2015-02-17, 08:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Haha det var det dummaste jag läst på ett bra tag.

Det beror på att du är korkad och inte fattar vad du läser.

Citat:
Effekterna av dopning är alltid stora.

På tal om dumt.

Citat:
Att man måste göra saker rätt är självklart och också helt irrelevant i sammanhanget.

Jaså. Hur många tror du det är som försökt och inte nått framgång på grund av att olika saker tillstött. Om du tror att dopning = direkt framgång så tror du fel.

Citat:
Dopning är inte tillåtet och det finns en jävla massa anledningar till det.

Precis, många fler än enbart det prestationsrelaterade.

Citat:
Att påstå att dopning bara ger marginell skillnad är jävligt missvisande eftersom när man är på en sån hög nivå, dvs en nivå som en människa knappt klarar av så är det just små marginaler som gör skillnaden mellan t.ex en fjärdeplats eller ett guld, eller en tolfte plats och ett brons.

Läs igen.

Citat:
Hur vet du att det aldrig har begåtts systematisk dopning i rysk skidsport, de har ju dopat sig i alla fall relativt systematiskt i andra sporter?

I så fall har de ju nått klena resultat, vilket så till vida stöder det jag säger att det inte bara går att dopa sig och få resultatet på posten.

Citat:
Vad får dig att tro att bara EPO skulle vara aktuellt som dopning för skidåkare, fungerar bra att ta anabola steroider där också. Verkar jävligt märkligt att du tror att det måste vara EPO bara för att det är en konditionssport.

Fundera på det du och läs vad jag skrev. EPO ger relativt omedelbar effekt medan anabola måste byggas upp successivt.

Citat:
Det finns en jävla massa man kan göra som är hälsovådligt för att öka sina prestationsförmåga, en jävla massa olika preparat och i detta fall handlar det väl till och med om nåt så märkligt som att inhalera ädelgas. Knappast något som kan vara nyttigt i längden för människan.

Återigen, även en dopad person kommer att vara en individ med bättre och sämre dagar samt vara utsatt för risker att skadas.
Citera
2015-02-17, 08:36
Medlem
Running-On-Emptys avatar
Man kan aldrig slå fast att doping alltid leder till framgång. Doping är som sagt bara en del i en stor ekvation av vad som krävs om man vill bli bäst i världen och vill ta sig dit till varje pris.

Om vi pratar om konditionsidrottare så vet vi ju att de tar både testosteron för att återhämta sig snabbare och därmed kunna träna hårdare, och att de manipulerar blodet för att öka syretillförseln till musklerna. Gör man dessa saker på rätt sätt vid rätt tillfällen med hjälp av en duktig läkare och samtidigt underkastar sig enormt hård träning, så kan man nå resultat man aldrig kunnat nå på naturligt sätt.

Om man dessutom råkar ha fördelen att ha naturligt låg hematokrit (som Lance Armstrong) som man kan öka upp procentuellt sett väldigt mycket, utan att det blir hälsofarligt, så är prestationsförbättringspotentialen stor.

I den här studien tog man 20 Kenyanska löpare, inte yppersta världselit men dock killar som slår svenska elitlöpare lätt, och 19 skotska elitlöpare. Man lät dom springa 3000 m. Sedan gav man dom EPO i 4 veckor och sen fick dom springa igen. Den genomsnittliga förbättringen var 5% för både höghöjdskenyaner och skottar. Och då är det ganska osofistikerad doping vi pratar om. Gör man det på högsta nivå med proffsdopingläkare som t ex Michele Ferrari, så kan man nog få ut mer än 5%.

http://www.runnersworld.com/elite-runners/study-kenyans-get-performance-boost-from-epo

Men att bara dopa sig räcker ju såklart inte. Man måste träna rätt, äta rätt, återhämta sig rätt, har rätt förutsättningar för att tillgodogöra sig doping och dopa sig rätt. Först då kan dopingen ge ordentlig förbättring.
Citera
2015-02-17, 08:37
Bannlyst
Varenda framgångsrik skidåkare är naturligtvis dopad. Och vem bryr sig?
Citera
2015-02-17, 09:20
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve

I viss mån så är det ju tillåtet att ha en kostvariant som maximerar ens kroppsliga styrka. Kan säkert ses som doping i jämförelse med min kopp kaffe och cigarett till frukost. Menar du så eller att de har något som inte märks på kontrollerna?
Citera
2015-02-17, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Är det inte redan fastställt att Legkov och några till ryssar dopade sig med xenon inför OS förra året?
Nej.

Varför placeras inte denna tråd i den stora dopingspekulationstråden?
Citera
2015-02-17, 09:32
Medlem
Running-On-Emptys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
I viss mån så är det ju tillåtet att ha en kostvariant som maximerar ens kroppsliga styrka. Kan säkert ses som doping i jämförelse med min kopp kaffe och cigarett till frukost. Menar du så eller att de har något som inte märks på kontrollerna?

