Citat:
Ursprungligen postat av
irrbloss
Jag rör min feta röv två timmar varje dag bara i transportsträcka till/från jobbet. Hur mycket rör du din vältränade röv i din BMW?
Citat:
Ursprungligen postat av
irrbloss
(Gym)träning är inget som behövs. Att vara aktiv är det viktigaste. Det har forskare redan kommit fram till. Ska vi bara må bra räcker vardagsmotion. Ska vi ha ubermenchen så är gymträning säkert en bra idé.
Nja, nu är det kvalitet och inte kvantitet som gäller. Ingen motion < Vardagsmotion < Måttlig konditions och styrketräning. Och det går inte att omvandla många timmar av vardagsmotion till konditions och styrketräning, hur gärna man än vill det. Annars hade inga skador uppkommit med fysiskt arbete, de rör ju på sig!
Vad forskare brukar visa är att en kort men intensiv konditionsträning (5 min/dag) kan ge fylla det behovet för hjärt- och lungträning medan inte allt för tunga basövningar kan räcka för skadeförebyggande muskelutveckling. Därtill rätt ergonomi i arbetet och kanske specifika träningsmoment för de utsatta områden bör göra susen.
Om jobbet kan leda till problem med ryggen och axlar lär inte dina promenader göra ett skit för att förebygga det, ganska självklart.