2015-02-18, 13:42
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Jag tycker det är lite konstigt att han ska ha tagit till flykten för att man började skjuta tillbaka mot honom, var han inte beredd att dö?
Ville han inte döda folk på konferensen?
Ville han bara skrämmas, eller "markera" precis som när han knivhögg killen på tåget?
Hade han något mer planerat egentligen?

Nu verkar det mest som att han skjutit av en salva lite på måfå, stressat, utanför lokalen, fått motstånd och lagt benen på ryggen direkt.
Inte så konstigt. Tapperhet i strid har väl aldrig varit islamisters starka sida? De är desto bättre på mord av obeväpnade!
Citera
2015-02-18, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Det verkar vara de svenska poliserna som satte stopp för attentatet mot Vilks. De tömde ena magasinet i ett av sina vapen. Bra gjort, effektivt och smidigt. Det vR bara de svenska poliserna på plats som besvarade elden. De ska ha skjutit tillbaka mot angriparen och fört undan Lars Vilks

http://www.sydsvenskan.se/sverige/svensk-polis-skot-mot-terroristen/

Gott jobbat och danska polisen löste själva GM, fint nordiskt samarbete. Nu återstår att spåra upp och kasta ut resten av alla ISIS-nollor så blir det lite mer ordning här uppe igen.

Den här Abdullah borde väl egentligen vara minst lika förföljd av samhället och media som en drivande nazist? Finns hans fulla namn nånstans?
Citera
2015-02-18, 14:00
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Det verkar vara de svenska poliserna som satte stopp för attentatet mot Vilks. De tömde ena magasinet i ett av sina vapen. Bra gjort, effektivt och smidigt. Det vR bara de svenska poliserna på plats som besvarade elden. De ska ha skjutit tillbaka mot angriparen och fört undan Lars Vilks

http://www.sydsvenskan.se/sverige/svensk-polis-skot-mot-terroristen/
Utmärkt insats av Lars Vilks livvakt. De verkar ha gjort allt rätt. En eloge till dem. Kan tänka mig att en av livvakterna hölls sig intill Lars Vilks och den andre höll uppsikt på avstånd, för att ha överblicken. Det var sannolikt den senare som besvarade terroristens eld. Något känt om varför bara den svenske livvakten sköt? Blev danskarna överrumplade eller stela av skräck?
Citera
2015-02-18, 14:02
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Utmärkt insats av Lars Vilks livvakt. De verkar ha gjort allt rätt. En eloge till dem. Kan tänka mig att en av livvakterna hölls sig intill Lars Vilks och den andre höll uppsikt på avstånd, för att ha överblicken. Det var sannolikt den senare som besvarade terroristens eld. Något känt om varför bara den svenske livvakten sköt? Blev danskarna överrumplade eller stela av skräck?

Enligt dansk media är PET sura för att det läckt ut att svensk polis sköt. Hörde det men har ingen länk tyvärr.
Citera
2015-02-18, 15:00
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Ja, det måste vara bissart när man inte vet något om islam och inte har vett nog till att tänka sig att muslimer är lika olika från varandra som alla andra.

Jeg var på Svanevej när man började lägga blommor där (jag bor i området) och det var stort sett endast muslimer som lade blommor. GM foräldrar var där. Hans storebror var där. Det var en hel del folk där som la blommor, och orsaken är nog den samma som alla andra gånger det blir lagt blommer där en kriminell dödats: Att dessa människor vill minnas en person som trots det han gjort, har betytt något för dem.

Vad hade man själv gjort om man hade ett 22-årigt barn man älskade, men som gjorde något fruktansvärt som kostade honom livet? Hade man glömt alla positiva minnen och de känslor man har haft för barnet i de 22 åren innan det gick åt helvete? Jeg vet inte, men jag hoppas att jag fortfarande hade haft känslor för mitt barn.

Så du har fel. Det var inte icke-muslimer som lade blommor. Det var främst muslimer

När det upptäcktes att det hade lagts blommor, blev det ett jävla liv hos vissa politiker (speciellt de gamla vanliga från DF och Venstre). De uppmanade att folk tog bort blommorna.

De blev bortagna av en grupp muslimer, troligen från gruppen 'Kaldet til islam', som ansåg det gick imot muslimsk tradition att lägga blommor där. Så blev det ett jävla liv igen, från samma politiker som nu ansåg att det var fel att ta bort blommorna. Det borde anses bizart, men allt muslimer gör, är ju fel i någras ögon, och så betyder det inte så mycket om man säger imot sig själv.

Men även flera muslimer deltog i debatten. Få muslimer anser det är imot muslimsk tradition att lägga blommerdär någon har dött. Något som alla som rest i länder med många muslimer vet.

Skillnaden i åsikt handlar om hur man tolkar en hadith som handlar om gravar. Några muslimer tolkar det som att det är förbjudet att lägga blommor på gravar, andra tolkar det som att det endast är symbolsk, och att poängen är att man inte ska dyrka de döda med stora gravstenar, massa blommor och liknande, eftersom man hellre ska fokusera på de levande än de döda.