Om man åker dit för doping så har man misslyckats med ett IQ-test. För om man dopar sig smart så är det i princip omöjligt att åka fast. Testmetoderna är fortfarande så dåliga. Och det är ju därför vi har personer som Armstrong och Marion Jones som dopade sig i decennier utan att åka dit. Eller Johannes Düerr som väl genomgick 17 dopingtester när han hade tagit dubbel dos med EPO utan att det syntes något. Någon gång ibland lyckas dom sätta dit någon, men det är ingen tvekan om att mängder av dopare går fria.
Citera
2015-02-17, 09:35
Bannlyst
Citat:
Dom tar anabola som bara kan spåras några dagar, dom tar epo som inte kan spåras alls osv osv...
Citera
2015-02-17, 09:48
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running-On-Empty
Om man åker dit för doping så har man misslyckats med ett IQ-test. För om man dopar sig smart så är det i princip omöjligt att åka fast. Testmetoderna är fortfarande så dåliga. Och det är ju därför vi har personer som Armstrong och Marion Jones som dopade sig i decennier utan att åka dit. Eller Johannes Düerr som väl genomgick 17 dopingtester när han hade tagit dubbel dos med EPO utan att det syntes något. Någon gång ibland lyckas dom sätta dit någon, men det är ingen tvekan om att mängder av dopare går fria.

Citat:
Dom tar anabola som bara kan spåras några dagar, dom tar epo som inte kan spåras alls osv osv...

Där ser man. Trodde att preparaten höll samma takt som testmetoderna. Finns det misstankar hos er att en sådan kemisk ingenjörskonst kan ligga bakom svenska framgångar på senare år?
Citera
2015-02-17, 10:34
Medlem
VisitByIncubuss avatar
Citat:

Jag bryr mig eftersom jag ser skidåkarna som fysiska monster som jag ser upp till. Den träning de måste tåla för att bli bra, och ännu mer för att bli bäst, är så grym att det är svårt för en lekman att förstå. Om de dopar sig blir jag besviken, speciellt eftersom jag hyllat dem och deras prestationer.

Att träna på hög höjd är en form av doping. Däremot är den ren och fullt tillåten. Att dricka kaffe likaså. Björgen har fått tillåtelse att ta astmamedicin.

Att Legkov skulle vara ens i närheten av Mühleggdopingen stämmer inte alls. När Mühlegg gick och vann och samtidigt knäckte karriären för Elofsson så var det något av det värsta jag sett i skidspåret. Karln gick ju med stängd mun i uppförsbackarna - på hög höjd. Att inte hjärtat exploderade i bröstet på honom förblir en gåta.
Citera
2015-02-17, 12:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running-On-Empty
Men att bara dopa sig räcker ju såklart inte. Man måste träna rätt, äta rätt, återhämta sig rätt, har rätt förutsättningar för att tillgodogöra sig doping och dopa sig rätt. Först då kan dopingen ge ordentlig förbättring.

Precis och sedan ska man inte bli skadad eller ha en dålig dag när man ska prestera. Även dopade personer har formkurvor och kan drabbas av virus som sätter ner förmågan temporärt.
Citera
2015-02-17, 12:50
Medlem
Deadbodys avatar
Hade inte tänkt skriva detta inlägg egentligen men eftersom att Legkov numera är Muhlegg klassad och att det i vissa andra trådar mer eller mindre inte går att ifrågasätta prestationer av åkare som inte kommer från Ryssland så tänkte jag skriva lite.

Obs! Jag tror, hoppas och ber att alla svenska åkare är rena och försöker inte på något sätt bevisa någonting annat utan det detta är tänkt som en humoristisk inlägg i hur svårt det är att jämföra prestationer i skidåkning. Sen att jag gör detta då jag egentligen borde jobba innebär att siffror och andra saker kan ha kastats i fel ordning och att matten(som en apa borde klara) kan ha blivit helt fel.

Eftersom det är skidåkning så finns det 1000 saker som spelar in, före, valla, dagsform osv. Jag skiter i allt detta och räknar bara på procentuella skillnader.

Vi två olika åkare och kollar på deras resultat. En är en dömd dopare och den andra är vitare än ett colgateleende.

-------------------

2002-01-05 åker åkare 1 ett lopp på 10+10 km Pursuit, åkaren blir 11:a 1,7% efter åkaren som vinner, vi kan kalla den åkaren för åkare P.

5 veckor senare, efter ett kortare träninguppehåll så vinner åkare 1 samma distans och är i det loppet 1% före åkare P.

På 5 veckor skiljer det alltså 2,7%.

------------------------

2014-12-20 åker åkare 2 ett lopp på 10 km fri stil. Åkare 2 blir 8:a, 3,5% bakom åkare M som vann loppet.

8 veckor senare efter ett kortare träningsuppehåll så vinner åkare 2 ett lopp på samma distans, åkaren är 2,5% före åkare M som blir tvåa.

På 8 veckor skiljer det 6%.

------------------------

Vem av dessa två exempel ska man misstänka för doping?

Ett av de mest klassiska dopade loppen inom skidhistorien är Muhleggs 3 mil på os 2002. Där var han 3% snabbare än närmaste konkurrent.

Efter jag ha skrivit all denna text som inte betyder någonting alls undrar till och med jag själv vad jag ville komma till för slutsats, ärlig talat så minns jag inte. Det enda jag vet är att jag är livrädd just nu att vi får ett nytt Lathis. Cyklingen har lämnat mig cyniskt och bitter och jag vill inte att skidåkningen ska dras djupare ner i den avgrunden men gamla minnen av Riis trampandes uppför Hautacam eller Lance på väg uppför Alpe D'Huez hemsöker mig på nätterna och lämnar mig sömnlös.
Citera
2015-02-17, 13:17
Bannlyst
Citat:
Där ser man. Trodde att preparaten höll samma takt som testmetoderna. Finns det misstankar hos er att en sådan kemisk ingenjörskonst kan ligga bakom svenska framgångar på senare år?
Naturligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in