2015-02-16, 11:01
Medlem
ChickenLover54s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrskadadihuve
Tja...

Jag jobbar och får ut 14 efter skatt ca. Jag undrar om
nån annan har erfarenhet av låg lön men att ha egen
lägenhet? Jag vill ha lägenhet med max 5500 i hyra.
När mina andra räkningar som bil, bensin, mobil och
internet är betalt har jag 6900 kr kvar. Jag bor hemma
idag och har egentligen inga egna möbler o de kostar
ju ganska mycket pengar. Vad tycker ni, borde jag klara
Mig? vill även kunna spara undan säg 1500 i mån också?

Hoppas denna tråd kom i rätt forum.

Med tanke på att studiebidraget plus lån är på strax under tiotusen och tidigare var på strax över nio så borde det vara rätt lätt att klara sig på fyra tusen till.
Citera
2015-02-16, 12:30
Medlem
ekerilars avatar
På 14000:-/ månad kan man leva ett högst normalt liv, där man får alla sina basbehov uppfyllda. Man får dessutom en liten slant över till att lyxa till det lite, eller lägga på sparande. Man måste däremot vara lite försiktig så att inte utgifterna skenar iväg allt för mycket.

Det går inte att gå ut varenda helg eller åka på utlandsresor flera gånger om året.
Citera
2015-02-16, 14:00
Medlem
keatons avatar
Gå in på Konsumentverkets budgetkalkyl

Enligt den behöver du 11k för att leva med en hyra på 5k5,
dock får du lägga till SL-kort eller bensin för 1k, bil kostar 1k.

Om du ska ta hänsyn till att bilen minskar i värde och närmar
sig bilskroten för varje mil, så bör du spara 1k per månad pga
det.

Dvs noll kr kvar till buffertsparande, reskassa osv.

Men skippar du bil så har du 2k över varje månad
Citera
2015-02-16, 14:01
Medlem
beardbraids avatar
Men för i helvete jävla curlingröv. Jag och mitt barn och bilen och hunden klarar oss utmärkt på 12 lakan. Och vi har ett bra liv. Sluta leva på krogar och gallerior så löser det sig.
Citera
2015-02-16, 14:05
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar

Det går inte att gå ut varenda helg eller åka på utlandsresor flera gånger om året.

Nja. Här tycker jag det handlar om prioritet. Kan man tänka sig att bo i en liten etta och vara lite återhållsam på krogen (inte bjuda laget runt och köpa shots bara för man ska vara full och "vild" osv) så går det allt. Sen kan det ju vara svårare att ha sådan kontroll över boendet beroende på var man bor.

Men det är billigt att resa. Ser han till att ha räkningar på totat 4k, 2k mat och 2k nöje så kan han lägga undan hela 6.000 vilket räcker till många utlandsresor per år. Du flyger ju t&r till bangkok för 5.000 tex.

På två månader har han sparat ihop till både flyg och hotell en månad i Thailand.

Men det är svårt i början att vara diciplinerad med sina pengar.
Citera
2015-02-16, 16:29
Medlem
Det finns folk som klarar sig på 5. Klart som fan att det går! Går till och med att ha lite kul under snålandet. Kung > Norrlands. Pasta > Pizza.
Citera
2015-02-16, 16:59
Medlem
jag har typ 500 kr över till mat och nöjen, klart du överlever på det där.
Citera
2015-02-16, 17:10
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avurn
Min morsas sambo har en 1:a för 3,5k i hyra med tvättmaskin fast ingen diskmaskin, så så kan man ju hitta jävligt billiga ettor

Inget har väl sagt emot där eller?
Jag har förstahandskontrakt på en 1a i centrala göteborg och betalar ungefär 3000kr/månad. Sedan tillkommer givetvis el+internet.

Nackdelen är väl att det är svårt för folk att få tag på förstahandskontrakt utan istället får hyra i andra hand och då kan man i regel glömma en rimlig hyra (förutsatt att man inte känner personen), iallafall i storstäderna.
Citera
2015-02-16, 17:11
Medlem
Dr-Strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet
6000 kr är inga problem att leva på per månad. Jag lever betydligt billigare än så. Bo på ett ställe där du har nära till allt så du slipper ha bil. Laga din mat själv istället för att äta ute. Köp inte de senaste teknikprylarna osv.

Det är skillnad på att leva och överleva. Du överlever på 6000 men du lever inte. Att ständigt behöva kolla på priser, att överväga om man ska äta falukorv som dom senaste 4 dagarna eller överväga om man ska lyxa till det med mamma scans köttbullar. Att behöva gå i regnet istället för att ta bilen eller åtminstone buss. För att inte tala om det sociala livet eller snarare bristen av den. Hur många kvinnor eller för den delen tänder på att leva ihop med en sån? Visst att man kan finna en partner som är likasinnad men då får man kvaliten därefter. Men är man som personen i din avatar som lyxade till det med falukorv trots tillgångar på miljoner så har man nog inte så mycket krav i livet.

