2015-02-18, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristenTjej27
För att jag har blivit överbevisad av övernaturliga upplevelser som ingen annan kan förklara. Skulle tycka det var måttligt underhållande att prata med Sturmark te x och försöka få honom att förklara med sitt mänskliga sunda förnuft en vetenskaplig förklaring på vad vi upplevt.
Människor som bett för mig har fått information om mig direkt från Gud, som jag inte har pratat med dem om då jag inte känner dem. Saker som jag bara tänkt på som varit personliga.
Hur förklarar du en sån här situation vetenskapligt t ex: Du är deprimerad, har tänkt på att ta ditt liv genom att dränka dig i Östersjön. Du har framför alla andra visat upp ett glatt ansikte och aldrig pratat med dina tankar om med någon, då du är en inåtvänd person som inte talar om jobbiga saker med andra då du inte känner att du litar på någon. Sen går du in i en kyrka, och under bönemötet så kommer det en kvinna fram till dig och lägger sin hand på ditt huvud, en vilt främmande kvinna som det strålar av värme ifrån. Hon vet inte vad du heter, vad du har för liv och kan inte heller veta vad du tänker eftersom hon bara är en människa. Plötsligt så säger hon: Du har haft självmordstankar i x antal år( exakta åren också) och du har tänkt att du vill dränka dig själv i Östersjön. Men Jesus har stet dig, han har sett dina tankar och vad du gått igenom. Sen kommer hon med fler personliga saker om sår ifrån barndomen du fått och som hon aldrig kunnat veta på något logiskt sätt eftersom det är saker som rör din tankevärld och din djupaste del av din själ och som du aldrig skulle prata med någon annan om.
Sen ber hon för dig att Jesus ska hela dig och befria dig och du känner direkt hur bördan av sorg och depression lyfts ur dig och åratal av sorg som du burit på bara kommer ut. Efteråt så känner du dig själv mer fri än du någonsin gjort i ditt liv.

Det här var bara ett exempel på vad vi kristna kan uppleva för övernaturliga möten med Gud.
Delar av den här berättelsen är personlig men tänker inte berätta vilken för det finns för många dryga människor här som bara spottar och hånar på oss kristna. Tror inte flashback är ett undantag.
Bara för att man själv inte upplevt möten med Gud så tycker jag inte att man ska ifrågasätta människors mentala hälsa eller tala nedlåtande om oss som har. Han finns där och alla har vi en tid då Gud försöker nå oss på olika sätt.

Att komma med mänskliga skl "bevis" om Guds icke existens, väger lite när man har mött Gud personligen mer än en gång. Här är fler vittnesmål:
http://www.jesus.se/livsberattelser/23-kommunisten-som-blev-omvand
http://www.jesus.se/livsberattelser/183-popstjarnan-hittade-friden-hos-jesus
http://www.jesus.se/livsberattelser/164-boxaren-kjell-blev-helad-fran-forlamning
http://www.jesus.se/livsberattelser/209-gud-lyssnar-pa-barns-boner
http://www.jesus.se/livsberattelser/149-heli-var-haxa-och-satanist-nu-har-hon-bytt-herre
Jag hoppas verkligen denna kvinna botar alla med självmordstankar. Jag tror nog Sturmark har träffat åtskilliga människor som dig och diskuterat med dom. Du kommer nog inte med något nytt i den frågan.
Om du tycker att sådana historier som du länkar till är bevis för gud o jesus,så borde historier om folk som tappar sin tro vara bevis för att jesus o gud inte finns? Enligt din logik alltså...?
Citera
2015-02-18, 13:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Detta strider även emot termodynamikens andra lag vilket säger oss att universums användbara energi minskar med tiden och kommer förloras. Universum är oundvikligen dömd till att förgås och om det vore evig, skulle all användbar energi redan ha tagit slut. Lagen pekar logisk mot att universum haft en bestämd början.

Japp, och då tittar vi på denna början ... ~initial-villkoren.

Citat:
Nu säger ju vetenskapen att big bang skapade tid, rum och materia från "ingenting". Om detta "ingenting" orsakade tid, rum och materia, så måste detta "ingenting" vara oberoende av tid, rum och materia vilket leder till den logiska slutsatsen att detta "ingenting" är tidlös, immateriell, evig och icke orsakad då den är utanför orsakssambanden som förhåller sig inom tidsrummet. Teisten kallar det Gud men kosmologiska gudsbeviset säger inte VEM Gud är.

Problemet med att smussla 'gud' in i detta är, att denna 'gud' ofta beskrivas som dynamisk ... så spekulationen imploderar och blir till en ad hoc definition.
Citera
2015-02-18, 14:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamjo10
1. Vem skapade guden?

Med Gud'' så åsyftar man på den högste existentiella och mest allvetande levande anden på alla plan, då Gud är Ande så har ingen skapat Honom, då människan i allmänhet vet väldigt lite om andlig energi så kan man heller inte motargumentera om det, det visar på okunskap och en barnslig nivå.

Som sagt: En ad hoc definition.

Citat:
2. Varför skulle en hypotetisk skapare ha några av de egenskaper som tillskrivs en gud?

Då vi skapta människor har moraliska uppfattningar och starka känslor som kan leda till både ont och gott och även således starka uppfattningar om att ont är dåligt och gott är bra, så får man dra slutsatsen av det hela att det goda är från Gud, och det onda från Guds motsats,

Och mer ad hoc-baserat spekulerande.

Citat:
3. Varför måste "orsaken" nödvändigtvis vara en gud?

Det starkaste argumentet för Gud är att vi människor är alldeles för komplexa för att någon annan orsak skulle kunna finnas.

