2015-02-18, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Ska de även tvinga i dig rätt mat och ge dig löneavdrag om du äter pizza? Hur mycket ska arbetsgivaren bestämma över dig? Ska chefen få knulla dig i röven, så länge det sker på arbetstid?

Håller med om det. Visst är det bra träna, och ge möjlighet träna på arbetstid borde fler företag ha men jag sätter mig mot att det är ett tvång. Hur jag lever mitt liv, om och hur jag väljer träna har arbetsgivaren inget med att göra.
Citera
2015-02-18, 10:59
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Det är rätt det du säger, men samtidigt borde det vara upp till individen. Det kan finnas många orsaker till varför man inte kan/vill träna. Tvång är aldrig bra.
Jag förstår var du kommer ifrån, men när man har kvartalsrapporter, konferenssamtal osv som det vore klart detrimentellt att inte dyka upp på så ser jag inte detta som ett 'tvång'. Det är obligatorisk närvaro för företagets fortlevnads skull.
Citera
2015-02-18, 11:01
Medlem
Ememlies avatar
Ja, jag tycker det är helt rätt att arbetsgivaren tvingar sina anställda att träna.
De vill såklart att deras anställda ska vara så friska som möjligt för att undvika sjukskrivningar, ökade kostnader och frånvaro.

Ökad hälsa leder till ökat psykiskt välmående, psykiskt välmående leder till ökad arbetskvalitet och ökad arbetskvalitet leder till ökade förtjänster
Citera
2015-02-18, 11:02
Medlem
Citat:
Det är rätt det du säger, men samtidigt borde det vara upp till individen. Det kan finnas många orsaker till varför man inte kan/vill träna. Tvång är aldrig bra.

Det är en arbetsuppgift som alla andra då du får betalt för att göra det.
Jämför det med en utbildning. Allt är förebyggande.

Klarar man inte av/vill utföra arbetet så får man söka sig till en annan arbetsplats.
Sen ska träningen självklart individanpassas.

Jag hade tagit emot ett sånt här företag med öppna armar som ger mig intellektuell OCH fysisk utveckling som jag även har nytta av privat. Det kan ju faktiskt inte bli bättre.
Citera
2015-02-18, 11:04
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 411
Det är en arbetsuppgift som alla andra då du får betalt för att göra det.
Jämför det med en utbildning. Allt är förebyggande.

Klarar man inte av/vill utföra arbetet så får man söka sig till en annan arbetsplats.
Sen ska träningen självklart individanpassas.

Jag hade tagit emot ett sånt här företag med öppna armar som ger mig intellektuell OCH fysisk utveckling som jag även har nytta av privat. Det kan ju faktiskt inte bli bättre.
Vad händer när detta spritt sig till alla företag då? Ska jag inte kunna ta ett arbete då? Bli kriminell kanske?
Citera
2015-02-18, 11:06
Medlem
Ett kommunalt bolag ska inte kunna kräva något sådant. Med vilken rätt kan man fråga sig. Det är bara en beklaglig uppfostringsmentalitet. Bättre då att uppmuntra till friskvård i självvald form och belöna det.
Citera
2015-02-18, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Jag förstår var du kommer ifrån, men när man har kvartalsrapporter, konferenssamtal osv som det vore klart detrimentellt att inte dyka upp på så ser jag inte detta som ett 'tvång'. Det är obligatorisk närvaro för företagets fortlevnads skull.

Fast det där är ju dina arbetsuppgifter och det du får betalt för att utföra. Inte för att träna på ett gym. Såvida du inte är personlig tränare kanske.
Citera
2015-02-18, 11:09
Medlem
Citat:
Jag hatade gympan. Sitter i än idag. Vägrar att duscha tillsammans med andra pga saker som hände under min skolgång. Finns garanterat fler som jag, tack vare sådana som er (några av er).

Ja så är det för en del.
Men man får faktiskt växa upp också.

Tar man tag i träningen så tror jag det problemet med att duscha med andra försvinner av sig själv.
Citera
2015-02-18, 11:11
Medlem
Herr.Dittlings avatar
I princip är jag emot den här typen av tilltag, men det här var faktiskt en vettig idé som jag
skulle kunna tänka mig.

Nej, jag rör mig aldrig på fritiden, och ett gym skulle jag aldrig komma på att besöka frivilligt.
Så det skulle nog inte skada att få något incitament att röra på sig.

Det framgår också att man inte måste träna om man inte vill.
Citera
2015-02-18, 11:16
Medlem
Citat:
Vad händer när detta spritt sig till alla företag då? Ska jag inte kunna ta ett arbete då? Bli kriminell kanske?

Om vi ska gå till det extrema så får du helt enkelt starta eget
Citera
2015-02-18, 11:20
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 411
Ja så är det för en del.
Men man får faktiskt växa upp också.

Tar man tag i träningen så tror jag det problemet med att duscha med andra försvinner av sig själv.
Så i min arbetsbeskrivning ska det stå att jag förväntas visa kuken för andra nakna män på arbetstid? Bryter inte det mot sexlagstiftningen? Fast jag kanske kan kräva separat dusch? Muslimer har oftast problem med att duscha offentligt också. Så då ska det införas muslimduschar på alla arbetsplatser/gym.
Citera
2015-02-18, 11:26
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Som sagt träning är bra, men det känns som STASI-metoder. Jag som t.ex. promenerar till och från jobbet varje dag i två timmar fem dagar i veckan får mer träning än de som tvingas träna ett par timmar i veckan innan de sätter sig i bilen/bussen. Jag ska utöver min gång alltså tvingas träna ännu mer när jag har fullt upp med ordinarie arbetsuppgifter? Helt stört tycker jag.

Vi får hoppas att du förstår skillnaden på en rehabiliterande eller skadeförebyggande muskelträning som man får av gym med ett specifikt program och promenader utan kontroll. I ena fallet så ska det var byggd på att ge, kanske minimala, positiva resultat för hela kroppen medan i det andra fallet så får man i bästa fallet lite uthållighet i ben och kcalminus, i sämsta fall (fel skor, fel belastning) sliter ut sig ännu mer.

Däremot är frivilliga alternativ att föredra men om det funkar så varför inte, verkar som att de som inte är överviktiga är istället utslitna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in