I detta tillfälle spelar det ju ingen roll, eftersom platsen på Svanevej inte är en grav. Men fundamentalisterna i Kaldet til Islam, skiter i vad andra muslimer anser och tror, och kör sitt egna race.

Och inte överaskande tycker pubertala tangentbordsryttare som dig, att de har rätt SD'are stödjer fundamentala muslimer. Så har man också sett det.

Du agerar utifrån och tolkar mitt inlägg utifrån förutbestämda felaktiga fördomar. Det är beklagligt.
Citera
2015-02-18, 15:26
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Han är iskall och bryr sig föga. 2010 sa han "- Jag har inget skydd annat än min yxa och mitt barrikaderade rum på övervåningen." Som ett svar på den ökade hotbilden mot honom vilket SÄPO hade konstaterat.

http://www.expressen.se/kvp/lars-vilks-jag-har-min-yxa-som-skydd/

Håller med, tycker att han ger ett känslolöst intryck, nästan autistiskt eller sociopatiskt.. Ungefär som att han inte känner någon rädsla, men förstår konsekvenserna..
Citera
2015-02-18, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Håller med, tycker att han ger ett känslolöst intryck, nästan autistiskt eller sociopatiskt.. Ungefär som att han inte känner någon rädsla, men förstår konsekvenserna..
Helt klart är att han själv underskattade faran med att utmana islamistiska krafter:
"- Jag är inte speciellt skärrad. Jag undrar om det är så konkreta, de här planerna som görs. Trots allt måste de här killarna och tjejerna hitta en villig galning som kan tänka sig att utföra själva dådet hur mycket de än konspirerar. "

Från samma artikel ovan, expressen. Men som sagt, det var 2010 det.
Citera
2015-02-18, 17:14
Medlem
ricardo22s avatar
http://www.dn.se/nyheter/varlden/dodade-vakten-dan-uzan-hyllades-som-en-hjalte/

Avslutningen på artikeln:
Citat:
Dan Uzan var stor till växten, två meter lång, bred över axlarna och en hängiven idrottsman. Han deltog i den stora judiska sportfesten Makkabiaden fem gånger. Han spelade basket för Hørsholm 79:ers och stod under många år i mål för det judiska fotbollslaget Hakoah. Hans tränare under 13 säsonger, Tage Skolnik, minns honom som en fantastisk kamrat som sällan missade en träning.

- Det var aldrig några sura miner. Han var alltid upptagen av att göra något för laget. Om han vann lite pengar på spel skänkte han dem till laget. Församlingen var hans bas, och han gav vad han kunde. På jiddisch kallas sådant för "mensch", säger Skolnik till danska tidningen Kristelig Folkeblad.

Det andra dödsoffret för helgens attentat var den 53-årige filmaren Finn Nørgaard. De fem poliser som skadades har alla fått lämna sjukhuset.
Den skeva fokuseringen på helgens offer är skrattretande. Överallt står det om Dan. Nämns Finn överhuvudtaget är det som en parantes. Och poliserna har inte ens namn.
Citera
2015-02-18, 17:42
Bannlyst
Den här sk. terroristen var ju ingen riktig terrorist han var en svårt psykiskt sjuk kille. En riktig terrorist som tränats ordentligt innan hade dödat många många fler.
Citera
2015-02-18, 17:44
Medlem
Inget nytt om polisens presskonferens angående brevet till Nerikes Allehanda ännu. "Kommer om en stund, enligt svt.se.

Lars Vilks själv säger att polisen underskattade hotbilden mot honom efter dåden i Paris, och att "han trots hotbilden inte har några planer på att sluta tala om yttrandefrihetsfrågor, samtidigt som han medger att det kan bli knepigt att tala offentligt ifall en ”militäroperation”, måste dras igång varje gång."
http://www.svt.se/nyheter/varlden/vilks-polisen-undervarderade-hot

"Knepigt" låt väl som veckans underdrift. Vem vill/vågar/har råd att bjuda in honom nu?
Citera
2015-02-18, 18:45
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
http://www.dn.se/nyheter/varlden/dodade-vakten-dan-uzan-hyllades-som-en-hjalte/

Avslutningen på artikeln:

Den skeva fokuseringen på helgens offer är skrattretande. Överallt står det om Dan. Nämns Finn överhuvudtaget är det som en parantes. Och poliserna har inte ens namn.

Jag tror att poliserna är glada över att inte nämnas vid namn.
Att fokus ligger på Dan är inte heller konstigt, han dog på sin post, fullgjorde sin plikt som vakt medan Finn bara var en snubbe som råkade vara på fel plats vid fel tidpunkt.
Citera
2015-02-18, 19:22
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Jag tror att poliserna är glada över att inte nämnas vid namn.
Att fokus ligger på Dan är inte heller konstigt, han dog på sin post, fullgjorde sin plikt som vakt medan Finn bara var en snubbe som råkade vara på fel plats vid fel tidpunkt.
Eller så var Finn en av de tilltänkta målen i egenskap av känd yttrandefrihetsförespråkare i den här brutala attacken. Medan Dan bara var en snubbe som råkade ha vaktpass vid fel tidpunkt. Ett riskabelt jobb där sånt här tyvärr händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in