2015-02-18, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Ska de även tvinga i dig rätt mat och ge dig löneavdrag om du äter pizza? Hur mycket ska arbetsgivaren bestämma över dig? Ska chefen få knulla dig i röven, så länge det sker på arbetstid?

Chefen ska få bestämma vad som han tror är bäst för sin personal under arbetstid.
Om chefen vill bjuda sina kollegor på nyttig mat så är det upp till personalen att äta det eller inte.
Vad du sen äter eller gör på fritiden är helt ointressant.
Ditt argument om rövknull är ganska korkat då vi har en sexköpslag som det strider mot.

Citat:
Är det inte istället bättre att utforma arbetet så att träningen kommer naturligt under dagen då? Eller att de som älskar träning söker sig till sådana arbeten där de får träna, t.ex. byggarbetare.

Träningen kommer ju naturligt under dagen nu. De företag som tar tag i sånt här brukar vara arbetsplatser där det är ett mycket stillasittande jobb vilket är väldigt ohälsosamt i längden och många företag ser en ökar produktivitet och mindre sjukskrivning om jobbet kan erbjuda träning.

Byggarbete är ingen träning... Du borde läsa på.
Citera
2015-02-18, 10:42
Medlem
Citat:
Ja det hade jag gjort om jag jobbat där. På mitt nuvarande arbete har alla rätt till friskvårdspeng istället. Typ 4000:-/år som får användas på utvalda aktiviteter. Tycker det är ett sundare alternativ.

Ja och hur många utnyttjar den på fritiden till träning?
Alla går ju bara och får massage.
Citera
2015-02-18, 10:44
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 411
Chefen ska få bestämma vad som han tror är bäst för sin personal under arbetstid.
Om chefen vill bjuda sina kollegor på nyttig mat så är det upp till personalen att äta det eller inte.
Vad du sen äter eller gör på fritiden är helt ointressant.
Ditt argument om rövknull är ganska korkat då vi har en sexköpslag som det strider mot.

Träningen kommer ju naturligt under dagen nu. De företag som tar tag i sånt här brukar vara arbetsplatser där det är ett mycket stillasittande jobb vilket är väldigt ohälsosamt i längden och många företag ser en ökar produktivitet och mindre sjukskrivning om jobbet kan erbjuda träning.

Byggarbete är ingen träning... Du borde läsa på.
Den kommer inte naturligt av att gå till ett gym där du sedan ska duscha, ha med dig klädombyte osv. Sedan är min gamle far sedan länge pensionerad byggarbetare, och han är sjukt vältränad tack vare sitt yrke där han fått en bra grundfysik. Han har inte gått på gym i hela sitt liv och hatar allt vad sport och "träning" heter.
Citera
2015-02-18, 10:45
Avslutad
Tycker det är ett kanonbra förslag av företaget. Detta är någonting fler företag borde haka på. Det är win-win för alla.
Citera
2015-02-18, 10:45
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ja och hur många utnyttjar den på fritiden till träning?
Alla går ju bara och får massage.
Det går inte att enbart välja massage. Det är utformat så. Däremot kan man helt avstå från friskvårdspengen om man vill.
Citera
2015-02-18, 10:47
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Jag tog byggjobbare som ett exempel på ett fysiskt arbete, om man t.ex. jämför med vad ett kommunalråd gör i form av fysisk aktivitet under en dag.
Då har du nog missuppfattat träning, byggjobbare brukar vara helt slut i kroppen tidigt för att de inte får en sådan här ynnest och förmån ATT FÅ BETALT FÖR ATT TRÄNA.

Det här är en progressiv arbetsgivare som härmed erkänt att personalen är den viktigaste resursen man har. Om man i industrin skulle strunta i underhåll och service av maskiner (enorm kostnad) och låta det ha sin gilla gång? Kanske någon i personalen kunde göra det på sin lediga tid för egna pengar, skulle du tycka det var en bra idé också?
Citera
2015-02-18, 10:49
Medlem
Citat:
Är det inte istället bättre att utforma arbetet så att träningen kommer naturligt under dagen då? Eller att de som älskar träning söker sig till sådana arbeten där de får träna, t.ex. byggarbetare.

Jag kan inte se hur man kan utforma träning naturligt under dagen på Kalmar vatten...

Att jobba på ett byggarbete är inte i närheten av att styrketräna eller konditionsträna eller vad man nu vill, det blir mycket effektivare på ett gym.
Citera
2015-02-18, 10:51
Medlem
Citat:
Den kommer inte naturligt av att gå till ett gym där du sedan ska duscha, ha med dig klädombyte osv. Sedan är min gamle far sedan länge pensionerad byggarbetare, och han är sjukt vältränad tack vare sitt yrke där han fått en bra grundfysik. Han har inte gått på gym i hela sitt liv och hatar allt vad sport och "träning" heter.

Kul för honom att han är en av dom få som inte har fått skador för att dom inte gått på gymmet utöver arbetstid. Finns så ohyggligt många byggarbetare som hade klarat sig väldigt mycket bättre om dom hade kommit till gymmet. Att du tar upp byggarbetare som ett exempel är ju lite skräll då det är en yrkesgrupp som har störst behov av gym.

Även industriarbetare som gör väldigt mycket samma moment dagligen har väldigt stort behov av gym. Att företagets arbetare skiter i träning blir ju uppenbart kostsamt för företaget så detta är ju en jättebra morot till dom anställda.
Citera
2015-02-18, 10:54
Medlem
Citat:

Förstår inte vad problemet är med att ha ombyte med sig 2 dagar i veckan?
Gymnastiken ingår naturligt i skolan precis som i detta fallet.

Ja, en del har nog god fysik på grund av sitt fysiskt krävande arbete. Men väldigt många blir helt utslitna just för att det inte är träning.
Citera
2015-02-18, 10:54
Medlem
Mitt jobb är duktiga på friskvård, har något jävla företag som kommer och pratar med oss och många gym som vi kan gå till gratis. Självklart inget jag nyttjar för jag är för slö men fick jag gå på arbetstid skulle jag självklart vara tacksam.
Citera
2015-02-18, 10:55
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Då har du nog missuppfattat träning, byggjobbare brukar vara helt slut i kroppen tidigt för att de inte får en sådan här ynnest och förmån ATT FÅ BETALT FÖR ATT TRÄNA.

Det här är en progressiv arbetsgivare som härmed erkänt att personalen är den viktigaste resursen man har. Om man i industrin skulle strunta i underhåll och service av maskiner (enorm kostnad) och låta det ha sin gilla gång? Kanske någon i personalen kunde göra det på sin lediga tid för egna pengar, skulle du tycka det var en bra idé också?
Det är rätt det du säger, men samtidigt borde det vara upp till individen. Det kan finnas många orsaker till varför man inte kan/vill träna. Tvång är aldrig bra.
Citera
2015-02-18, 10:56
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Förstår inte vad problemet är med att ha ombyte med sig 2 dagar i veckan?
Gymnastiken ingår naturligt i skolan precis som i detta fallet.

Ja, en del har nog god fysik på grund av sitt fysiskt krävande arbete. Men väldigt många blir helt utslitna just för att det inte är träning.
Jag hatade gympan. Sitter i än idag. Vägrar att duscha tillsammans med andra pga saker som hände under min skolgång. Finns garanterat fler som jag, tack vare sådana som er (några av er).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in