"Finetunings"-argumentet är inget argument, men en postulativ hypotes.

Citat:
Vi är tänkare, och måste alltså ha skapats av en tänkare, till Guds avbild.

Cirkelargument.

Citat:
Moralen om rätt och fel är ett annat slagkraftigt argument, även vår perfekt skapade omvärld.

Inte alls. Det är i den teologiska "absoluta" etiken bara ytterligare en ad hoc premiss.

Citat:
4. Om skaparen själv inte har en "orsak", varför måste då universum ha det?

Falsk analogi.

Citat:
Han har nog en orsak, att vi ska kunna få uppleva en himmelsk odödlighet.

"NOG"?

Citat:
5. Varför ö h t förkasta alla andra möjliga förklaringar?

Varför använda arguments from ignorance?

Citat:
Därför att förklaringarna eller rättare sagt frågeställningarna är ologiskt ställda. Vi som försvarar tron måste alltid komma med dubbelt så bra argument för att överhuvudtaget kunna behålla någon gnutta värdighet efteråt.

Ta du nu hand om din egen bevisbörda istället för att gnälla över hur hårt du har det.
Citera
2015-02-18, 14:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamjo10
Moralen är det största konkreta beviset som går att ta på och som direkt utesluter en evolution som inte innefattar en skapare, det onda ur dig härstammar ur extrem ondska, det goda ur extrem godhet, det ena eller det andra kan bli din nyckel till paradiset eller din akilleshäl till helvetet.

Frånsett att det inte heller fins belägg för nån "absolut" teologisk etik.
Citera
2015-02-18, 14:41
Medlem
KristenTjej27s avatar
det var inte kvinnan som botade människor med självmordstankar, utan hon var bara ett redskap från Gud. Jag tror den helige andens kraft som strålade ifrån henne kom ifrån Gud och det är endast Jesus jag ger äran för att han skickat förebedjare i min och andra människors liv som han använt som redskap till hans kärlek och hans vishet.
Citera
2015-02-18, 15:31
Medlem
Citat:
det var inte kvinnan som botade människor med självmordstankar, utan hon var bara ett redskap från Gud. Jag tror den helige andens kraft som strålade ifrån henne kom ifrån Gud och det är endast Jesus jag ger äran för att han skickat förebedjare i min och andra människors liv som han använt som redskap till hans kärlek och hans vishet.
Du ger alltså någon äran utan att ha några bevis? Hur väljer Gud/Jesus ut vilka som ska hjälpas och inte hjälpas? Och varför hjälps bara en bråkdel av alla människor?
Citera
2015-02-18, 16:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Nu vet vi alltså vad du tror. Har du tänkt dig att koppla det till "utmaningen" i trådämnet?
Citera
2015-02-18, 16:34
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du ger alltså någon äran utan att ha några bevis? Hur väljer Gud/Jesus ut vilka som ska hjälpas och inte hjälpas? Och varför hjälps bara en bråkdel av alla människor?

Precis! Gud har människan fuckat sen den första dagen de tillskrev honom ansvarig för en religionsutövning tex Judaism Kristendom och Islam mfl Gud skiter i människan fullständigt tills den dag vi ställls inför vår skapare OM han nu finns överhuvudtaget.Och de flesta Gudsupplevelser är endast självsuggetion liksom en placeboeffekt.
Citera
2015-02-18, 17:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det är ju konstigt då att de som får förbön inför en operation och efter denna får mer komplikationer än de som inte får det...

Inte "riktigt troende" som bett för den sjuke då eller?
Den sjuke hade syndat så Gud hörsammade inte bönen?
Citera
2015-02-18, 17:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är ju konstigt då att de som får förbön inför en operation och efter denna får mer komplikationer än de som inte får det...

Inte "riktigt troende" som bett för den sjuke då eller?
Den sjuke hade syndat så Gud hörsammade inte bönen?

Det KAN ju vara "outgrundligt" eller ett "trostest".
Citera
2015-02-18, 17:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det KAN ju vara "outgrundligt" eller ett "trostest".
Tack Bogo jag missade de två
Citera
2015-02-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Jag tror att Gud är något man hittade på innan man förstod bättre hur världen fungerade, och som via tradition/böcker har förmedlats vidare till oss idag. Religionen skapades dels som en förklaring till alltets uppkomst, dels som en tröst för att det skulle finnas något mer efter det korta liv vi lever. Men det finns ännu en förklaring anser jag, nämligen att skapa vad man ansåg vara moraliska regler och lagar för att på så sätt kunna styra människor. Dessa regler har ju varit både på gott och ont, men att de idag skulle tillföra något i ett modernt och utvecklat samhälle, har jag svårt att se.

Alla ni som är kristna, judar, muslimer.. Vad är det som får er att tro på gud?
Jag är inte ute efter att hacka ner på någon, men man undrar ju.
Är det verkligen så farligt att dö att man så intensivt måste intala sig själv att döden inte är slutet?
Och allt det här med att alla arkeologiska bevis osv. Det är ju sedan länge bevisat att alla dessa skapelseberättelser osv är rena sagor, eller hur ser ni på det? Jag undrar.. Är de sanning för dig? Jag vill inte vara nedlåtande med "sagor", men jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det, ska vi säga "dåtidens förklaring"

Inte fan tror jag på Gud pga existensen av en riktig död. Jag tar inte alls hänsyn till döden, det är en sak som är hundra procent säker, för att tro på Gud. Men nu tror jag oerhört mycket på Gud och det är verkligen inte som någon tröst utanför att jag tycker det är rimligt att tro på Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in