Men är man en latmask vars största intressen är att rulla tummarna och titta på medan tapeten bleknar istället för att jobba så kan man säkert "leva" på 6000kr i månaden. Jag kunde inte det men det berodde snarare på ofrivillig arbetslöshet.
Citera
2015-02-16, 17:36
Medlem
SophieNeveus avatar
Försök att ha som tumregel att din maximala hyra på din bostad ska vara max 1 veckas lön, alltså på ett ungefär 1/4 del av din netto lön. Det är ganska dyrt att flytta hemifrån och jag skulle rekommendera dig att eventuellt hitta en partner att dela lägenhet med flickvän/pojkvän eller kanske en kompis. Då skulle ni till och med kunna skaffa en större lägenhet för kanske 8500 kr i hyra och samtidigt blir det billigare än att ha en lägenhet ensam för 5500 kr.

Du bör också tänka på att när du bor ensam så har du ansvar för alla räkningar samt de kostnader som du kanske inte har räknat med än.
I mina ögon så kommer du inte att klara dig på 14 000 kr/mån om du vill hyra en lägenhet för 5500 kr.
Citera
2015-02-16, 17:48
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Strangelove
Det är skillnad på att leva och överleva. Du överlever på 6000 men du lever inte. Att ständigt behöva kolla på priser, att överväga om man ska äta falukorv som dom senaste 4 dagarna eller överväga om man ska lyxa till det med mamma scans köttbullar. Att behöva gå i regnet istället för att ta bilen eller åtminstone buss. För att inte tala om det sociala livet eller snarare bristen av den. Hur många kvinnor eller för den delen tänder på att leva ihop med en sån? Visst att man kan finna en partner som är likasinnad men då får man kvaliten därefter. Men är man som personen i din avatar som lyxade till det med falukorv trots tillgångar på miljoner så har man nog inte så mycket krav i livet.

Men är man en latmask vars största intressen är att rulla tummarna och titta på medan tapeten bleknar istället för att jobba så kan man säkert "leva" på 6000kr i månaden. Jag kunde inte det men det berodde snarare på ofrivillig arbetslöshet.

Man måste inte sänka standarden bara för att man sänker utgifterna. Kan man något om mat går det att äta både billigt och nyttigt. Sen är det viktigt att förstå skillnaden mellan att vara snål och sparsam. Han i min avatar är dock snål och jag är inte som han(jag vet, lite dumt val av mig att ha honom som avatar, kanske borde byta). Falukorv/köttbullar är inte heller helt optimalt att äta då det finns mycket annat som är både billigare och nyttigare.

När det gäller transport finns ju även cykel om man bara ska några kilometer bort, går ungefär lika snabbt som valfritt motorfordon. Ska man längre bort kan man givetvis ta tåg/buss/bil om man känner för det, men bor man på ett bra ställe behöver man inte använda det alltför ofta.

Bara för att man har pengar ska man inte slösa upp dem direkt. De ska investeras så man sedan kan använda avkastningen för att betala sina utgifter. Läs lite inlägg som Celeno skrivit här på forumet så förstår du.
Citera
2015-02-16, 18:16
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Strangelove
Det är skillnad på att leva och överleva. Du överlever på 6000 men du lever inte.
Jag lever ett fantastiskt liv för drygt 9000 i månaden. Hade jag inte rest 6-20 veckor om året hade jag levt ett fantastiskt liv för 6000 i månaden.
Citat:
Att ständigt behöva kolla på priser
Behöver aldrig kolla på priser. Det är väl snarare alla ni som drunknar i utgifter som måste räkna kronor hela tiden.
Citat:
att överväga om man ska äta falukorv som dom senaste 4 dagarna eller överväga om man ska lyxa till det med mamma scans köttbullar.
Jag äter ute varje dag. Det har man råd med när man inte satt sig i skiten genom att äga en massa betungande skit som måste amorteras.
Citat:
Att behöva gå i regnet istället för att ta bilen eller åtminstone buss.
Jag cyklar i alla väder och älskar det.

Iskallt regn i ansiktet bygger karaktär man behöver när man klättrar i berg på semestern.
Citat:
För att inte tala om det sociala livet eller snarare bristen av den.
Jag har mer tid över än någon jag känner, mest på grund av att alla har så mycket skräp de måste betala för hela tiden.
Citat:
Hur många kvinnor eller för den delen tänder på att leva ihop med en sån?
Tänder inte tjejer på miljonärer?
Citat:
Visst att man kan finna en partner som är likasinnad men då får man kvaliten därefter.
Ja, min tjej gillar att resa lika mycket som jag så det blir ypperlig kvalitét.
Citat:
Men är man som personen i din avatar som lyxade till det med falukorv trots tillgångar på miljoner så har man nog inte så mycket krav i livet.
Vad är dina krav då?

Hur mycket har du "levt" och inte bara överlevt? Berätta gärna!
Citat:
Jaha, du sitter antingen och rullar tummarna eller arbetar och har alltså inte levt överhuvudtaget.

Varför kommer du med "råd" då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in