och hans haschrökande kumpaner suttit på det här internetcafét och så har dom fått fram att det skall vara något möte om yttrandefriheten och så har dom sett att Vilks skall dit. Då har dom börjat hetsa Omar att fan skall du inte dra dit och knäppa den där Vilks och få belöningen på en miljon. Vi fixar vapen och grejer.

Sagt och gjort Omar drar dit med maskingevär men det visade ju sig svårare att ta sig in där än vad han trodde och resten vet vi ju hur det gick.
Citera
2015-02-18, 20:31
Medlem
arakas avatar
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vilks-livvakter-skot-mot-terroristen/
tydligen var det svenska poliser som sköt mot GM vid attentatet, gissar på att det kommer polisanmälan inom kort. poliserna kunde ju ha skadat pojken eller någon oskyldig när de tömde magasinen. dessutom är de antagligen svenkar och GM arab, bara det är ju en given anmälan till DO.
Senast redigerad av araka 2015-02-18 kl. 20:34.
Citera
2015-02-18, 21:02
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vilks-livvakter-skot-mot-terroristen/
tydligen var det svenska poliser som sköt mot GM vid attentatet, gissar på att det kommer polisanmälan inom kort. poliserna kunde ju ha skadat pojken eller någon oskyldig när de tömde magasinen. dessutom är de antagligen svenkar och GM arab, bara det är ju en given anmälan till DO.
Varför då? Tycker att det är solklart självförsvar - eller försöker du vara ironisk? I så fall är det oklart vad din poäng är.
Citera
2015-02-18, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jo, men faktum är väl att islamisterna inte varit särskilt effektiva på att döda de de uttalat fatwor och andra dödsdomar mot. Rushti lever ju i välmåga ännu exempelvis.... Detta är ju i linje med min tes att islamisterna egentligen inte är särskilt skickliga som kryare eller terrorister. Däremot kan de ju halshugga tillfångatagna helt visst.På slagfältet har det ju visat sig att numerärt underlägsna kurdiska förband klarat sig ganska bra mot islamister.
De lyckades bättre i Paris dock. Men det fanns ju å andra sidan inte beväpnad polis utanför lokalerna där massakrerna ägde rum.
Citera
2015-02-18, 21:28
Medlem
Är det ISIS som ligger bakom detta?
Citera
2015-02-18, 21:56
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
De lyckades bättre i Paris dock. Men det fanns ju å andra sidan inte beväpnad polis utanför lokalerna där massakrerna ägde rum.

Fanns ju dock en beväpnad polis inne i lokalen.
Problemet är, misstänker jag att har man som denne vakt tjänstgjort under lång tid utan att något har hänt så trubbas vaksamheten av.

Om jag inte minns fel hade Charbs vakt varit med honom sedan 2007 eller något liknande.
Vilks vakter har ju varit med om del tidigare och därmed är säkert vaksamheten större.

Stämmer uppgifterna att den enda polis som avlossat sitt vapen under den första attacken var Vilks svenska följeslagare så är det ju ett gott betyg.
Dessutom anser han sig ha träffat Omar då är det ännu bättre.

Att ha ballar nog att stå upp mot ett automatvapen med endast en pistol måste anses vara extremt modigt.
Citera
2015-02-19, 10:38
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det pladdrades på ordentligt efter attacken i Paris, men nu när det är närmare oss, i Köpenhamn ser jag en klädsam tystnad. Kan det vara eftertanke?
Vet inte om det är för att jag inte läser så mycket "vanliga" nyheter, men tycker det varit väldigt tyst om det här dådet. Man verkar helst vilja glömma. Inte dra upp allt för mycket "grogrunder till rasism".

SD har fel. Invandrare ska gullas med. The show must go on.
Citera
2015-02-19, 11:27
Bannlyst
Vet ej om detta länkats tidigare.
http://www.friatider.se/svenska-poliser-sk-t-mot-terrormisst-nkt-under-d-det
Svenska poliser sköt mot gärningsmannen under dådet.
Citera
2015-02-19, 12:44
Medlem
SmokeOns avatar
Fredagsbönen i al-Faruq-moskén bara 1 km norr om Power Play Netkafe:

https://www.youtube.com/watch?v=5VsDOI1p-8w

https://maps.google.se/maps?q=Heimdalsgade+39,+2200+K%C3%B8benhavn+N,+Den mark&output=classic&dg=ntvo
Citera
2015-02-19, 13:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Vet ej om detta länkats tidigare.
http://www.friatider.se/svenska-poliser-sk-t-mot-terrormisst-nkt-under-d-det
Svenska poliser sköt mot gärningsmannen under dådet.

Fast den ammunition som svenska polisen använder idag med hålspetskulor föreslår inte långt mot skyddsvästar. Tidigare använde man 9 mm m/39b som trängde igenom de flesta skyddsvästar men ansågs ha för dålig verkan mot mjuka mål då kulorna gick rakt igenom.

Sannolikt är lösningen att man börjar använda blandad ammunition i tjänstevapnen där de 3-4 första kulorna är hålspets och resten m/39b.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in