Citat:
Ursprungligen postat av
Luton
Förstår jag också.
Oavsett om han hade en tro eller ej så är ju handligen religiöst betingad, om du tittar på vilka måltavlorna var. Att han hade ett hat gentemot mot judar är ju känt.
Frågan är om hatet var religiöst eller politisk. Han kanske inte hade vett nog till att skilja israel från judendommen och gav sig på judar av politiska skäl. Ville inte vara första gången det händer.
Jag vill ha mera info innan jag tar ansvaret för handlingarna från honom och lägger det på en religion som delas av över en millard olika människor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Batuta
Han blir under fängelsevistelsen så pass hårt radikaliserad, att han blir placerad på en lista över radikaliserade fångar.
http://www.expressen.se/kvallsposten/uppgifter-el-hussein-ville-slass-med-is/
Han blir alltså extremt religiös och fanatiskt troende muslim under fängelsetiden.
Och det är tron som leder till handling i det här fallet - givetvis inte tvärtom.
Jag har inte hört något om hans tro alls. Jag har inte hört från någon om att han blivit troende, besöker moskeer, ber varje dag och läser koranen och liknande.
Han har säkert blivit radikaliserad när han satt inne och hittat ideer som han kan använda för att ursäkta hans usla liv. Att säga man vill kriga med IS, låter säkert bra i ens egna öron, efter att man blivet avvisad av gäng, inte har några vänner och är för dum till att lyckas med något i sitt liv.
Men vad har det att göra med tro? Är alla i IRA fanatiska kristna? Man ska inte vara blåst och lägga ansvaret för kriminellas handlande, på något så diffust och subjektivt som religion
Om jag gick in i på en svensk resturang, sköt hej vilt omkring mig och ropade "Hej Kollikok", ska man då lägga ansvaret för mitt handlande på Skogsmulle och Friluftsfrämjandet?
Citat:
Ursprungligen postat av
henriko
Med den jävla logiken är det väl ingen annan än Mohammed själv som var religiös då. Alla andra muslimer är bara copy cats.
Återigen blir det så pinsamt för att du anstränger dig så in i helvete, men misslyckas.
Finns inte en chans att han skulle välja att kopiera de senaste Paris-dåden, inklusive typen av mål, om han inte delade de gärningsmännens ideologi. Hade han inte drivits av islam hade han väl lika gärna raidat en bilverkstad och en korvkisk, en djurpark och en polisstation, eller varför inte en flyktingförläggning och en moské?
Klart han är inspirerad av islamism! Allt annat är så osannolikt att det är mera sannolikt att han egentligen var en utklädd gås. Men det är klart vi kan skräpa ner tråden med såna tankar också. Var han verkligen inte i själva verket en gås?
Så allt det du gör och allt det du skriver här, styrs av Svenska Kyrkan?
Varför är du så feg att du inte vill lägga ansvaret för vad han gjort på honom, men måste lägga det på en religion som finns i tiotusentals tolkningar och varianter?